• Physical

Skorv och det kliar!

Min dotter har fått skorv. Hon kliar och kliar (försöker ialla fall). Har smörjt med barnolja och kammat. Smörjt med ullfell och kammat (ullfettet var kanon) men det är fortfarande kvar massor (vet att det kan ta ett tag att få bort).
    Har hört att det kan vara svamp under skorven som gör att det kliar, är det så?
    Kan skorven lukta lite funky?

• Svar på tråden Skorv och det kliar!
  • FCBJ

Jag skulle också vilja veta om skorv kliar eller om det är annat som gör att det kliar. Min dotter har inte så mycket skorv, men har sett att hon den sista tiden har kliat sig i huvudet.

Använder du luskam? Fick råder från BVC att använda en tandborste, men det var ju rena skämtet. Har använt min nagel och försiktigt ta bort det värsta.

• mellieB

vi hade oxå jätte problem med det,, men vi körde en vecka med bad varje kväll och smörjde med olja och borstade och när skorvet var mjukt efter badet med massa olja kunde man pilla bort lite,, sen smörjer jag med miniderm på dagen allt försvann till slut nu försöker vi bara hålla de borta genom att bada varannan dag med olja och borste och de funkar,, 

• DaaLing

Jaså är borste bra? Jag använder babyolja i badet och sen skrapar med nageln.. Ganska effektivt men fortfarande en del kvar..

• mellieB

jag borstar lite först för att verkligen mjukna upp de sen tar jag med nageln lite försiktigt,, de blir mjukar och lossnar lättare om man borstat lite med olja o så..

• Salamina

Lillan hade supermycket skorv i huvud och ansikte när hon var någon-några månader. Läkaren på vårdcentralen sa att det var viktigt att få bort det för det kan bildas svamp under. Så visst kan det vara det som kliar.
    Jag använde Borago från apoteket. Oslagbart. Bara smörja inget pillande, och skorven var väck på 1 vecka.

Mamma till Sibelle 090316
  • mellieB

vi testade borago på Mio men jag tyckte att de inte funka sen blev han torr och lukta illa o så hehe så vi strunta i den,, men den funkar säkert bra för andra,, 

• Physical

Tack för tipsen. Har skickat min mor på apoteket och köpa sådant där vaselin som man kan sätta på. Och en kam! Nu ska det väck! Stackars dottern som kliar sig så mycket. Försöker att hon inte ska det men det är svårt att få dom att förstå är dom bara är 3 månader :P Hon har blivit sårig i pannan av allt kliande. Stackarn!

• Tildas52

vi hade head and sholder (stavning?) mjällschampoo till våran gick bort då men han hade inte så mycket.....

Svar på tråden Skorv och det kliar!