• Jeanette81

Låg muskeltonus!!

Hej..

Finns det nån som kanske kan hjälpa mig att få lite svar på mina frågor?

Min son har lite låg muskeltonus. Fick reda på det på bvc och vi går nu till en sjukgymnast med honom. Han lärde sig sitta när han var 7,5 månad (han är nu 8 månader). Sist vi va hos sjukgymnasten tyckte hon kanske att han skulle få komma till en neurolog.. Han är lite sen med jollret, det var därför de sa att en neurolog kanske ska titta på honom.
    Han gör ju ljud ifrån sig hela tiden, men det är kanske inte det där riktiga bebisjollret..

Det jag nu undrar.. Vad innebär det egentligen att ha låg muskeltonus? Vad kan man fövänta sig? Varför kan han behöva gå till en neurolog?
    Jag har blivit helt sjukt orolig över det här och läser så mycket jag kan på internet, men det gör mig nästan bara ännu mer orolig..

Han vände sig tidigt både från rygg till mage och tvärt om, och han lärde sig sitta när han va 7,5 månad, det är väl ändå inte så jättesent.. Det han är sen med är ju jollret..

Han är världens gladaste och goaste unge..

Är det något man kan träna bort? Kommer han kunna gå och springa som andra barn?

Självklart förstår jag att ni inte kan säga om han kommer kunna klara det eller inte.. Men det kanske finns nån annan som varit i samma situation, hur har det gått för er?

Tack för svar!

• Svar på tråden Låg muskeltonus!!
  • Makaroner

Min son (8,5 år) föddes med låg muskeltonus. Han lärde sig dock att stå vid 6 månader och gick o sprang vid 7 månader. Det han har haft svårt med är att dra upp dragkedjor (händerna funkar inte riktigt, lärde sig vid 7 års ålder ung), han kan inte knyta, han har haft jättesvårt för att hålla pennan rätt och höll tvärhandsgrepp när han började förskoleklassen vid 6 år. Han har också koncentrationssvårigheter och är hyperaktiv, fick adhd-diagnos vid 5,5 år. Han har svårt att sitta rakt och stå rakt utan att röra på sig.

Det behöver inte betyda att din son har adhd, det var bara ett exempel på låg muskeltonus.

*RUN Forrest! RUN!*
  • Trebarns far

Hej

Låg muskeltonus innebär att musklerna är svagare än normalt. Det behöver inte betyda att det är alla muskler. Vår äldsta dotter har lågmuskeltonus i och omkring munnen. Detta påverkar hennes tal och hon jolrade inte som bebis. Hon fick komma till en neurolog när hon var 4 år och det bestämdes då att man skulle göra en magnetröntgen på hennes hjärna. Efter många turer fram och tillbaka hittades en liten och extremt ovanlig skada på talcentret. Detta gör att hon har låg muskeltonus.

• Pinje

Min dotter med downs syndrom föddes med låg muskeltonus, är en av diagnoskriterierna de har för att misstänka ds, fastställs sedan med blodprov. Vi har fått hjälp av sjukgymnast och gjort mycket träningsövningar, hon började gå vid 19 månader och är nu vid 4 år helt motoriskt ikapp sin ålder. Så låg muskeltonus går bra att träna bort! :)
    Sedan kanske läkarna har funderingar på annat, någon underliggande orsak, därför de vill kolla med neurolog. Förstår att du är sjukt orolig, våra barn är det dyraste vi har.

• Pinje

Oj, nu menar jag inte att din son har ds, låg muskeltonus är bara en av många diagnoskriterier för ds, låter lite fel när jag läser mitt inlägg. Ville bara skriva att skulle du se min dotter springa, klättra, hoppa så skulle du inte vara så orolig över lite låg muskeltonus. Det går oftast bra att träna bort!

Svar på tråden Låg muskeltonus!!