• Shaun the sheep

En bakfråga gällande choklad

Jag älskar att baka med choklad, men nåt som stör mig är det eviga hackandet!
    Det tar sån tid att finhacka choklad, eller grovhacka också för den delen.

Så jag tänkte höra, vad gör man? Finns det nåt att göra? Finns det nåt verktyg man kan köpa för att underlätta?

Hoppas nån där ute har en smart lösning!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden En bakfråga gällande choklad
  • Lunatica

Man kan köpa "chokladdroppar" nu kommer inte jag riktigt ihåg vad dom heter, men det är som små chokladdroppar som man kan ha i bakning.. MUMSA{#lang_emotions_sunny}

• Googels

Rivjärn?

Eller lägg i en plastpåse och slå den i diskbänken eller på den med en kavel för att bryta sönder, Eller om du har en hel förpackning bryt sönder chokladen så mycket du kan innan du öppnar den, så slipper man kladdiga fingrar.
    Det finns annars 'hackmaskiner' som man lägger chokladen i och tycker på ett handtag som gör att 'knivar' går ner och hackar. Mycket bra att använda till nötter med.
    Vad brukar du baka så man vet vilket format du behöver ha den i?
  • Shaun the sheep
    Lunatica skrev 2010-01-26 18:44:35 följande:
    Man kan köpa "chokladdroppar" nu kommer inte jag riktigt ihåg vad dom heter, men det är som små chokladdroppar som man kan ha i bakning.. MUMSA
    Såna finns tyvärr inte i nån av affärerna har i stan. Ica Maxi hade förut, men inte nu längre..
    Googels skrev 2010-01-26 18:50:29 följande:
    Rivjärn? Eller lägg i en plastpåse och slå den i diskbänken eller på den med en kavel för att bryta sönder, Eller om du har en hel förpackning bryt sönder chokladen så mycket du kan innan du öppnar den, så slipper man kladdiga fingrar. Det finns annars 'hackmaskiner' som man lägger chokladen i och tycker på ett handtag som gör att 'knivar' går ner och hackar. Mycket bra att använda till nötter med. Vad brukar du baka så man vet vilket format du behöver ha den i?
    Oj, jag bakar det mesta! Brownies, cupcakes, chocolate chip cookies.. Såna saker
  • MBert

Hacktillsatsen till mixern (jag använder stavmixern med hacktillsats) eller riv chokladen, är mitt tips. 
    Vill man riva så finns det saker som underlättar. Jag har ett rivjärn med vev och behållare från Tupperware som är kanonbra. Vet inte om det finns fortfarande (kolla deras hemsida).

• Snuttjulla

jag kör alltid chokladen i hackaren till stavmixern, helt perfekt tycker jag. har du ingen finns det en billig på jula, 199:-

• vap

Matberedaren..... alldeles utmärkt till att hacka choklad och annat

• Shaun the sheep

Tack för alla svar! Ska köpa mig nån av alla hackmojänger som ni tipsat om!

Svar på tråden En bakfråga gällande choklad