• Mysan063

Tips för att sola solarium

Jag ska börja sola i solarium har jag bestämt mig för.
    Men vad ska man tänka på när man solar?
    Ska man vara helt osminkad oxå?
    Vad har man på sig?
    Hur länge är det vanligt att man solar? :)

Söta, ge mig era bästa tips och ideér!!

• Svar på tråden Tips för att sola solarium
  • hallåja

Du måste vara helt osminkad och inte ha parfym på dig, annars kan du få ojämn solbränna eller i värsta fall brännskador.
    Jag brukar använda en som man står upp i för annars får jag vita fläckar på rygg och rumpa. I den kan man också vara helt nude, man rör ju inte vid nåt annat än golvet.
    Det är också viktigt att du inte solar så länge de första gångerna. Huden är inte van så börja med 5 minuter. Och sola inte 2 dagar i sträck. Huden måste återhämta sig också. När du solat ett tag och fått upp en bränna så finns det krämer att köpa så brännan blir finare.

• SVejsan

Vill du veta de tips som Strålsäkerhetsmyndigheten ger ?

Solarieråd

Strålsäkerhetsmyndigheten avråder generellt från att sola i solarium i synnerhet dig som 

är under 18 år har ljus och känslig hud har många födelsemärken.

Råd om du ändå väljer att sola i solarium

Använd inte solarium mer än tio gånger per år, solar du mer ökar risken för hudcancer.

Sola inte längre än 5 minuter åt gången, om din hy inte redan är brun. Anpassa solningen efter din hudtyp eller hur känslig din hud är för sol. Följ det solningsschema eller den bruksanvisning som ska finnas tillgängligt vid solariet. Att sola i solarium i förebyggande syfte ger inte ett säkert skydd mot skador från solen.

I övrigt följ de råd från Strålsäkerhetsmyndigheten som ska finns anslagna intill varje solarium.

--------

Bra att veta är att Solarier skickar till störst del ut UV-A strålning dvs den typen som mest främjar hudcancer och för tidigt åldrande av huden.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/UV--laser/Solen/UV-stralning/

----
    Fräsch under 2010 eller under resten av livet?

Svar på tråden Tips för att sola solarium