• Berså

Glömt att lämna studieförsäkran för förra terminen?

Jag pluggade heltid förra terminen (ht -09) på universitetet och tog samtliga 30p. Jag fick meddelande från CSN att jag blivit beviljad studiemedel (bidragsdelen). Dock glömde jag på något sätt bort att lämna studieförsäkran. Eftersom jag inte gjorde det direkt föll det helt enkelt i glömska.

Under terminen hade jag dessutom uppenbarligen pinsamt dålig koll på mitt bankkonto. Min man stod för försörjningen och det var först nu i januari som jag insåg att jag, wops, inte fått några pengar alls från CSN. Jag loggade in på deras hemsida och insåg då att jag missat att lämna studieförsäkran vilket jag förstås gjorde direkt!

Min undran är: finns det någon här på fl som har gjort samma misstag som jag?

Efter telefonsamtal idag till CSN inser jag att jag eventuellt inte kommer att få något studiemedel för ht -09 (de visste inte med säkerhet ännu utan det var datasystemet som körs under någon av de kommande nätterna som skulle göra utsorteringen
    av mig om jag betraktades som alltför sen med min studieförsäkran).

Om så är fallet kan man skriva till CSN och förklara varför man var sen. Vad som därefter händer vet jag inte.

Finns det någon som har råkat göra så här som jag? Vad skrev du i så fall som förklaring till CSN och hur gick det? Jag undrar om det duger att skylla på ren och skär förvirring?!

• Svar på tråden Glömt att lämna studieförsäkran för förra terminen?
  • HonSomVet

Men varför ska du ha pengarna nu då? Du klarade ju dig uppenbarligen bra utan dem?

• Anova

Studiebidraget är till för att tecka dina utgifter under studietiden, är den över så finns det väl inga skäl för dig att få bidraget?

• Berså

Hej HonSomVet,

Jag ställde en vänlig fråga och förväntade mig inte otrevliga svar av den typ som du skickade, som svar. Jag ser fl som en plats där man hjälper sina medsystrar, inte kommer med syrliga inlägg i debatten. Då kanske man lika gärna kan låta bli tycker jag, det piggar knappast upp.

Jag önskar också dig en fin dag.

• HonSomVet
    Berså skrev 2010-01-26 14:52:48 följande:
    Hej HonSomVet, Jag ställde en vänlig fråga och förväntade mig inte otrevliga svar av den typ som du skickade, som svar. Jag ser fl som en plats där man hjälper sina medsystrar, inte kommer med syrliga inlägg i debatten. Då kanske man lika gärna kan låta bli tycker jag, det piggar knappast upp. Jag önskar också dig en fin dag.
    Ja men jag förstår verkligen inte vad du ska med dem till nu? De kommer ju defintivt inte täcka några av dina studieutgifter då dessa redan är gjorda... Och då saknade du inte ens pengarna.
  • Samsmamma
    Berså skrev 2010-01-26 14:52:48 följande:
    Hej HonSomVet,Jag ställde en vänlig fråga och förväntade mig inte otrevliga svar av den typ som du skickade, som svar. Jag ser fl som en plats där man hjälper sina medsystrar, inte kommer med syrliga inlägg i debatten. Då kanske man lika gärna kan låta bli tycker jag, det piggar knappast upp.Jag önskar också dig en fin dag.
    Om du inte verkligen behöver pengarna så råder jag dig att låta bli att söka om dem, då har du ju en hel termin "över" att plugga något senare i livet med studiebidrag. Man vet aldrig vad livet bär med sig och vad man kan tänkas vilja göra :)

Din fråga har jag dock inget svar på, har ej lyckats glömma bort studieförsäkran mer än några dagar.
  • Anova

Kom på en sak..

Har inte CSN en gräns på att man bara kan få studiemedel för de fyra (?) senaste veckorna efter de ansökan har kommit in? (dvs söker jag studiestöd i december kan jag bara får studiemedel för november, även om jag började plugga i september).

Bör det inte vara så vid en studieförsäkran som lämnat sent, att den bara kan gälla ett par veckor tillbaka?

• Ungmamma83

Tror inte du kommer att få nåt csn retroaktivt för hela terminen, möjligen för de sista fyra veckorna. Men en annan sak som du nog glömt är att din SGI (om du hade någon) är nollad nu eftersom du studerat utan csn.

• Berså

Till allas stora glädje kan jag säga att det löste sig. Pengarna kom från csn utan problem. De, till skillnad från en del andra, tyckte tydligen att så länge man har blivit beviljad studiebidrag har man rätt till det, oavsett hur glömsk man har varit och hur man har finansierat studierna under terminen. Jag gissar att det är som med barnbidraget - man är ju inte skyldig att redovisa exakt hur man använder pengarna eller hur man hanterar situationen om de av en händelse är försenade.

• Blomman20

Jag fick höra av CSN att man har rätt att lämna in en studieförsäkran till och med sista dagen på terminen för att få pengar för den aktuella terminen.

Svar på tråden Glömt att lämna studieförsäkran för förra terminen?