2 åringen har fått diarré. Vad kan han äta som är skonsamt för magen
Tips mottages.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-27 22:11
Han har också spytt nu i kväll.
Tips mottages.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-27 22:11
Han har också spytt nu i kväll.
majsvälling har min son ätigt när han inte får behålla ngt.
vitt ris och kokt fisk
Rivet äpple är skyddande för magen, proviva kan hjälpa till att återskapa bakteriefloran i magen, men då ska det inte vara nyponsoppa.
blåbärsoppa i proviva eller sempers magdoroppar.
Nu har han fått blåbärsoppa, majsvälling, men han skiter så det låter som tredje världskriget i pottan. Hungrig är han också. Han vill ha mat, men det vågar jag inte ge honom.
Kokt potatis, kokt ris och kokt fisk är helt ok att ge honom! Samma sak med rostat bröd, banan, blåbär, rivet äpple, smörgåsrån, kokta morötter. Ge honom att äta! Undvik bara mjölk, fullkornsprodukter och andra fibrer. Och alltför söta drycker. Äppeljuice är bra. Smör är bra, bre ordentligt på det rostade brödet/kexet.
Mina killar får äppeljuice och rostat bröd när de har diarré. Blåbärssoppa och majsvälling är också bra. De har ätit/druckit lite och ofta, samma som med kräksjukan. Lite mat i taget så att inte magen/tarmar får jobba för mycket. En macka/timma varannan timma kanske.
Hur länge har han varit dålig?
Jo han åt ris och banan. Rostat bröd har han också ätit, men han ville ha den maten vi åt. Så då tyckte jag synd om honom att han inte fick äta.
Vi brukar laga sådan mat som är bra för den som är magsjuk. Tex pressad potatis och lax i ugnen - det är enkelt, gott och passar alla. Kaske någon gräddsås till, det går också bra om man har diarré.
Ge honom LITE att dricka i taget och OFTA. Om han har både diarré och kräks så kan han lätt bli uttorkad. Ofta är var 5-10 minut. Hur mår han i övrigt? Är han pigg, hängig, jättetrött?
Han var pigg som en mört. Ja nu sover han ju. Men han har varit uppe sen 6.00 i morse till och somnade före 20.00
Kalvsylta och kokt potatis är bra om man har dålig mage. Undvik alltför mycket fett, kryddor förutom örtkryddor som är ok, saker med ättika i är inget vidare och låt inte sonen äta stekt mat heller. Apelsiner och liknande brukar inte gå något vidare då det är mycket syror i sådan frukt, banan är däremot väldigt snällt mot magen. Du skulle kunna köpa blåbärspuré från 4 mån och ge, kanske känns lite konstigt men det är ju snällt om inte annat.
Plommon, messmör och päron är några saker som är lösande, däremot ost är stoppande. Har du någon "snäll" ost (inte kryddstark) så är det helt ok att prova att ge, exempelvis Svensk Edamer eller Hushållsost. Nyponsoppa är också bra när man har magproblem. Hoppas han snart kommer må bättre!
Vad skönt att han somnat, hoppas han sover hela natten och mår bättre imorgon :) Om han börjar vara slöare än vanligt så kan ha vätskebrist, med tanke på att han är så liten och både kräks och har diarré. Håll koll på att han reagerar när ni pratar med honom och så. Min äldsta blev jättemagsjuk när han var ung 1 år tror jag. Vi hamnade på akuten för han fick vätskebrist och sen fick vi sitta och mata honom med yogurt, en tesked var 5:e minut.