Frågor om boendelån
Jag och sambon har tröttnat rejält på vår hyresvärd så nu vill vi flytta.
Var inne och kikade på hemnet och såg en jättefin bostadsrätt (hus, 5rok) till salu i närheten. Om vi skulle få möjlighet att bo där skulle det innebära att vi skulle höja boendekostnaden (ej lån medräknat) med 700kr och detta skulle jämna ut sig med resvägen extra dit vi bor idag, kostnadsmässigt(vi bor 7km längre bort från stan). Vi kommer dessutom att klara oss på en bil, då kollektivtrafiken fungerar för mig när jag går i skolan.
Krävs det alltid en handpenning när man ska få ett boendelån beviljat?
Sambon har fast tjänst (22500:- före skatt from feb månad) och jag pluggar (8300kr med bidrag+lån). Vi har ett barn.
Hurdana är möjligheterna till att få lån i dessa tider? Vi har ett billån sen tidigare som f.n. är på ca 63000:- som vi skött till punkt och pricka.
Utgångspriset på bostadsrätten är ca 375 000:- men vi får nog räkna med en budgivning.
Är det någon som kan ge mig lite tips och råd på vägen? Vad innebär de olika lånen: topplån, bottenlåt, hypotekslån? Vad ska man tänka på? Osv...
Vi har möte med banken på torsdag, mest för att kolla läget men också för att se om vi skulle få ett lån beviljat och isf på hur mycket, men jag skulle gärna vilja ha lite "kött på benen".
Tack på förhand!