• Anonym (nuvänderdet)

Spara eller betala av lån?

Hej!

Jag och min man har  nu tagit det stora steget mot att få ordning på vår ekonomi. Stora saker kommer ske för att möjliggöra vår väg mot skuldfrihet, bla, kommer vi flytta till ett mycket billigare boende.

Vi är så trötta på att få nej från bankerna när vi söker huslån att vi tänker sanera ekonomin och få en ny start på livet Vi har skulder på nästan 1 miljon Sen ska vi köpa vårt drömhus.

Nu i och med flytt etc så kommer vi få nästan 10 000 över varje månad som vi ska:

1. Spara
    2. Betala av något av våra enorma lån

Vilket är egentligen smartast? Vad tror ni bankerna ser som mest positivt i framtiden, vid låneförhandlingar?

MVH
    En som bestämt sig för att göra något åt sin ekonomi

• Svar på tråden Spara eller betala av lån?
  • Pappa G

Med så stora skulder, så känns svaret för mig ganska enkelt såvida inga särskilda omständigheter finns..
    Betala av lånen!

• Alfonsina

Se till att ni först har en buffert. Hur stor bestämmer ni, 10.000-20.000 kr kanske?

Sedan ska allt överskott gå till att amortera. Låter toppen att ni nu ska kunna amortera ner lånen med så mycket som 10.000 kr i månaden, superbra! På 5 år har ni minskat era lån med över hälften. Om jag varit er skulle jag dessutom ha amorterat med all ev. skatteåterbäring som ni får också.

• Anonym (nuvänderdet)

Skatteåterbäringen hade jag inte ens tänkt på En glad överraskning.

Hälften av våra lån är en fastighet som vi iframtiden har för avsikt att sälja, men dagslägets marknadsläge har gjort att vi inte får fullvärde på huset därför vill vi avvakta detta. Så om vi lyckas få bort 500 000 av våra dumma, dumma blancolån så är vi ju kanske i bankens ögon skuldfria

• Limbo

Det som ni har tänkt att betala in, dela upp det så att ni lägger hälften på lånet, och hälften sparar ni.?? Grattis att ni börjar ordna upp det, måste vara skönt :))

What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
  • Alfonsina
    Anonym (nuvänderdet) skrev 2010-01-26 14:27:25 följande:
    Skatteåterbäringen hade jag inte ens tänkt på En glad överraskning.Hälften av våra lån är en fastighet som vi iframtiden har för avsikt att sälja, men dagslägets marknadsläge har gjort att vi inte får fullvärde på huset därför vill vi avvakta detta. Så om vi lyckas få bort 500 000 av våra dumma, dumma blancolån så är vi ju kanske i bankens ögon skuldfria
    Ännu bättre att inte allt är blancolån, då ska det inte vara någon fara. Då kommer ni verkligen att hamna på grön kvist!
  • Anonym (nuvänderdet)
    Limbo skrev 2010-01-26 14:30:46 följande:
    Det som ni har tänkt att betala in, dela upp det så att ni lägger hälften på lånet, och hälften sparar ni.?? Grattis att ni börjar ordna upp det, måste vara skönt :))
    Det är ju en smart grej att göra, iaf nu i början Ja det känns helt underbart. Vi har varit så tyngda av våra skulder, men man kan ju inte bara klaga, utan man måste ju faktiskt göra något åt det. Och det är precis det vi ska göra
    Alfonsina skrev 2010-01-26 14:35:55 följande:
    Ännu bättre att inte allt är blancolån, då ska det inte vara någon fara. Då kommer ni verkligen att hamna på grön kvist!
    Ja, det ska nog ordna upp sig till slut.
  • NadiaMi

Att ha ett sparande är i princip ett krav från de flesta banker vad gäller lån, så spara iallafall en del av pengarna även om det kan vara bra att betala av så mycket som möjligt.

Av 10.000 skulle jag nog lägga iallafall 4000 på sparande och resterande 6000 på avbetalning av lånen.
    Det gör att ni får en buffert som gör det möjligt att hålla månadskostnaderna under en period även om det skulle hända något drastiskt med inkomsterna, och sådant är mycket värt när man gör en låneansökan. Än bättre om ni redan nu börjar bygga upp ett sparande för kontantinsatsen för detdär drömhuset ni vill ha i framtiden.

Efter ett år kommer ni att ha en buffert på sparkontot på 48000 (exklusive ränta) och ha betalt av 72000 av lånen utöver det ni betalar in som fast i räntor och amorteringar.
    Något som borde imponera på de flesta banker om ni dessutom fortsätter i samma takt (eller rent av minskar sparandet med en eller två tusenlappar och ökar amorteringen när ni har en bra buffert/början på kontantinsats).

• Alfonsina

Som banktjänsteman(kvinna) vill jag trycka lite på vikten av att amortera ner skulderna. En bra buffert är alltid bra, därför tycker jag att den ska samlas ihop först, men den behöver inte bli överdrivet stor med tanke på storleken på blancolånen. Bort med dem bara!  

Sedan sparar ni enkelt ihop en rejälare buffert de sista månaderna innan det är dags för ny lånediskussion med banken. Ni har alla förutsättningar för att klara detta.

• Anonym (nuvänderdet)
    NadiaMi skrev 2010-01-26 14:47:47 följande:
    Att ha ett sparande är i princip ett krav från de flesta banker vad gäller lån, så spara iallafall en del av pengarna även om det kan vara bra att betala av så mycket som möjligt. Av 10.000 skulle jag nog lägga iallafall 4000 på sparande och resterande 6000 på avbetalning av lånen. Det gör att ni får en buffert som gör det möjligt att hålla månadskostnaderna under en period även om det skulle hända något drastiskt med inkomsterna, och sådant är mycket värt när man gör en låneansökan. Än bättre om ni redan nu börjar bygga upp ett sparande för kontantinsatsen för detdär drömhuset ni vill ha i framtiden. Efter ett år kommer ni att ha en buffert på sparkontot på 48000 (exklusive ränta) och ha betalt av 72000 av lånen utöver det ni betalar in som fast i räntor och amorteringar. Något som borde imponera på de flesta banker om ni dessutom fortsätter i samma takt (eller rent av minskar sparandet med en eller två tusenlappar och ökar amorteringen när ni har en bra buffert/början på kontantinsats).
    Vilka underbara siffror du ger mig Jo, vi nog göra som de flesta föreslår att vi delar summan på sparande och avbetalning.

Vilken typ av sparande vore bäst i detta läget?
    Vi hade en tanke om att ta ut pengarna och låsa in dem i ett bankfack, bara för att försäkra oss om att vi inte nallar på dem i ett svagt ögonblick, emn samtidigt så får vi ju ingen ränta då.
  • NadiaMi

Har ni svårt att låta bli pengarna så finns det låsta konton som det är svårt att komma åt pengarna på, eller som man måste betala en straffavgift på när man tar ut pengarna.
    Enklast vore kanske att ha en automatisk överföring och ordna så att ni måste hämta ut pengarna på bankens kontor med bådas namnunderskrift om ni ska kunna komma åt dem. Så tickar även räntan iväg under tiden som pengarna ligger på kontot.

Olika möjligheter finns för olika banker, så boka in ett möte med en personlig bankman och se över vilka möjligheter som finns.
    Huvudsaken är att ni inte har något kort kopplat till kontot och inte kan komma åt det för lätt. Iallafall tills ni har kommit in i vanan att spara och börjar känna glädjen i att se sparkontot öka i storlek.
    När man väl har blivit biten av 'spara-buggen' är det svårt att sluta.

• Anonym (nuvänderdet)
    NadiaMi skrev 2010-01-26 14:57:57 följande:
    Har ni svårt att låta bli pengarna så finns det låsta konton som det är svårt att komma åt pengarna på, eller som man måste betala en straffavgift på när man tar ut pengarna. Enklast vore kanske att ha en automatisk överföring och ordna så att ni måste hämta ut pengarna på bankens kontor med bådas namnunderskrift om ni ska kunna komma åt dem. Så tickar även räntan iväg under tiden som pengarna ligger på kontot. Olika möjligheter finns för olika banker, så boka in ett möte med en personlig bankman och se över vilka möjligheter som finns. Huvudsaken är att ni inte har något kort kopplat till kontot och inte kan komma åt det för lätt. Iallafall tills ni har kommit in i vanan att spara och börjar känna glädjen i att se sparkontot öka i storlek. När man väl har blivit biten av 'spara-buggen' är det svårt att sluta.
    Det med låst konto låter ju som en positiv sak. Men då finns det väl undatag, om ex något i huset går sönder som måste repareras eller katten blir sjuk haha, dåligt exempel kanske.

Vi får nog boka ett möte med banken och kolla vilket sprande som de rekomenderar
  • Limbo

Vet inte vilken bank du har, men Nordea har många nya sparmöjligheter nu har jag hört. Ska själv testa dem nya alternativen.
    Boka en tid hos din bank, så kommer ni fram till bra saker gällande er akonomi, även om dem inte vill ge er lån så är ni ändå deras kunder :)

• Mjesec

Har bara läst TS! Jag hade nog i det fallet ibörjan delat 50/50 på lån/buffert, för att senare när jag har en okej buffert minska sparandet men öka amorteringen. Att ha båda är ju ett stort + hos banken ;) (alltså att både spara och betala av).
    När ni betalar av lånen så har ni ju troligen så pass stor buffert med att ni kanske klarar kontantinsatsen till huset med=)

• Anonym (nuvänderdet)
    Alfonsina skrev 2010-01-26 14:52:07 följande:
    Som banktjänsteman(kvinna) vill jag trycka lite på vikten av att amortera ner skulderna. En bra buffert är alltid bra, därför tycker jag att den ska samlas ihop först, men den behöver inte bli överdrivet stor med tanke på storleken på blancolånen. Bort med dem bara!   Sedan sparar ni enkelt ihop en rejälare buffert de sista månaderna innan det är dags för ny lånediskussion med banken. Ni har alla förutsättningar för att klara detta.
    Spännande att du jobbar på bank, då kanske du kan ge mig din syn på en sak.

Vi har ju stora blancolån just nu, men om vi lyckas amotera ner dessa plus att vi har låt säga 100 000 i kontantinsats. Ser banken det som ett jätteproblem att jag då studerar och enbart har ett timvikariat?

Svårt kanske för dig att svara på, men vi har ca 30 000 netto tillsammans jag och min man.
  • Alfonsina

Nu arbetar jag inte med lån längre (bara placeringar och försäkringar) men generellt sett skulle jag säga att din inkomst kan räknas in om du kan visa att den är regelbunden. Och när blancolånen är avbetalda kanske du inte studerar längre utan har fast inkomst? Oavsett så ska kalkylen gå ihop för det hus ni söker lånelöfte för. Det är omöjligt att svara på rak arm hur mycket ni får låna.

Det är ett otroligt stort plus i kanten med avbetalda lån och att kontantinsats finns. Jag skrev innan att ni goda förutsättningar att detta blir bra och det menar jag verkligen. Bara ni är envisa och inte börjar att minska amorteringarna. Se till att ro detta i hamn med fokus på ert husköp.

Ytterligare tips är att berätta för banken om denna resa när ni är färdiga, det var alltid otroligt inspirerande med kunder som hade "tagit sig i kragen" och sen ville gå vidare, tex med husköp. Så himla kul var det att bevilja de bolånen! Ni behöver alltså inte skämmas utan ska istället vara stolta över att ni tog tag i situationen.

Lycka till!

• Ungmamma83

Betala av lånen. känns ju lite onödigt att spara om man har enorma lån.

• Anonym (nuvänderdet)
    Alfonsina skrev 2010-01-26 15:15:31 följande:
     Ytterligare tips är att berätta för banken om denna resa när ni är färdiga, det var alltid otroligt inspirerande med kunder som hade "tagit sig i kragen" och sen ville gå vidare, tex med husköp. Så himla kul var det att bevilja de bolånen! Ni behöver alltså inte skämmas utan ska istället vara stolta över att ni tog tag i situationen.Lycka till!
    Jo, vi är jättestolta enbart av att kommit fram till dessa stora besluten med att flytta och att vi erkänt för oss själva att vi faktiskt kan klara av detta. Jag kommer tvinga vår bankkontakt att höra om vår resa sen, vare sig den vill eller inte....hahaha

Vi KOMMER att bli skuldfria
  • Limbo

Blir glad för Er skull!! :) Bra Alfonsina!

• Anonym (hmm)

Det jag skulle rekomendera är följande kolla var de olika blanco lånen är, hur mycket de ligger på och även hur mycket ränta det är på alla dom.
    Sen börjar ni betala av dem efter vilken som har högst ränta.
    Detta gör att ni slipper betala mer i ränta än vad ni behöver.

Sen hade jag nog faktiskt gjort motsatt vad de flesta ger förslag om å bara sparat till en buffert för extrema nödfall säg en månadslön eller två.
    Resten avbetalat så mycket på lånen som möjligt.
    Detta första året för att ni verkligen ska se att lånen försvinner och ni betalar mindre i ränta och att det faktiskt händer något.
    Sen året innan ni ska söka lån hos banken så öka upp sparandet till 5000 kr och resten på amortering.
    Detta gör att ni snabbare blir av med lånen och faktiskt har en stor chans att få ett lån hos banken.

För ärligt talat det är sällan ni får så hög ränta på ett sparkonto så att det lönnar sej i jämförelse med hur mycket ränta det är på ett blanco lån. Ni sparar pengar på att amortera istället.

Svar på tråden Spara eller betala av lån?