• Anonym

Mina tänder håller på att rasa samman.. ngn tandläkare här?

efter min graviditet så har mina tänder blivit helt förstörda har aldrig haft hål förr.. men nu smulas min visdomstand sönder i bitar könns de som.. har inte ont just nu därför jag inte går till tandläkare för jag har inte ekonomi till det.. mitt tandkött är också svagt och dåligt... vad kan man göra för att förbättra detta ??

kan man köpa några speciella tuggumin eller munskölj eller ngt speciellt för att tandköttet mest också ska bli bättre..

min mamma sa att det kan bero på att jag inte dricker mjölk tycker inte om ost joghurt och äöter inte så mkt saker med mjölk i.. och när jag då var gravid så behövde ju barnet kalk så det togs från mina tänder låter konstigt tycker jag men har ingen aning kanske behöver kalktabletter eller ngt liknande =/

• Svar på tråden Mina tänder håller på att rasa samman.. ngn tandläkare här?
  • Bonzan

Mina tänder är oxå i kasst skick mest pga år av Colamissbruk och kräkningar.

Jag fick tipset listerin och flourtabletter, nu har de slutat spricka jippie!
  • Miot

Har bara ett tips... Om dina tänder smular i sönder så ta dig råd att gå till tandläkaren för en undersökning. Du kan dela upp betalningen. Tror inte massa munskölj och tjafs hjälper när det gått så långt.

• versan
    Bonzan skrev 2010-01-26 11:51:31 följande:
    Mina tänder är oxå i kasst skick mest pga år av Colamissbruk och kräkningar. Jag fick tipset listerin och flourtabletter, nu har de slutat spricka jippie!
    Skippa listerin.
    http://www.expressen.se/halsa/1.1538079/fick-bruna-tander-av-listerine

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4724543.ab

Jag har själv haft dåliga tänder som jag hade hål på jämnt pga all medicin som jag äter.

Min tandläkare sa så här:
    1) Borsta tänderna ha kvar Tandkrämen i munnen & ta sedan tandtråd & använd den mellan tänderna så att tandkrämen kommer in mellan tänderna.

2) Spotta ut resterna av tandkrämen. (OBS! Du ska INTE skölja tänderna med vatten.)

3) Köp sugtabletter med Fluor som du tar morgon & kväll eller en starkare dos till kvällen.

Och efter att ha gjort så här varje dag sedan 10år tillbaka så har jag inte haft ett endaste hål.
    Innan dess så hade jag mellan 5-7 hål varje år.
    Så för mig var det räddningen.

4) Detta gör du varje dag. 
  • Anonym

Kan inte annat än hålla med inlägg nr 2.
    Gå till tandläkaren!
    Dela upp betalningen eller strunta att gå till frissan en månad o investera pengarna i dina tänder istället

• Anonym

tack  till dem som gett råd..

till inlägg nr 2 och 4 så vill jag bara säga att jag får ut barnbidraget bara varje månad eftersom jag ej har jobb eller liknande och jag bor hos mitt barns pappa i väntan på lägenhet men han är inte villig att betala för mig som soc anser att han ska så det är inte pågrund av ett frisör besök som jag inte kan gå till tandläkaren.. hade det varit mitt enda bekymmer så hade jag varit glad

• versan
    Anonym skrev 2010-01-26 12:02:50 följande:
    Kan inte annat än hålla med inlägg nr 2.Gå till tandläkaren!Dela upp betalningen eller strunta att gå till frissan en månad o investera pengarna i dina tänder istället
    Håler också med! Om Tänderna rasar så är detta prio Ett.
    Annars blir det bara värre & värre.
    har du inte råd alls så kanske du måste dra den till slut. (kan bli billigare)
    Jag har själv dragit mina visdomständer & jag saknar dom inte.
    Bättre då att du avbetalar en liten summa varje månad.
    Eller kanske du kan kolla om soc kan hjälpa till (men jag betvivlar...har hört att dom är hårda)
    Men hur som helst så börja med bashygienen.
    som jag gav råd till innan.
    Och så iväg med dig till tandläkaren.
  • versan

Får du inte ut föräldrapenning?
    Hur gammal är barnet?
    har du förklarat för soc att din smabo vägrar betala en tandläkare åt dig?

• Miot
    Anonym skrev 2010-01-26 12:08:51 följande:
    tack  till dem som gett råd.. till inlägg nr 2 och 4 så vill jag bara säga att jag får ut barnbidraget bara varje månad eftersom jag ej har jobb eller liknande och jag bor hos mitt barns pappa i väntan på lägenhet men han är inte villig att betala för mig som soc anser att han ska så det är inte pågrund av ett frisör besök som jag inte kan gå till tandläkaren.. hade det varit mitt enda bekymmer så hade jag varit glad
    Men du gör så att du ber om en betalningsplan, säg som det är att du inte kan betala så mkt på engång. Fluortabletter och sånt skulle kunna hjälpa, om du hade börjat tidigare med dom... Men nu när det har gått såpass långt som du beskriver så finnns det nog bara en utväg tyvärr och det är att låta en tandläkare titta på det. För har dom väl börjat "smula" isönder så kommer dom antagligen fortsätta göra det om du inte får hjälp. Och det kan bli skitdyrt för dig om det går alldeles för långt!
  • Anonym

nej barnet är 2 år.. soc kan inte hjälpa mig med ngt just nu har dem sagt så länge jag bor här...lägenhet är inte det lättaste som finns att fixa heller

• versan

Du säger att: mitt tandkött är också svagt och dåligt!

Blöder det när du borstar tänderna?
    såfall är det pga av för dålig rengöring mellan tänderna.
    *sa min tandläkare till mig* 
    Tittar mig i stjärnorna & visslar. {#lang_emotions_dreamer} 
    Men han hade rätt.
    När jag började med tandtråd Ordentligt så efter en vecka så slutade det att blöda från tandköttet.
    Man ska rengöra mellan tänderna ordentligt tandtråden skall ned i tandköttet.
    gud så svårt att förklara.
    http://www.alltomdinatander.se/Vanliga-problem/Blodande-tandkott-/

(jag dricker inte heller mjölk, jag dricker cola zero inte bra jag vet.)

• Jezamine

jag slarvade emd tandläkarbesök pga av tandläkarskräck.När jag äntligen vågade palalra mig dit slutade notan å¨66.000:- innan FK gått in o betalat.Jag fick betala 26.000:- ur egen ficka.Detta var ändå för 12 år sedan.Så var rädd om tänderna,gå till tandis.

• trisslott

det med kalket stämmer EJ!!

Bosrta noggrant 2ggr per dag, tandtråd dagligen
    dra ner på socker

skölje med fluor

thats it!

• Anonym (Helena)

Jag äter medicinsk tuggummi med flour (Fludent) som man kan köpa receptfritt på apoteket. Flourtabletter är inte min grej. Smakar som vanliga tuggummin..

• Anonym (l)

Ingen kalk dras från tänderna när man är gravid, det är bara en myt. Om tänder blir sämre efter en graviditet beror det oftast på småätande, kräkningar, dålig munhygien eller liknande.
    Att en tand smulas sönder beror förmodligen på att det är hål i den och den yttersta tunna tandväggen som är kvar går sönder efter hand. Alternativt så har den "bara" frakturerats utan karies som anledning. Har det gått så långt finns det inga genvägar, lagning eller ta bort den är det som gäller. Rotfyllning, om hålet är mycket stort, är inte så vanligt att man göra på visdomständer. Fråga om de har avbetalning!
    Hur menar du med att tandköttet är svagt och dåligt? Om tandköttet är dåligt (svullet, blöder eller liknande) beror det på bristande munhygien. Noggrann tandborstning 2 ggr/dag och mellanrumsrengöring en gång per dag håller tandköttet friskt. Om det sitter mycket tandsten och bakteriebeläggningar behöver man hjälp för att ta bort detta för att tandköttet ska läkas helt. Gärna tillskott av fluor för att stärka tänderna och minska risken för nya hål. Tänka på kosten är också viktigt, helst ska man inte äta mer än 5 ggr/dag, inkl kaffe med socker, frukt etc.
    Lycka till!

• ecb

Mandlar innehåller kalcium som kroppen kan ta upp, kalken i mjölk kan kroppen ej ta upp.

Svar på tråden Mina tänder håller på att rasa samman.. ngn tandläkare här?