• Min högsta önskan

Vi med icke blöjfria barn runt 3 år

Finns det fler än jag som har barn runt 3 år som fortfarande använder blöja?
    Vekar när man läser här på fl att de flesta är blöjfria vid den åldern..

Har en son som blir 3 nu på fredag, och han använder fortfarande blöja, dag som natt.
    Har erbjudit honom toalett eller potta, men han är inte det minsat intresserad.
    Även på dagis frågar de dagligen om han vill sitta på toaletten/pottan, men han vill inte där heller.

Antagligen är han inte redo..

Nu undrar jag om det finns fler föräldar som är i samma sits?
    Kanske kan vi diskutera/ge och få råd av varandra här?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Vi med icke blöjfria barn runt 3 år
  • Småtokig

Ja, jag har en kille som blev tre förra veckan som fortfarande har blöja dag som natt. Han är ovillig till både potta och toalett.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Min högsta önskan

Då är jag inte ensam i alla fall.. :-I
    Hur reagerar din son när du frågar om han vill sitta på pottan?
    Herman säger bara att han inte vill.. Försöker jag leda honom dit så blir han arg..
    HAr tom köpt guldstjärnor som jag tänkte vi ska sätta på pottan den dan han väl sätter sej, men än så länge lockas han inte av det. Eller han vill gärna ha gludstjärnorna, men han vill inte sätta sej.

• Småtokig

Ibland (varannan till var tredje dag) sätter han sig gladligen på pottan och försöker kissa när vi frågar honom. andra dagar säger han bara att han inte vill. Tyvärr.
    Han vill(ville) ha bockarna Bruse och ett troll och då sa vi att det får han den dagen har kissar och bajsar på pottan(dvs han behöver faktistk bara göra det en gång för att visa att han kan) men än så länge hände ringet trots att han vet om föruttsätningarna.

• Min högsta önskan

Har du testat de där trainingpants som finns?
    Jag har inte gjort det än.. vet inte heller om jag ska ska göra det..
    Som det verkar nu så känner han inte innan att han är kissnödig, utan det bara kommer..

• Småtokig

nej de har jag inte testat, vet inte heller om jag ska göra det. Albin känner oftast när han behöver bajsa och kissa men är för lat.
    när jag tog upp det på BVC så sa de att jag skulle vänta ut honom.

• ulligulli

Jag har en son som fyller 3 i slutet av mars som oxå använder blöja. Vi försöker ha honom utan blöja hemma, men det händer olyckor ibland och då blir han jätteledsen

Jag tror att det bara är att vänta ut för när vi tjatade mer så blev det mer olyckor...

• Min högsta önskan

Ulligulli: Ja, man kan nog inte tvinga fram något..
    Däremot har jag bestämt att skulle han INTE vara torr till sommaren, ja då får det bli hur många olyckor somm helst, får då kommer jag inte sätta på honom en blöja alls!

• Flisan79

Jag har en tös som  är likadan. Hon kan sitta på pottan ibland och även kissa men det är väldigt sällan hon vill. Känns hopplöst just nu. Hon var blöjfri här om dagen men kissade då 4 ggr på golvet innom ett par timmar. Detta trots att hon kissade 2 ggr på pottan.

• Flisan79

Glömde att skriva att hon blir 3 år om 2 veckor samt att hon fick en lillasyster i oktober vilket jag tror påverkar.

• Min högsta önskan

Flisan: Ja att få syskon kan säkert spela roll.. De små har ju blöjor och blir ompysslade på ett sätt som mna inte blir om man inte har blöja..

Svar på tråden Vi med icke blöjfria barn runt 3 år