• Superheromum

Köpa bensin eller diesel?

Vi behöver köpa en ny bil och det lutar åt en helt ny, trots att vi vet att det inte är så finurligt om man ser till det ekonomiska... Men hur som helst står vi nu och funderar över om det ska bli en bensin eller en diesel. Säljaren rekommenderar diesel. Vi kör mest stadstrafik och kanske var fjärde månad lite längre för att hälsa på släkt och vänner. Vad har ni för synpunkter? Det blir en MPV-bil med extrasäten så det är ingen stor buss men ändå inte en liten bil. Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Köpa bensin eller diesel?
  • Gorban

Skatten är fortfarande lite högre för dieselbilar. Dessutom är inköpskostnaden ofta högre jämfört med motsvarande bensinmodell.

Fördelen är det ofta lägre bränslepriset och den låga förbrukningen. Dessutom är diesel numera ett bättre miljöval än bensin. Speciellt om man kan köpa en dieselbil som inte släpper ut kväveoxider och de börjar komma nu.

En annan fördel med dieselmotorer är det höga vridmomentet på låga varv. Det gör att man har bra acceleration i de hastigheter man oftast kör på landsväg, t.ex. 80-120 km/h. Man kan enkelt köra om utan att behöva växla ner eller varva motorn.

En MPV med extrasäten får definitivt ett bättre andrahandsvärde om den har dieselmotor. Många tvekar att köpa stora bilar med bensinmotor idag.

• Superheromum

Tack Gorban för ditt svar! Andrahandsvärdet är faktiskt intressant så där funderar vi också på vilket märke man ska välja. Toyota Verso eller Peugeot 5008? Båda har sina fördelar men jag inbillar mig att Verson har bättre andrahandsvärde fast vi tycker nog att Peugeoten är snäppet snyggare... Det här är  svårt!

• Mummy

Vi betalade ca 10 kr/mil med vår bensinbil och med vår nya diesel betalar vi ca 5 kr/mil. Den är dessutom skattefri i 5 år. Efter det kostar den  2100 i skatt, alltså mindre än vår förra bil (SAAB).

• Mummy

Glömde skriva att vi köpte en KIA Ceed. Vi kollad på en 08:a, mn de låg ute för ca 150-160.000 och en helt ny kostade ca 185.000

• Gorban
    Superheromum skrev 2010-01-26 16:43:40 följande:
    Tack Gorban för ditt svar! Andrahandsvärdet är faktiskt intressant så där funderar vi också på vilket märke man ska välja. Toyota Verso eller Peugeot 5008? Båda har sina fördelar men jag inbillar mig att Verson har bättre andrahandsvärde fast vi tycker nog att Peugeoten är snäppet snyggare... Det här är  svårt!
    Jag tror också att Verson kommer att ha högst andrahandsvärde. Toyta har nästan lite FÖR bra rykte bland kunderna. Peugeot och Citroën, som ju är samma företag, har haft en hel del kvalitetsbrister på senare år. Mycket elektronikstrul bland annat.
  • Scaniamamma

Ni kommer ha ett mycket bättre andrahands värde på en toyota än på en peugeot. Sen efter vad jag hört och läst så är det mycket mycket mindre problem med toyota.
    Så skulle ja välja mellan dom skulle det bli en toyota verso sen skulle ja också välja diesel just för att jag har det nu och inser så fort man ska åka att det är mycket billigare med diesel. Visst skatten är oftast dyrare men för oss lönar det sig verkligen.

• spaceylisie

Vi har iofs inga extrasäten i vår Subaru Forester (09) men den drar 0.58 blandad körning med vinterdäck... En diesel. Bara för att belysa hur snål en diesel kan vara...

• Jeppelito

EN annan fördel med diesel är att man slipper åka på service hela tiden jämfört med en bensinare.

Svar på tråden Köpa bensin eller diesel?