• Lilla Lycka

Tips på hur rensa öronen på ettåring?

Min 15-månaders dotter är väldigt skitig i öronen. Kikar man nogrannt är det fullt med mörkt vax där inne. Det skulle nästan kunna vara proppar. Jag har lyckas rensa det yttersta med lite papper med matolja (eftersom vaxet sitter så hårt fast), men hur ska jag kunna rensa längre in? För det första är det väldigt svårt att få henne att vara stilla, och för det andra törs man peta med tops? Tänk om jag petar för långt in... Eller petar in vaxet. Kan de rensa på bvc? Ska jag försöka när hon sover?

• Svar på tråden Tips på hur rensa öronen på ettåring?
  • AlexandraK

Jag tar med tops men inte så långt in. Vax längre in ska man väl ha? Det skyddar väl? Prova försiktigt med tops. Jag använder också olja. Passa på när hon är fullt upptagen med något annat eller ge henne en rolig leksak. Det brukar gå fort.

• Malmöflicka

Man ska inte peta i öronen med tops! Rensa i ytterörat om där sitter vax och det stör men aldrig in i örat. Det ska man inte göra som vuxen heller egentligen.

Mamma till Elsa född 14/1-08
  • lillasmilla

jag använder babytops, de är smala i toppen och sen tjockare, så man inte kan peta för långt. sen gör jag rent när hon precis badat, då är smutsen mjuk och lätt att ta bort. skulle det vara vaxpropp skulle jag nog vilja att bvc tittade på det.

• sagorummet 3
    lillasmilla skrev 2010-01-26 13:55:35 följande:
    jag använder babytops, de är smala i toppen och sen tjockare, så man inte kan peta för långt. sen gör jag rent när hon precis badat, då är smutsen mjuk och lätt att ta bort. skulle det vara vaxpropp skulle jag nog vilja att bvc tittade på det.
    Använder babytopps jag med funkar kanon bra tycker jag.
Svar på tråden Tips på hur rensa öronen på ettåring?