• Anonym

Gifta sig så billigt som möjligt men ändå fint

Skulle gärna vilja ha tips på hur man gör för att få ett billigt bröllop som ändå känns som något extra......
    Vi vill gifta oss i kyrkan men utan gäster.
    Det enda jag vill ha är en fin ring, och har sett ut en som kostade 8000. Min sambo höll på att svimma, så jag har sagt att jag sparar till den själv. En ring är viktigt för mig, våra förlovningsringar är billiga 2för1 hos Guldfynd och de har blivit jättefula efter 5 år på våra fingrar.

• Svar på tråden Gifta sig så billigt som möjligt men ändå fint
  • Anonym

Men om ni inte ska ha några gäster så kostar det väl inte så mycket....??! Det brukar ju vara maten, lokal, osv som kostar....

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-26 11:32:47 följande:
    Men om ni inte ska ha några gäster så kostar det väl inte så mycket....??! Det brukar ju vara maten, lokal, osv som kostar....
    Vi vill ha en minnesvärd dag men vet inte hur vi ska få den. Någon resa har vi inte råd med.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-26 11:34:13 följande:
    Vi vill ha en minnesvärd dag men vet inte hur vi ska få den. Någon resa har vi inte råd med.
    Ok, vad vill ni göra då? Gifta er och sedan äta en god middag samt mysa på ett hotell?

Det bästa är väl att ta reda på hur mycket pengar som ni vill lägga på brölloppet osv, sedan planera ef det.
  • Anonym (Lilly)

Min man och jag gifte oss förra året. Vi hade fyra gäster i kyrkan = våra föräldrar. Vi bjöd våra föräldrar på lunch på en tjusig restaurang, tror det gick på 800kr (vi är nykterister, så det blev alkoholfritt = billigt). Vi köpte ringar från www.schalins.se Minns inte exakt vad det kostade, men det var iaf under 5000kr för båda. Kläderna var dyra: klänning + slöja = 4000kr, mannnen hade kostym sedan tidigare. Blomma = 25kr, hade en snittblomma (som jag inte vet vad den heter). Drog iväg på weekendresa till Berlin, som mina svärföräldrar bjöd på

Det behöver inte alls bli dyrt, de stora posterna är kläder, ringar, resa. Men det behöver inte heller bli dyrt! Man kan ju gifta sig i vanliga "finkläder", kanske något som redan hänger i garderoben? Ringar kan man ropa in på auktion, då får man verkligen personliga ringar! Resa behöver man inte göra, men vill man prompt vara borta första natten efter bröllopet, så finns det ju många B&B i vårt avlånga land.

• nano

Vi gifte oss billigt men med gäster så där kan jag inte ge några tips men som "bröllopsresa" tog vi 2 nätter på hotell i Stockholm och passade på att gå på restauran och bara driva runt samt på museum (udda men vi älskar det båda två!). Det var underbarn och kostade itne så mycket heller om man tar ett vanligt hotellrum (vi tyckte att de dyrare rummen inte hade så mycket extra att det var värt det).

• Anonym

Det brukar ju vara mat, dryck, lokal alltså själva festen som kostar mest. Om ni inte vill ha fest så är det väl ring, kläder och blommor som kostar. Man kan hyra kläder eller köpa begagnade....Eller köpa på rea. Jag själv kan ju tycka att varför köpa en dyr klänning och använda den en gång? Köp en begagnad eller hyr istället. Samma sak med skorna. Köp vanliga vita högklakade som du kan färga om och ha som "vanliga" skor sen. man har foton att titta på för att minnas sitt bröllop så att spara sin klänning av det skälet....nja det är inget för mig iaf. Be en nära vän att ta massa foton under er dag. Se till att hon/han tar foton även under tiden innan själva vigseln, foton när ni fixar håret etc...sånt är minnen för livet, det också.

Om ni gifter er i er egen församling så kostar det inget. Jag vet inte om man måste ha två vittnen men det kan säkert församlingen ordna om ni inte vill ha vänner eller familj med. Så jag tänker att det är ringar, kläder, skor och ev blommor som kommer kosta för er. Klänning kan du hyra eller köpa begnanad för ett par tusen, skor kan du köpa billiga för kanske 500 kr, en enkel blomma typ en lång ros kan du få för kanske 100 kr, ringen för 8000 kr som du ska spara till själv, mannens kläder går att hyra för några tusen....så det verkar landa på kanske 7000 -8000 kr om man inte räknar med ringen. Om ni vill fräscha upp era förlovningsringar så kan ni kanske lämna in dom på Guldfynd om det var där ni köpte dom? Dom kanske kan fräscha upp guldet?

Svar på tråden Gifta sig så billigt som möjligt men ändå fint