• Enira

Atarax till 1 åring mot sovsvårigheter

Då min son som nyss fyllt 1 år aldrig sovit en hel natt utan vaknar var och varannan timme så har det nu kommit till den gränsen att läkaren har skrivit ut Atarax.

Vi har varit emot det närdet först kom på tal för några månader sedan men nu känns det om om det inte finns så mycket att göra förutom att finna sig i situationen som är att han inte kan somna ensam , att han vaknar många gånger på natten och gråter och i jobbiga fall är han vaken 2-3 timmar mitt i natten.

Jag undrar om det finns fler som har gett sina barn Atarax och hur ni i så fall har upplevt att den har påverkat barnet?

Jag är rätt orolig över att det kommer att slå fel eller att den ger oönskade bieffekter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 22:56
    Styrkan på Ataraxen är 2mg och jag ska ge 5 ml på kvällen innan han lägger sig.

• Svar på tråden Atarax till 1 åring mot sovsvårigheter
  • allakantralla

Har tyvärr inga erfarenheter av detta med medicinering, men önskar att jag kunde hjälpa dig med sonens sömn på annat sätt. Detta är ju nu OT, men om du vill kan du inboxa mig.

• Starkast

Har ni utrett VARFÖR barnet inte sover?

Personligen skulle jag aldrig medicinera utan en ordentlig utredning. Barn låter inte bli att sova bara så där utan anledning.

• Starkast

Ett av mina barn har fått Atarax mot klåda. Han har varit trött dygnet runt de dagarna.

• Trollet Ludenben

Vi ger atarax mot sömnstörningar men min son är 7 år (hans sömnstörningar beror på ADHD)

Han får 15 mg och det är endast vid behov. Vi har just fått hem ett bolltäcke som jag hellre använder.
    Jag är inte emot medicinering men finns det andra vägar att gå prövar jag dom först.
    Har du testat omega3 för sömnen? Vissa har fått bra hjälp av dom.

Min son blir inte särskilt påverkad av atarax mer än att han sover djupare. Inga biverkningar. Den är ju ganska harmlös.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Idrial

Hur menar du att han inte kan somna ensam? Min dotter på 19 månader har aldrig somnat ensam på kvällarna. Vi måste alltid natta henne, dvs sitta eller ligga hos henne till hon somnar. Ett tag sov hon i sin egen spjälsäng, men då vaknade hon massor av gånger på nätterna. Efter att hon började sova mellan oss så sover hon hur bra som helst. Det tar fortfarande en stund att få henne att somna på kvällen och hon kan absolut inte somna ensam, men efter det så sover hon bra. Har ni testat om det hjälper att sova tillsammans?

• rödtopp

min 1-åring har aldrig sovit en hel natt heller men jag skulle ALDRIG ge honom Atarax!!
    Han vaknar c varannan timme och antingen får han lite tutte eller så klappar jag om honom lite. han brukar somna ordentligt först när jag går och lägger mig bredvid honom men även om jag ligger bredvid honom så vaknar han nu och då mest för att kolla att jag är där.
    Har du provat samsovning??
    Jag lovar det går över.... mina tre stora sover som små grisar hela nätterna
    Isabella fick egen säng när hon va 2,5 och har sovit i den sen dess.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Trollet Ludenben
    rödtopp skrev 2010-01-26 16:35:22 följande:
    min 1-åring har aldrig sovit en hel natt heller men jag skulle ALDRIG ge honom Atarax!! Han vaknar c varannan timme och antingen får han lite tutte eller så klappar jag om honom lite. han brukar somna ordentligt först när jag går och lägger mig bredvid honom men även om jag ligger bredvid honom så vaknar han nu och då mest för att kolla att jag är där. Har du provat samsovning?? Jag lovar det går över.... mina tre stora sover som små grisar hela nätterna Isabella fick egen säng när hon va 2,5 och har sovit i den sen dess.
    fast så kan man ju inte heller säga, att man ALDRIG skulle ge atarax. Det vet man inte innan man själv och barnet utsatts för extrema saker. Ingen här kan ju veta vad ts har provat och inte för hon skriver ju inte mycket mer än att han inte kan somna ensam. Samsovnig är jättebra, det gör vi. Men det lämpar sig inte för alla. Och att sitta och lova att det går över kan man ju inte heller göra. Min son är 7 år och det har inte gått över alls. Vem vet när det gör det?
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • siamusen

Har inte gett just atarax men theralen gav vi ett kort tag. Funkade inte. Gav då cirkadin och det funkade. Ovanpa det fick sonen omega 3.

Efter ett kort tags medicinering räckte det med enbart omegan, sa jag säger som Ludenben: testa omega.

Har ni kollat att han inte har nagra allergier eller reflux annars? Kan ställa till sömnproblem tyvärr.

Ibland hittar man ju inga orsaker till varför barnet inte sover och då kan ju medicinering hjälpa till att bryta mönstret. Ni kanske inte heller behöver medicinera speciellt lânge

• rödtopp

Nej man kan inte lova att det går över Ts skriver att han inte kan somna ensam och att han sen vaknar flera gånger per natt,
    undrar om dom har provat att ligga eller sitta bredvid honom tills han somnar så han känner sig trygg?? det kan ju vara därför han vaknar för att han känner sig ensam och otrygg. visst det är jättejobbigt med en unge som vaknar stup i kvarten men ett litet barn vaknar oftast för att kolla om tryggheten  dvs mamma(eller pappa) finns kvar
    jag läste i en annan tråd om en mamma som lät sin son sova på soffan tills dom själva gick och la sig , dom drog ner ljudet på Tv:n och dimmade ner bellysningen.
    Jag förstår om man kanske ger ett större barn 7-8 år någont läkemedel mot sömnbrist och oftast handlar det om barn med en "diagnos"men att ge Atarax till en ettåring tycker inte jag är lämpligt.
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19570405000038&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
Svar på tråden Atarax till 1 åring mot sovsvårigheter