• SkåneAnna

Föräldrarledig på Koh Lanta i höst

Hej,
    Vi planerar att vara föräldrarlediga tillsammans på Koh Lanta i höst, från mitten av oktober till slutet av december. Vår lilla kille är 4 månader idag och kommer då vara dryga året.

Någon annan som har liknande planer? Låt oss följas åt och diskutera boende med mera!

• Svar på tråden Föräldrarledig på Koh Lanta i höst
  • syster j

Hallå!

Vad kul, vi har precis samma planer. Vi tänkte åka i sept eller okt och vara borta 2-3 månader. vi har 3 killar som då kommer vara 5, 3 och 1 år. 
    Vi har mailat med Maj Britt på koh lanta divers om boende och fått lite förslag. Tänkte maila runt lite mer och jämföra priser osv. 
    Hur långt har ni kommit i era planer?
    Jenny
  • resemamman

Vi oxå. Vi kommer ha tre barn, 6 och 4 år + bebis som kommer vara runt 6 månader vid avresa. Vi kommer troligen vara på Lanta januari-februari. Vi åker redan i november och tillbringar nov-dec med att resa runt i östra och norra Thailand.

Vi velar mellan att bo i bungalow på Lanta och att hyra en liten lägenhet. Hur tänker ni andra göra?

• SkåneAnna

Hallå!

Vad roligt! Vi tyckte att det var lika bra att boka upp boende och flyg så det har vi gjort nu. Var nervösa att allt skulle ta slut eftersom december är högsäsong.

Vi har hyrt ett hus längst söderut på Long beach den 27 okt till 31 dec genom Maj-Britt (jösses, är den människan seg eller är det bara jag som haft otur?!). Amintra kallas området. Kikade på Malee Seaview också men fastnade till slut för det här huset.

Vilka ställen funderar ni på?

Har bokat flyg med Finnair eftersom de flyger på natten (mestadels) och förhoppningen är att vår lilla Alfred ska sova som en prins hela vägen.... hoppas kan man ju.

Åhh vad jag längtar! Det ska bli så skönt. Gillar verkligen Lanta - även om boende känns väldigt dyrt jämfört med andra öar... 

• resemamman

Vi kommer bo på Klong Dao, eftersom äldsta sonen ska gå i skolan där. Gillar eg stränderna längre söderut bättre, men på Lanta kommer vi prioritera praktiskt och bra för barnen! Velar mellan någon av resorten mitt på stranden och lägenhet eller hus vid Southern Lanta. Men oj, vad dyrt det är att hyra hus!! Vad har ni fått betala?

Vi flög med Finnair sist, superpraktiskt med nattflyg och väldigt kort transfer!

• SkåneAnna

Det är sjuukt dyrt! Kollar man på tex Samui så är det helt andra priser på att hyra villor. Nåja, min man vill till Lanta och har ni ett barn som ska gå i skolan så är det ju inte så mycket att prata om.

Vi betalar 20 000 bath i veckan i 9 veckor och får knappt någon rabatt alls för att vi hyr i 9 veckor. Maj-Britt på Lantadiver skrev till mig att det var billigt ändå. Nåja, .

Sothern Lanta verkar vara jättebra att bo med barnen. De lär ha många kompisar i området där. Jag skulle valt det om jag var ni. Resort kan bli lite tjatigt så lång tid. 

Tror ni att man kan hyra en tuk-tuk (eller sådan där moppe med sidvagn) och pipa runt  med?

• resemamman

Hua... Det var dyrt. Sist vi reste snittade vi på 1500 bath/natt, ofta inkl frukost. Bodde både rätt lyxigt och ibland lite enklare. Jag är nog ändå lite inne på att bo på resort, mest av bekvämlighet - att ha jättenära till frukost och restaurang. Vi har aldrig bott med kök tidigare och inte känt behov av det. Får se vad det blir...

Jag tycker MC med sidovagn är LÄSKIGT!! De svänger konstigt, kränger, välter lätt och det sker en hel del olyckor med dem. Vi föredrog faktiskt att köra vanlig moppe, med barn i sele eller mellan oss.... låter rätt osäkert det oxå, men det var lättare att köra och kändes iaf säkrare...

• syster j

Vi har haft kontakt med Maj Britt och fått förslag på boende. Hus på southern lanta residence för 35 000 baht i månaden under lågsäsong sen höjs det till 80 000 under högsäsong. Lägenhet för 7000 baht i veckan i under lågsäsong. Vi har inte bokat nåt än, tänkte fortsätta och kolla lite om man kan hitta nåt till bättre pris. Nån som har nåt förslag. VI vill inte vara på lanta hela tiden utan kanske vara på 2-3 ställen under vistelsen. Vad räknar ni med att totalsumman kommer bli för eran resa inkl flyg?

• Charla

Åh, lyckostar som ska dit Vi ska tyvärr inte dit i år, men i höstas var vi där i 8 v. Våra stora barn gick i lilla svenska skolan...kanonbra skola måste tilläggas. Vi hyrde hus på Slow down, (där bodde fler som gick i skolan) , som ligger längst ner på Klong Dao stranden. Det var ju en bit att gå till skolan, men vi gick längs stranden på morgonen och tog en tuktuk tillbaka.
    Southern Lanta ligger ju närmare och det ska ju åxå vara bra där.
    Det var många som hyrde tuktuk å åkte själva. Hjälmar är att rekommendera...går att köpa billigt där.  Egentligen har jag massor av tips......så fråga på...

• syster j

Åh, snälla Charla skriv alla tips du har!!!!

Svar på tråden Föräldrarledig på Koh Lanta i höst