• jessapessa

Knöl i bröstkorgen på bebisen??

Jag har hittat en knöl i min sons bröstkorg.
    Inte i bröstkorgen, men strax nedanför.

Rakt nedanför bröstbenet, cirka 1½ cm ner så är det en hård liten knöl.
    Jag vågade inte känna allt för mycket, för det kanske känns obehagligt, eller gör ont, om jag är där och trycker.
    Först trodde jag att det var just bröstbenet jag kände på, men det är liksom ett mellanrum mellan bröstbenet och knölen.
    Ska självklart ringa bvc och kolla upp detta imorgon, men ville skriva av mej, för jag blir ju orolig....
    (sonen är 7 månader)
  • Svar på tråden Knöl i bröstkorgen på bebisen??
  • Vombell

Min son, som nyss fyllt 5 år, har precis en sådan knöl! Jag trodde också att det var bröstbensspetsen först men märkte sedan att den satt lite längre ner. Gick till BVC som upptäckte att när man klämde på den så bubblade det och knölen försvann in i bröstkorgen. Detta var ett bråck.Vi var och gorde ett ultraljud som bekräftade detta. Antagligen skulle det växa bort men det har inte gjort det ännu. Var hos kirurg på sjukhuset i våras som inte trodde det var ngn fara men om vi ville så gick det lätt att operera bort. Vi ska antagligen göra detta någon gång i höst, mest p g a att sonen fått den fula ovanan att han sitter och klämmer in och trycker ut bråcket hela tiden och vi tycker att det är lite läskigt.

• jessapessa
    Vombell skrev 2010-01-26 19:55:17 följande:
    Min son, som nyss fyllt 5 år, har precis en sådan knöl! Jag trodde också att det var bröstbensspetsen först men märkte sedan att den satt lite längre ner. Gick till BVC som upptäckte att när man klämde på den så bubblade det och knölen försvann in i bröstkorgen. Detta var ett bråck.Vi var och gorde ett ultraljud som bekräftade detta. Antagligen skulle det växa bort men det har inte gjort det ännu. Var hos kirurg på sjukhuset i våras som inte trodde det var ngn fara men om vi ville så gick det lätt att operera bort. Vi ska antagligen göra detta någon gång i höst, mest p g a att sonen fått den fula ovanan att han sitter och klämmer in och trycker ut bråcket hela tiden och vi tycker att det är lite läskigt.
    Aah, då kanske det är det Wilmer har!
    Ska kolla upp det, tack!
  • Vombell

Kanske. Om du provar att trycka lite försiktigt kan du lätt märka om det är ett bråck- om det bubblar lite, känns mjukt och försvinner in i bröstkorgen så är dte antagligen det. Känns läskigt att trycka på den men det ska inte göra ont.

• jessapessa
    Vombell skrev 2010-01-26 19:59:59 följande:
    Kanske. Om du provar att trycka lite försiktigt kan du lätt märka om det är ett bråck- om det bubblar lite, känns mjukt och försvinner in i bröstkorgen så är dte antagligen det. Känns läskigt att trycka på den men det ska inte göra ont.
    Prövade att trycka som du skrev, men det kändes inte så.
    Knölen är hård, och sitter där den sitter liksom...
    Skumt det här.
    Ska ringa på en gång imorgon bitti.
  • Vårsolen

det låter som något som faktiskt är helt normalt, hittade samma på min dotter och skrev samma fråga här för kanske ett år sedan, ska se om jag kan hitta tråden..

• Vombell
    jessapessa skrev 2010-01-26 22:55:18 följande:
    Prövade att trycka som du skrev, men det kändes inte så.Knölen är hård, och sitter där den sitter liksom...Skumt det här.Ska ringa på en gång imorgon bitti.
    Är det hårt så är det nog bara bröstbensspetsen som syns och känns (som jag skrev i mitt första inlägg) Helt normalt och absolut ofarligt!
  • jessapessa

Har ringt nu, och hon sa precis som ni
    Bvc ska titta på knölen när vi ska dit om en vecka för vägning

• Vombell

Åh nu såg jag att det var exakt det de kom fram till i Vårsolens tråd!

• Elbet
    Elbet skrev 2010-01-27 11:36:26 följande:
    Googla på svärdspets:)
    Nu blev jag osäker. Trodde att det kallades så men kanske minns jag fel? Hursom har vår dotter en ganska utstickande sådan...
  • dendär

Jag har oroat mig för exakt samma sak, kontaktat bvc och fått det konstaterat att det är, som någon tidigare skrev, en förlängning på bröstbenet som är helt normal och ofarlig!

• Elbet

Nu har jag googlat själv:) processus xiphoideus

• jessapessa
    Elbet skrev 2010-01-27 12:01:25 följande:
     Nu har jag googlat själv:) processus xiphoideus

§
Svar på tråden Knöl i bröstkorgen på bebisen??