• Trollet i skogen

Ägglossningskalender.

Min sambo och jag planerar att åka till Danmark och vi skaffade ägglossnigsstickor.

Jag har ingen koll på min mens direkt men jag har insett nu under denna funderings tid att jag känner igen ägglossnings symtom. Iallafall så sa min flickvän att du ska ju börja kolla med stickor nu. Vi planerar att börja åka till Danmark i aprill. Jag tänkte så här och jag vet ju när min mens kommer och utifrån det räknar jag när ägglossningen ska komma och ett par dagar före så börjar jag kolla med stickorna.

Flickvännen tycker att jag ska kolla redan nu så vi vet hur långa cykler jag har och kan boka resan i tid. Vilket inte är en dum idé det är ju inte helt säkert att den inträffar just den dagen och att få det till en helg är ju ganska....ja svårt.

Jag vill inte "slösa" med stickorna även om det är en ringa summa i det hela men... Hur har ni gjort kollar ni ägglossning varje månad? Stämmer det? Jag vet egentligen inte ens när jag har mens...

• Svar på tråden Ägglossningskalender.
  • Astakvasta
    Det är bra att kolla sin äl i några månader innan man inseminerar. Då vet man vilka intervaller man brukar ha och när man kan förvänta sig att det är dax att åka på ett ungefär ( + några dagar för mina ägg, de får scenskräck när jag väntar på dem
    Min barnmorska ville veta om min äl de senaste 4 ggr om jag minns rätt, så det är bra att börja nu.

Du kan börja med att räkna ut hur lång din menscykel är ( mellan de första dagarna på mensen) Du kan förslagsvis slå in dina datum på en äl-kalender. finns flera olika på nätet.
    Jag har börjat testa 3 dagar före beräknad äl, men det är ju olika hur lika man är månad till månad. J har gjort av med en heldel äl-test, har köpt billigare varianter på nätet o de dyra cb.? J har använt de billigare för att se när det är på väg och sen när de billigare, något mindre exakta visat på hormonökning har jag tagit de dyrare. Dygnen före insemination har jag kollat med cb var 4:e h. eftersom jag har lång resväg.

Själv skulle jag inte kunna boka resa dagar i förväg, om jag inte skulle vara beredd att vänta på plats i danmark tills äl skulle komma, kanske 2 dygn.
  • Zixi

Jag äl-testade i ett halvår innan inseminationen. Inte helt planerat med det blev inte läge med insemination tidigare än så. Hann i alla fall få stenkoll på min cykel. Alltid 27 dagar, alltid äl 14 dagar innan nästa mens. Jag visste exakt vilken dag min äl skulle infalla, använde mest stickorna för att fastställa klockslaget

Klart att stickorna kostar men det är en väldigt liten utgift i förhållande till övriga kostnader...

Vi hade köpt sperma till 6 försök men lyckades redan på andra. I juli kommer vår lilla flicka

Juli - 2010
Svar på tråden Ägglossningskalender.