• Tuffen

Vad är så kul med Bakugan???

Min 7-åring är helt insnöad på Bakugan. Han leker med dem och med korten. Visserligen har han mkt annat i livet också, men de senaste veckorna har Bakugan blivit mer och mer viktigt. Någon mer vars barn gillar Bakugan??? Vad är det egentligen som är så roligt?

• Svar på tråden Vad är så kul med Bakugan???
  • Makaroner

Ingen aning. :) Min son köpte Bakugan för sin egen ihopsamlade veckopeng. När han hade köpt dem så ångrade han sig. Tror inte de var så roliga. Jag köper inga Bakugan till honom.

*RUN Forrest! RUN!*
  • Ullis 10

Fattar det inte heller? Wii spel, kort, "kulor" spelplan mmmm...

• Elli47

Säg det... sonen har en Bakugan-kula och hans polare har några. För det första är ju dessa små mojänger svindyra! För det andra, hur kul kan de vara?? Jag vet inte om ungarna ens leker med dem??

• Tuffen

Det ska tydligen finnas en spelplan, men ingen tycks veta hur den fungerar. Sonen har 12 Bakugan och jag fattar liksom inte vad han gör med dem. Hur kul är det att titta på dem och fälla ut benen lite då och då? *l*

• Ullis 10

vi har planen - man lägger kort på den o rullar ut o räknar poäng.

• Makaroner

Det är reklamen för Bakugan som är jättehäftig och massa action. Kulorna är detaljrika. Sonens favorit är skorpionen eller vad det är. Men han har inte spelat på riktigt någon gång. Han har bara några magnetkort och 5 kulor. Det var det han ångrade att han lagt sina sparpengar på (ung 300 kr!) och ville ha tillbaka pengar från oss, men det fick han inte. Men det är det enda sättet att få honom att förstå att saker kostar pengar, nu tjatar han inte om massa skräp hela tiden. Han får köpa sina egna leksaker, han får å andra sidan lite högre veckopeng än hans kompisar (köper inte godis, han sparar allt).

*RUN Forrest! RUN!*
  • Vilmagbg

Vår son som är 5,5 år är också helt fast i Bakugan. Vi har inte Carton Network där jag har förstått att man kan titta på serien så han hade från början ingen koll på vad de är.

Men det var en kompis på förskolan som hade en Bakugan och då ville han också gärna ha en men jag fattade inte vad han menade. En boll som kan fällas upp ???
    I julklapp vad det de enda han önskade sig och han fick några av sin moster. Han fick pengar av sin gamla mormor och för dem har han köpt några fler samt ett spel till sitt Nintendo DS. Han leker med sina  Bakugan hela dagen och pratar om vilken han ska köpa nästan gång han får månadspeng och vilken som är starkast, coolast mm så man kan lugnt säga att han är fast.....
  • Tuffen

Vi har beställt spelplanen nu. Den var slut på leksaksaffären, men vi hittade en sida på nätet från vilken man kunde beställa spelplanen.

• Rono

Hehe.. Min dotter (8 år) gillar också Bakugan och har köpt ett "startset" för en del av julklappspengarna. Hon leker med dem som vanliga leksaker istället för att följa en spelplan. Ibland är de ensamma när hon leker, pratar och fantiserar-ibland är de med bland LPS-djuren och ibland med playmo:t.. Allt varierar beroende på vad hon känner för just då {#lang_emotions_smile}
    Var säkerligen inte så Bakugan-tillverkarna ville att de skulle nyttjas men så gör hon och är hon nöjd så är jag nöjd.

• Indillia

Min son på 3 år gillar det också. Han ser programmet ibland och i julklapp fick han en väska med Bakugan-motiv. Några leksaker har han inte men han är så nöjd ändå.

• Indillia
    Indillia skrev 2010-02-01 21:06:50 följande:
    Min son på 3 år gillar det också. Han ser programmet ibland och i julklapp fick han en väska med Bakugan-motiv. Några leksaker har han inte men han är så nöjd ändå.
    Bakugan-leksaker alltså
  • Kime

Min 4½-åriga son är helfrälst och vill köpa bakugan för alla sina pengar, vilket jag inte haft något emot om de höll att leka med också och inte bara att spela med... Han är jätteförsiktig med dem, men vi har ändå fått laga fjädermekanismen på en av dem - helt värdo med tanke på vad de kostar!! 

Jag har äntligen satt mig in i hur man spelar, efter att ha haft ett samtal med honom där jag förstod värdet av dem i hans ögon... Och hörde mig själv lova honom att köpa några fler för att vi ska kunna spela hemma. Han har bara 6 stycken, och har inte tillräckligt med skicklighetskort för att vi ska kunna spela... och hans kompisar leker bara strider med sina bakugan, och spelar inte. Oh well.
    Nackdelen är, förutom priset kontra kvalitén, att 
    *) man ska köpa så mycket! För det är ju inte bara bakugan han gillar, utan pokémon och dinosaur king också. Stör mig på att allt är uppbyggt kring kommersen snarare än berättandet! Veckopengen räcker inte långt i de här sammanhangen!
    *) spelet kräver att man ska kunna läsa - på engelska. Och räkna. Det kan inte dagisbarn. Vi hade först tänkt förbjuda honom att köpa bakugan, men maken smälte i ljuset av de tindrande ögonen i leksaksaffären, och nu verkar vi ha öppnat pandoras ask...
  • Themis

Vår son tycker också det är kul med bakugan, har köpt några och fått några.

Men han leker med dem, gör små historier om dem och låter dem flyga, gör legobon åt dem och jag vet inte allt. Spelet bryr han sig inte om fast han kan räkna (spelar Monopol utan problem) och vi orkar inte sätta oss in i det heller.

• Kime

Bimsan:

Min inre nörd gottar sig åt samlandet och passionen, men jag önskar att han kunde leka mer med dem... Nu är det mest BAKUGAN ATTACK!!!!! som leks... Nåväl, man kanske kan inspirera
  • Tuffen

Min son har nu kommit ur Bakugan-åldern. Nu är det Yu-gi-oh (stavning?) som gäller. Det svänger snabbt

• emmis82
    Tuffen skrev 2010-05-31 08:12:57 följande:
    Min son har nu kommit ur Bakugan-åldern. Nu är det Yu-gi-oh (stavning?) som gäller. Det svänger snabbt
    Vad är Yu-gi-oh då? Så man iaf vet lite när han kommer hem från förskoleklassen och börjar prata om det...

Första gången han nämnde Bakugan så förstod jag INGENTING, fyra Bakungan senare så förstår jag iaf VAD de är för något, men hur själva spelet går till är ett stort ???? ändå kan jag både läsa engelska, samt räkna. (Man kanske måste ha spelplanen..?) 
  • Milkina cerka

Detta är min sons favoritsida vad det gäller Bakugan - http://sv.bakugan-nordic.net/  där han lärt sig mer om det mesta som har med det att göra.

..Iam a rolling wave without the motion A glass of water longing for the ocean..
  • Aina83

min son är 5år han älskar bakugan eller hur de nu stavas , jag fattar noll hihi=)

• Tuffen

Yu-gi-oh är ett slags japanska samlarkort.

• Lemonlicorice

Haha! Ja det undrar jag och min man också. Vår 5-åring önskade sig en sådan i födelsedagspresent. Han har knappt rört den sen dess. Fyller 6 i juni..

Svar på tråden Vad är så kul med Bakugan???