Vi som har skoj på vår resa genom livet - del 6
Kära nån vad tiden går...
Nytt år, ny tråd, nya bekymmer, nya inlägg och allt som hör till - hänger ni med ett tag till?
Senaste tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48318124.html
Kära nån vad tiden går...
Nytt år, ny tråd, nya bekymmer, nya inlägg och allt som hör till - hänger ni med ett tag till?
Senaste tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48318124.html
Hmm jaja, jag får väl börja tråden med att prata för mig själv =)
Har en väldigt sur, grinig, kinkig och oregerlig son ikväll så han är till utlåning - nån som vill ha??? Nedrans unge, inget duger!! Han ratar tom vällingen som han slurkat i sig som en svamp förut! Och så har han massa dumheter för sig - slåss, nyps och bits!! Till råga på allt har han börjat gnissla tänder *ryser* det är det värsta ljud jag vet och nu när han har fått tre tänder där oppe har han ju nått att gnissla med!!!
Får hoppas att dumheterna beror på att tänderna kommer fram nu (3 st på 1 vecka som kommit igenom tandköttet) eller att det är sprutan han känner av redan. Själv har jag ont i armen och det är inte lätt att lyfta Emil då :S. Och så har han en tendens att hänga på en när man sitter i soffan - på vänstra armen där jag fick sprutan så klart!
Nu ska jag titta om han har somnat så jag kan lägga mig jag med innan jag sitter vid köksbordet och somnar =)
Redan dags för en ny tråd?
Miniskorpan: I gnisslar också tänder, han tycker vär det låter roligt medan en annan ryser... Brukar stoppa in en bitring i munnen på honom då, men han brukar inte bry sig om den direkt!
Hemmafru: Ja, vi har 16 mil till Sunderby sjukhus, där vår närmaste BB ligger... Vad gör personalen på förskolan när hon blir "förföljd"? Jag tycker du ska diskutera saken med dem. Naturligtvis kan ni ju själva också "träna" hemma med att försöka vara nära henne, men om hon inte tycker om det är det ju svårt... En del barn är ju helt enkelt såna, eller framför allt, kan de ha såna perioder! I är just nu tvärtom, jätteklängig, men bara på mig. Han kompenserar väl för den tiden jag är borta på dagarna!
Skl: Hur är det med dig?
Nu har jag betalat räkningar o det är verkligen aldrig kul i januari. Tycker det var räkningar på ALLT just nu, vatten, bilen mm...
Hade ju tänkt åka till Ikea i morgon, men de har ju lovat snöoväder tills i morgon, så vi får se hur det går med det. Än så länge blåser det bara... Ska iaf få ta bilen till jobbet i morgon i stället för sparken. Men är ändå nöjd med att ta sparken 4 dar i veckan som jag gjort hittills... Kan säga att konditionen redan förbättrats! Kul att märka lite skillnad på flåset! Har ju med mig både datorn o sonen, som får sitta på sparken i nerförsbackarna... Simmar ju också en gång i veckan på arbetstid (gratis), så jag känner mig riktig hurtig just nu! Men det där med godiset går inte så bra ännu, men tänker ta en sak i taget just nu.
Ojoj!! Är det redan dax för ny tråd?
Gud, var tar tiden vägen?
Ni pratar om snö och oväder, här har det inte snöat något...inte än i alla fall. Jag brukar gå till jobbet nuförtiden och det är jätteskönt när det småkallt och allt är stilla.
Rölli: Ja, vad gör fröknarna?? I alla fall om de ser att den andra flickan är på henne så säger de nej till henne. Annars försöker de att få min fröken att vara med på deras aktiviteter. Det enda som hon gillar och hon vill vara med är när de har sångstund. Då dansar hon istället för att sitta ner och klappa händerna och allt annat vad de gör . Sen så säger fröknarna att hon gör framsteg, men ärligt talat så tycker jag att vi inte har kommit så långt sen förra måndag. Antar att vår inskolning kommer att ta minst 3 veckor till.
MiniSkorpan: Vilken lyx!!! Sovmorgon? Vad är det för nåt? Här vaknar man 05:15 på dagarna och på helgen då sover vi alla till 06:15. Sen är det full fart
Att lillherre är missnöjd och gnällig kan bero på sprutan, och inte tänder. I alla fall var det så för vår fröken.
Godmorgon!
Jisses, vart tar tiden vägen?! Vi startade ju precis den förra tråden...!
Här är allt bra, lillfisen har dock fått ett ruskigt humör till och från, låter precis som det MiniSkorpan beskriver. Hoppas att det är tillfälligt, för jag blir så arg på honom när han verkligen tar sats och sparkar mig i magen när jag byter på honom. Han får nåt speciellt i blicken och ser så ARG ut. När jag säger till honom blir han som generad och börjar flina. Överhuvudtaget så har han fått värre humör. Han visar tydligt när han inte vill någonting kan man lugnt säga. Sen har han blivit väldigt gosig också, pussas och kramas och är gladast när han får sitta i mitt knä. Jag skulle tippa på att det är den berömda separationsfasen som kommit till stan
Appropå sömn... Vår kille fick ju eget rum för två veckor sen och sedan dess har hans sovmönster sett likadant ut. Han somnar 20.00 som en stock och sover till någon gång mellan 5.10 och 5.20. Då är han ganska pigg och vill gå upp, men jag vägrar att gå ur sängen före 7, så då startar viljornas kamp. Jag brukar vinna och får honom oftast att somna om efter en stund, men då oftast bara 30-45 min. Sen går vi upp vid 7... Han sover sedan två timmar under dagen. Det verkar inte som om han behöver sova riktigt lika mycket som många andra barn. Han brås nog på sin far...
Nu ska jag skynda till affären så att jag hinner innn snökaoset nått oss i em...
ååå vad jag blir ledsen nu
tårarna bara väller fram....och kan inte sluta gråta.
maken ringde mig nyss och sa att han blev tvungen att lämna lillan...alltså, de sa till honom att åka hem...och lämna bara henne så där. hon grät mycket och ville inte vara med fröken...och när han ringde till mig så grät han...och nu sitter jag här på jobbet och gråter.
han ska hämta henne kl. 11...f*n varför måste det bli så krångligt...jag vill inte att hon ska vara ledsen. vill inte att hon känna sig övergiven
Hemmafru,
Jag förstår att det är jobbigt för dig, det måste kännas hemskt. MEN- jag har jobbat på förskola och vet att det oftast är jobbigast för föräldrarna. Barnen BRUKAR (det finns såklart undantag) lugna sig och börja ha kul efter en stund, när föräldrarna väl har gått. Ni kan säkert lita på att en fröken kommer att vara nära lilltjejen hela tiden och vara där för henne. OM det absolut inte går så ringer de till er. Det finns inte en chans att de låter henne må dåligt och gråta ända fram till 11. Dels för att det inte är så snällt mot barnet och dels för att de aldrig skulle orka lyssna på gråten...
Håller tummarna för att det går bra!
KRAM
God förmiddag!
Ja det är redan dags för en ny tråd men jag undrar som ni - vart tusan tar tiden vägen???
Idag är ingen bra dag!!! Emil krånglar, J snarkar så taket lyfter och själv känner jag mig överkörd av ett godståg med 151 vagnar ungefär. Förbannade spruta!! Ont i armen hade jag ju förra gången men nu känner jag mig rent av sjuk - dundrande huvudvärk och ont i hela kroppen! Dessutom fryser jag som en gris men det kan bero på att det bara är 19 grader inne. Tror inte hyresvärdens dotter har eldat på flera dagar *surar*
Jag kan tala om för er som bor norröver att här vräker snön ner. Det är små lovikavantar som far omkring och har gjort så i 1 timme nu så idag håller vi oss inomhus bäst vi kan!
Hemmafru: Du ska se att det går bra för Lillan även om hon grät när pappa lämnade henne. Och nu är det ju bara 30 minuter kvar tills han ska hämta henne igen :) Hon har säkert haft jättekul!!
Här har vi sovmorgon varje dag - Emil vaknar inte förrän tidigast 9 men oftast vid 9:30, ändå lägger han sig runt 21 varje kväll och så sover han i regel bara 1 gång om dagen nu.
PurJo: Visst är dem roliga när dem verkligen tar sats för att sparkas eller bitas!! Sen skäller man på dem och säger fy eller ajaj, då kommer Emil krypande med huvudet nerböjt, gringar och ska mysa!! Men när det har gått över så börjar han om igen - så ser våra kvällar ut! Och jag är inte glad när han sparkar mig i magen kan jag ju säga. OCh inte när han hänger med hela sin tyngd på mina bröst heller för det gör så sabla ont!!
Rölli: Du är duktig du som åker spark till jobbet! Jag har bestämt att jag ska börja träna när bebis är född och jag är ok igen. Dvs efter sommaren. Som tur är har dem öppnat gym här i närheten så jag kan cykla dit som uppvärmning - om nu min kära sambo behagar vara hemma med kottarna dvs!
PurJo: tack för kramen...hoppas också på att allt ska gå bra. Väntar med spänning på att maken ska ringa och tala om hur det har gått.
Gokväll!
Kan säga att SNÖ har vi så ni kan få också om ni vill! Det blåser storm o snön yr omkring. I morse fick jag precis ut bilen utan att ploga framför garaget (vägrade att åka spark i det här vädret) men när jag skulle åka hem med bilen var det en en-metersvall på ena långsidan, så jag fick backa ut så sonen kunde komma in i ibilen... Alla barn kunde inte ens ta sig till skolan då skolbussarna inte kunde åka ut på alla byavägar! Så det blev en ingen Ikea-resa idag, men hoppas det blir bättre tills i morgon (vädret visar det iaf) men än så länge yr snön omkring som bara den!
Hemmafru: Förstår verkligen att det är jobbigt att lämna ett gråtande barn på förskolan! Så var det med sonen i nästan två veckor o sen helt plötsligt vände det, från en dag till en annan. Men jag gick alltid därifrån med tårarna rinnande... Men de sa att jag alltid kunde ringa dem, så jag brukade ringa dem efter en stund o då hade han alltid blivit glad igen. Det kändes mycket bättre för mig att veta att han hade det bra, så jag kunde jobba lite också utan att må dåligt... Hur hade det gått sen då?
Purjo: Det låter som om ni har en bestämd liten kille där! Och sånt tär ju på tålamodet, förstår jag! Jag är glad att I nästan helt har slutat slå huvet överallt, när han blir arg, ledsen eller är trött. Så nu har han inte lika ofta blåmärken i pannan längre...Vad skönt att han sover bra i sitt egna rum! Förstår verkligen att ni inte vill gå upp kl 5...I brukar vakna mellan kl 7 och 8 o det är ju helt ok tycker jag. Oftast hinner jag åka till jobbet innan han vaknar, vilket jag tycker känns bra.
Miniskorpan: Hoppas du snart mår bättre!
Rölli: Tack men nej tack!!! Här har vi fått snö så det räcker - 2 dm är 2 dm för mycket för min smak! Det var precis lagom med snö som det var innan det här kom, men det har inte blåst så hiskeligt mycket som tur är. Och nu är det bara 3 grader kallt.
Jag känner mig något bättre men det får bli 2 alvedon nu när jag ska lägga mig så jag kan sova. Emil hade feber nu ikväll och har varit hur gnällig och pipig som helst. Inget duger och då är man nära att sätta ut honom till kråkorna. Och så alla dessa hormoner! Ena stunden skäller man på Emil och nästa lipar man för att han blir ledsen och grinar :( Håhåjaja, vad har jag gett mig in på? Hur ska jag klara 2 vildbasar om kvällarna? Nä det får helt enkelt bli så att J jobbar dagtid (om jag får bestämma)