• Kulan07

Baka med filmjölk?

Undrar om nån har någe bra recept där filmjölk ingår som ni vill dela med er?
    Har nämligen 2 liter som går ut idag..

• Svar på tråden Baka med filmjölk?
  • Cia o krabaten

Scones ska man väl ha filmjölk i?

Och de kasnke går att frysa in nybakade?
  • Blitz

scones går att baka med fil. Vet även att en del gör nån sorts keso på gammal fil, fast ja inget recept på de tyvärr.. =)

• Min högsta önskan

Här är ett supergott bröd ammam brukar göra. Enl receptet ska det vara lättfil, men mamam brukar använda vanlig fil för det mesta. Sen brukar hon inte alltid förja receptet, utan skippar någon ingrediens och tar lite mer av något annat..

HÄLSOBRÖD

1 l lättfil
    1 1/2 tsk salt
    4 1/2 dl vetemjöl
    2 dl havrekross eller havregryn
    1 1/2 dl vetekli
    5 dl grahamsmjöl
    1 1/2 dl rågsikt
    2 dl vetegroddar
    1 1/2 dl sirap
    5 tsk bikarbonat

Allt rörs sammans och hälls i två smorda bröade brödformar.
    GRädda i 175 gr ca 1 1/2 till 2 timmar.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • finskaflikkan

Sen finns de faktist en typ av sockerkaka som använder fil i men tyvärr kan jag inte receptet... Men googla..

• mamma2004
    Min högsta önskan skrev 2010-01-26 13:15:21 följande:
    Här är ett supergott bröd ammam brukar göra. Enl receptet ska det vara lättfil, men mamam brukar använda vanlig fil för det mesta. Sen brukar hon inte alltid förja receptet, utan skippar någon ingrediens och tar lite mer av något annat.. HÄLSOBRÖD 1 l lättfil 1 1/2 tsk salt 4 1/2 dl vetemjöl 2 dl havrekross eller havregryn 1 1/2 dl vetekli 5 dl grahamsmjöl 1 1/2 dl rågsikt 2 dl vetegroddar 1 1/2 dl sirap 5 tsk bikarbonat Allt rörs sammans och hälls i två smorda bröade brödformar. GRädda i 175 gr ca 1 1/2 till 2 timmar.
    Det liknar väldigt mycket det recept jag hade tänkt bidra med.

Men annars brukar jag göra mjuk pepparkaka på filmjölk- Om du vill ha receptet så får du säga till!
    Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Cia o krabaten
    finskaflikkan skrev 2010-01-26 13:16:53 följande:
    Sen finns de faktist en typ av sockerkaka som använder fil i men tyvärr kan jag inte receptet... Men googla..
    Mamma gör en med glasyr med filmjölk som heter Dagnys kaka
  • Fina Fröken Lycklig

Har kommit med lite tips i "våran" tråd Kulan

• Sencha

Jag brukar ofta använda filmjölk som degvätska i bröd. Har tyvärr inga recept att erbjuda, då jag brukar improvisera

Man kan också byta ut en del av mjölken i pannkakssmet eller fläskpannkaka.

Eller så kan du ju göra egen färskost.

0401 & 0807
  • Pyttismamman

Jag brukar baka tunnbröd som steks i stekpannan och de har man filmjölk i. Tyvärr hittar jag inte mitt recept just nu men kanske går det att googla fram något.

• litetpyre

åh! då måste du göra sirapslimpa! jag brukar göra leilas... googla på på leilas sirapslimpa så får du säkert napp!

jag får inte baka något annat bröd för min sambo!

• Kulan07

Tack för allat tips Leilas bok har jag, ska kolla den, tänkte inte på det..

• MBert
    Pyttismamman skrev 2010-01-26 13:57:10 följande:
    Jag brukar baka tunnbröd som steks i stekpannan och de har man filmjölk i. Tyvärr hittar jag inte mitt recept just nu men kanske går det att googla fram något.
    Sök på stompa eller stompabröd.
Svar på tråden Baka med filmjölk?