• Marie med två barn

Tårttips (ej gräddtårta)

Fyller 30 år om 1½ vecka och tänker då bjuda på lite "plockmat". Vill även ha ett kaffebord där det ska finnas tårta. Tårtan måste kunna stå framme ett tag och bör därför inte vara någon gräddtårta. Men vad ska jag hitta på. Det enda jag själv kommer på är mandeltårta, men hur kul är det?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Hjälp mig!

• Svar på tråden Tårttips (ej gräddtårta)
  • neenoo

Har en vitchokladtryffel tårta som brukar vara grymt poppis

• Aannaa

Ska du göra tårtan själv? Då är denna supergoooood

Marängtårta

4 äggvitor
    3dl socker
    4dl rice krispes
    Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt sockret lite i taget, fortsätt vispa 5 min. Vänd ner flingorna. Bred ut på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i mitten av ugnen 75 min 125 grader. Låt svalna och dela på mitten.

Kräm
    4 äggulor
    1 dl socker
    1 dl grädde
    125 gr smör
    Vispa gulorna o. sockret i en kastrull tillsätt grädden o. låt sjuda på svag värme till det tjocknar. Ta bort från värmen och rör ner klickar av smöret. Låt svalna o. bred sedan ut på ena maränghalvan, lägg den andra ovanpå.
    Garneras med vispad grädde och bär.

• neenoo

OM du e intresserad kan jag lämna ett recept hos dig.

• Marie med två barn

Neenoo: Jag vill väldigt gärna ha ditt recept. Tack!

• Anne Yone

neenoo: *vill också ha receptet*

Snälla?

• Änglatuss

Mmm, de första jag tänker på när jag ser tårta är smörgåstårta *mums*

• pucken

men mandeltårta med kolasås på är ju JÄTTEGOTT! det är alltid uppskattat här=)

• neenoo

OK här kommer det:

Vitchoklandtryffeltårta

250g vitchoklad
    200g smör
    3st ägg
    2 1/2dl strösocker
    2msk konjak (el citron efter smak)
    2dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175grader. Smält smöret. Hacka chokladen o låt smälta i det varma smöret. Vispa ägg o socker poröst. Blanda ihop alla ingredienser. Häll i smord o bröad springform(gärna med ett bakplåtspapper i botten). Grädda i 25-30 min.

Närkakan svalnat:

150g vitchoklad
    1/2dl vispgrädde

Låt vispgrädden koka upp. Ta från spisen och låt den hackade chokladen smälta där i. Låt stelna något innan tryffeln hälls/breds överkakan.

Gör gärna kakan dagen innan så att den får "mogna" blir godare då. Servera med klyftor av passionsfrukt eller annan frukt.

Lycka till

• Marie med två barn

Neenoo: Din vitchokladtryffeltårta låter jättegod. Har skrivit ut receptet och satt in det i min receptpärm.

Änglatuss: Jag håller med dig om att smörgåstårta är gott, fast det passar inte så bra efter en massa buffémat.

Pucken: Har du recept på mandeltårta med kolasås? Det låter rätt gott.

Aannaa: Har skrivit ut även ditt recept. Fast eftersom den ska garneras med grädde så funkar det ju inte så bra att låta den stå framme.

Tack för alla tips! Det får nog bli vitchokladtryffeltårta.

• pucken

mandeltårta med kolasås

150 gr sötmandel
    2 äggvitor
    1,5 dl siktat florsocker

kolasås
    1 dl mjölk
    2 dl grädde
    1 dl socker
    1 msk sirap

moccagrädde
    3dl grädde
    1 msk kakao
    1 tsk snabbkaffe/kaffepulver

sätt ugnen på 175 grader.
    rita, på bakplåtspapper, en cirkel med ca 22 cm diameter.

mal mandeln och blanda med florsockret. vispa äggvitorna till hårt skum. blanda hälften av skummet med mandel-florsocker, och tillsätt sedan resten av skummet.
    bred ut smeten i cirkeln. grädda mitt i ugnen i ca 10 min (botten ska inte vara helt torr).

kolasås
    blanda ingredienserna i en tjockbottnad gryta/kastrull. koka tills den blir som sirap i konsistensen. rör om ibland! häll såsen över kakan och låt kallna.

moccagrädde
    vispa grädden och smaksätt med siktad kakao och kaffepulver. bred över kakan.

jag gör aldrig moccagrädden, för det är inte gott =) tårtan blir kanongod! smakar lite knäckigt.

• mammahärochnu

Var finns "lägg till mina favoriter"-knappen numera så jag kan spara inlägg som tex detta o spara? Är den borttagen?
    Mumsiga recept ni bjuder på.

• Manga Is

pia 69 Under sista inlägget på sidan.

Måste testa chokladtryffeltårtan någon gång, lät supergod!

Svar på tråden Tårttips (ej gräddtårta)