• Mirris

Eventuell vinstskatt?

Om man deltar i en tävling, lyckas vinna första pris som är värt ca 40 000:- och vinnaren betalar "eventuell vinstskatt". Vad ska man betala då?
    Och varför ska man betala skatt på en sak som man vinner och som redan är betald. Och hur vet man att det är vinstskatt på just den här grejjen?

KÄnner mig som ett frågetecken

• Svar på tråden Eventuell vinstskatt?
  • MaryEllen

Om du får betala vinstskatt ska vinsten på 40 000 kr beskattas som en tjänsteinkomst, d.v.s. som om du hade fått 40 000 kr i lön.

Att de skriver 'eventuell vinstskatt' beror på att tävlingsarrangören vill gardera sig för att Skatteverket eventuellt skulle se vinsten som en tjänsteinkomst och inte som en lotterivinst. Därigenom har arrangören också garderat sig så att det är du som vinnare som får betala skatten, och du kan inte kräva att få ut en vinst som är värd 40 000 kr netto.

Lotterivinster är inte skattepliktiga för vinnaren, utan arrangören betalar lotteriskatt. Typiska lotterier är t.ex. triss, tombola etc. där det är slumpen som avgör om du vinner eller inte.

Om det däremot räknas som att du har fått vinsten för att du har utfört en prestation, exempelvis deltagit i frågetävling på tv som 'Vem vill bli miljonär', Jeopardy eller liknande, har din prestation och inte slumpen varit avgörande, och du ska då betala skatt på vinsten på samma sätt som om du hade fått 40 000 kr i lön.

• MatsAtari
    MaryEllen skrev 2010-02-05 20:53:38 följande:
    Om du får betala vinstskatt ska vinsten på 40 000 kr beskattas som en tjänsteinkomst, d.v.s. som om du hade fått 40 000 kr i lön. Att de skriver 'eventuell vinstskatt' beror på att tävlingsarrangören vill gardera sig för att Skatteverket eventuellt skulle se vinsten som en tjänsteinkomst och inte som en lotterivinst. Därigenom har arrangören också garderat sig så att det är du som vinnare som får betala skatten, och du kan inte kräva att få ut en vinst som är värd 40 000 kr netto. Lotterivinster är inte skattepliktiga för vinnaren, utan arrangören betalar lotteriskatt. Typiska lotterier är t.ex. triss, tombola etc. där det är slumpen som avgör om du vinner eller inte. Om det däremot räknas som att du har fått vinsten för att du har utfört en prestation, exempelvis deltagit i frågetävling på tv som 'Vem vill bli miljonär', Jeopardy eller liknande, har din prestation och inte slumpen varit avgörande, och du ska då betala skatt på vinsten på samma sätt som om du hade fått 40 000 kr i lön.
    Kan aldrig stämma. Oftast får du lägga en insats själv och då går det direkt som inkomst av kapital.
  • chrissepisse
    MatsAtari skrev 2010-02-06 10:45:21 följande:
    Kan aldrig stämma. Oftast får du lägga en insats själv och då går det direkt som inkomst av kapital.

Det stämmer alldeles förträffligt det som MaryEllen skriver, det är inkomst av tjänst om man deltar i t ex en slogantävling och vinner en bil. Samma sak med Jeopardyvinster och annat, det är inkomst av tjänst.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att man lägger en insats, i vilka fall gör man det menar du? När man investerar i ett frimärke för att skicka in svaret i slogantävlingen?

• Mirris

Om man letar på ett "gömt" märke i en tidning och skriver en mening om varför just jag ska vinna, och vinner ett kök för 40 000... har jag gjort en insats då?

• MatsAtari

Vinner du så lär det komma upp på rätt ställe i deklarationen ändå.
    Fanns det någon speciell anledning till att du undrade?

www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/tjansteinkomster/privattjansteinkomsterfaq/jagharvaritmedientavlingochvunnitprisskajagskattaforvinsten.5.18e1b10334ebe8bc8000117733.html&sv.search.query.allwords=vinst%20i%20t%C3%A4vling

www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/punktskatter/spelskattlotteriskattfaq/jagharvunnitettprisientavlingellerettlotteridardetstarattevvinstskattbetalasavvinnarenhurbetalasdennavinstskatt.5.61589f801118cb2b7b280006299.html&sv.search.query.allwords=vinst%20i%20t%C3%A4vling

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/ovriga/tavlingsvinster.106.233f91f71260075abe880009969.html&sv.search.query.allwords=vinst%20i%20t%C3%A4vling

• chrissepisse
    Mirris skrev 2010-02-06 13:50:46 följande:
    Om man letar på ett "gömt" märke i en tidning och skriver en mening om varför just jag ska vinna, och vinner ett kök för 40 000... har jag gjort en insats då?
    Ja, så som regelverket ser ut så anses de 40 000 kronorna vara inkomst av tjänst och du får betala skatt på dem om det företag som lottar ut vinsten rapporterar in det till Skatteverket.
  • potten03

Om man ev skulle vinna Miljondrömmen på lotto, idag 110 miljoner, ska jag själv betala skatten som inkomst eller inte? Jag har letat men inte hittat nån info på skatteverket.

• Hugge47

Mitt tips är att ringa skatteverket och fråga.

Det gjorde jag.

Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • sportpappa
    potten03 skrev 2014-02-03 16:21:21 följande:
    Om man ev skulle vinna Miljondrömmen på lotto, idag 110 miljoner, ska jag själv betala skatten som inkomst eller inte? Jag har letat men inte hittat nån info på skatteverket.
    Lotto är ett lotteri, alltså betalar du ingen vinstskatt.
  • nine05

De som har delat ut vinsten ska lämna in kontrolluppgift till skatteverket om det inte handlar om lotteri. Erhåller man en vinst med ett värde på ex. 25 000 kr skickas det in en s.k. ku10 (vanlig lönekontrolluppgift) . Om det handlar om kontanta pengar kan de göra ett skatteavdrag på 30 % direkt.

Svar på tråden Eventuell vinstskatt?