• Anonym

Frågor om boendelån

Jag och sambon har tröttnat rejält på vår hyresvärd så nu vill vi flytta.
    Var inne och kikade på hemnet och såg en jättefin bostadsrätt (hus, 5rok) till salu i närheten. Om vi skulle få möjlighet att bo där skulle det innebära att vi skulle höja boendekostnaden (ej lån medräknat) med 700kr och detta skulle jämna ut sig med resvägen extra dit vi bor idag, kostnadsmässigt(vi bor 7km längre bort från stan). Vi kommer dessutom att klara oss på en bil, då kollektivtrafiken fungerar för mig när jag går i skolan.
    Krävs det alltid en handpenning när man ska få ett boendelån beviljat?
    Sambon har fast tjänst (22500:- före skatt from feb månad) och jag pluggar (8300kr med bidrag+lån). Vi har ett barn. 
    Hurdana är möjligheterna till att få lån i dessa tider? Vi har ett billån sen tidigare som f.n. är på ca 63000:- som vi skött till punkt och pricka.
    Utgångspriset på bostadsrätten är ca 375 000:- men vi får nog räkna med en budgivning.

Är det någon som kan ge mig lite tips och råd på vägen? Vad innebär de olika lånen: topplån, bottenlåt, hypotekslån? Vad ska man tänka på? Osv...
    Vi har möte med banken på torsdag, mest för att kolla läget men också för att se om vi skulle få ett lån beviljat och isf på hur mycket, men jag skulle gärna vilja ha lite "kött på benen".
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Frågor om boendelån
  • Anonym

jag tror att det i dagsläget alltid krävs en kontaninsats. topplån är den del av lånet som ligger över 80 % (oftast) av totala summan. Ibland krävs det ju 10 % konstantinsats, då blir det 10 % topplån och sedan 80 % bottenlån. 

Topplånet måste man amortera på medan bottenlånet oftast är amorterinsfritt i massa masa år, typ 25 tror jag vi har. hypotekslån tror jag är samma som bottenlån. 
    Det enklaste är att prata med banken. eller kolla på alltomlån.com 
  • Ericha

Föreslår också att ni kollar med flera banker om ni inte får det svar ni önskar från första banken. De har olika krav.

• Anonym

Tack snälla för svaren!

Vad jag förstått så är det generellt sett så att bankerna kräver en kontantinsats. Vi har 11 000:- på ett buffertkonto, men det är ju pengar vi vill ha till oförutsedda utgifter. Vi har bestämt oss för att skaffa oss ordentligt sparande + att vi kommer sätta in pengar i en fond varje månad. Tänkte be banken hjälpa oss att hitta vettiga fonder att placera våra pengar i när vi är där angående lånet. Hade tänkt att börja med 200:-/månad i fonder och 500:-/månad till ett långsiktigt sparande.

• Anonym

rent spontant tycker jag kanske att ni bör spara mer pengar då innan ni köper. Om det är möjligt att vänta. för de 11 tusen behöver ni ha som buffert till övriga livet. Såg ett råd någon gång om att det är bra att ha 2-3 månadslöner sparat för oförutsedda kostnader. Nu är ju inte det alltid möjligt, men det kan vara bra att ha i åtanke. Speciellt om man ska köpa bostadsrätt för då behöver man kunna betala allt från en ny kyl till omragning av el etc om det dyker upp. Så har det varit för oss nu i vår lägenehte. Helt plötsligt måste vi bygga ny ventialtion efter en besikting. Det komemr säkert gå på 10000 kr, som vi behöver punga upp med inom en månads tid. 

Jag vill inte skrämma er. Men prata noga med banken så att ni vet er budget precis. Det är alltid bra att spara ihop till handpenningen för att slippa onödiga lång med höga räntor. Lycka till! 
  • Anonym

Anonym: Jättetack för dina tips! Precis, man behöver ju ha lite pengar till oförutsedda avgifter. Vi resonerar precis likadant!
    Egentligen hade jag velat flytta härifrån igår, men jag förstår självklart att det är väldigt viktigt att inte förhasta sig en sån här situation.
    Huset ifråga har genomgått en stor renovering -08 och vitvarorna är utbytta -06. Det jag känner är att jag hellre kan ta ett lån och betala pengar till mig själv, än att ge min hyresvärd pengar att stoppa direkt i fickan. Han har varit otroligt dålig på underhålll av lägenheten, golven är jätteslitna (inte bytta sen de byggde detta -91), tapetsering och målning har vi stått för själva (och mer behöver göras), diskmaskin och micro är från -91, torktumlaren fick vi nyligen utbytt (den va också lika gammal som huset) och tvättmaskin fick vi en ny för nåt år sen osv osv osv.
    Vi hade dessutom som sagt klarat oss med en bil om vi flyttat till objektet vi är intresserade av. Nåja, jag spekulerar och bollar gärna fler ideer med er här inne. Jättenyttigt för mig som är helt grön på detta!

• Anonym (samma som innan)
    Anonym skrev 2010-01-26 21:21:36 följande:
    Anonym: Jättetack för dina tips! Precis, man behöver ju ha lite pengar till oförutsedda avgifter. Vi resonerar precis likadant! Egentligen hade jag velat flytta härifrån igår, men jag förstår självklart att det är väldigt viktigt att inte förhasta sig en sån här situation. Huset ifråga har genomgått en stor renovering -08 och vitvarorna är utbytta -06. Det jag känner är att jag hellre kan ta ett lån och betala pengar till mig själv, än att ge min hyresvärd pengar att stoppa direkt i fickan. Han har varit otroligt dålig på underhålll av lägenheten, golven är jätteslitna (inte bytta sen de byggde detta -91), tapetsering och målning har vi stått för själva (och mer behöver göras), diskmaskin och micro är från -91, torktumlaren fick vi nyligen utbytt (den va också lika gammal som huset) och tvättmaskin fick vi en ny för nåt år sen osv osv osv. Vi hade dessutom som sagt klarat oss med en bil om vi flyttat till objektet vi är intresserade av. Nåja, jag spekulerar och bollar gärna fler ideer med er här inne. Jättenyttigt för mig som är helt grön på detta!
    alltid bra att bolla :) . 
    Jag vet ingenting om husköp, som sagt i tidigare inlägg bor vi i bostadsrätt. Det som kan avra bra är att faktiskt kolla på många objekt innan man slår till. dels för att man får en känsla för priser, så man inte överbetalar. men även för att man kan komma fram till mer vad man behöver och gillar själv. 
    Med hus är det en hel del saker som man måste tänka på som är annolrunda från bostadsrätt. Saker som värmepannor, takskick och om grunden är dränerad etc. Ta en sväng till biblioteket och låna lite böcker om husköp och lån. Det gjorde jag och det var superbra. Där finns massa tips om vad man bör tänka på innan man köper. 
  • Anonym
    Anonym (samma som innan) skrev 2010-01-26 21:39:16 följande:
    alltid bra att bolla :) .  Jag vet ingenting om husköp, som sagt i tidigare inlägg bor vi i bostadsrätt. Det som kan avra bra är att faktiskt kolla på många objekt innan man slår till. dels för att man får en känsla för priser, så man inte överbetalar. men även för att man kan komma fram till mer vad man behöver och gillar själv.  Med hus är det en hel del saker som man måste tänka på som är annolrunda från bostadsrätt. Saker som värmepannor, takskick och om grunden är dränerad etc. Ta en sväng till biblioteket och låna lite böcker om husköp och lån. Det gjorde jag och det var superbra. Där finns massa tips om vad man bör tänka på innan man köper. 
    Oh, jag vet inte om det framgick men det är en bostadsrätt vi ska kolla på! Ett hus, fast i form av en bostadsrätt.
  • Anonym

Någon annan som vill komma med input?

Svar på tråden Frågor om boendelån