• MrsRappne

Hur många brandvarnare har ni hemma?

Kom på när jag hörde att en av våra brandvarnare pep(batteribyte) att jag inte hade en aning om vilken det var som lät. Vi har ganska många hemma, det kanske är överdrivet att ha en i nästan varje rum. SÅ jag funderar på hur många brandvarnare folk i allmänhet har. Skriv gärna också hur stort ni bor.

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många brandvarnare har ni hemma?
  • Sencha

tre eller fyra - minns inte säkert just nu.

0401 & 0807
  • MrsRappne

Vi har ju då 8st hemma. Vi bor rätt stort också med 9 rum, nästan 200kvm. 

• Moyo

Två just nu - men det blir tre när övervåningen står klar.
    En brandvarnare per våning plus en i anslutning till tvättstuga/kök.

• Fruochmamma

2st - en på varje våning (136kvm).

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MrsRappne

Hittade det här på brandskyddsföreningen:

Hur många brandvarnare behöver du?

Du bör ha en brandvarnare på varje våningsplan i din bostad. Brandvarnarens övervakningsområde bör inte överstiga 60 m2. Dessutom bör avståndet mellan två brandvarnare inte vara större än 12 meter. Brandvarnarna bör placeras i anslutning till sovrummet. Tänk på att stängda dörrar och störande ljud kan göra det omöjligt att höra en brandvarnare in till varje sovrum. Brandvarnarna ska uppfylla standarden SS-EN 14604. Märkningen står på förpackningen.
  • MrsRappne

Känns som vi kanske har överdrivit då med en i varje sovrum. Om de täcker 60kvm så borde vi klara oss med tre-fyra st. Tycker alltid det är nåt batteri som ska bytas nu när vi har så många. Förut hade vi en till förresten, i köket. Men den körde igång när man stekte mat så vi fick ta bort den.

• Leone i Västerås

7 st har vi, fördelat på 8 rok på 425 m2, och så brandsläckare och brandfiltar. Brandvarnare, brandfilt och brandsläckare i garaget också förståss.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • MrsRappne
    Leone i Västerås skrev 2010-01-27 09:42:41 följande:
    7 st har vi, fördelat på 8 rok på 425 m2, och så brandsläckare och brandfiltar. Brandvarnare, brandfilt och brandsläckare i garaget också förståss.
    Stort hus! Vi har tre brandsläckare på 200kvm, men nån brandfilt har vi tyvärr inte. Borde införskaffas.
  • Milkina cerka

4 brandvarnare och 2 brandsläckare finns det här, skulle behövas en brandfilt o. väldigt gärna en nedfällbar stege så att vi lättare kunde komma ner från sovrummen på 2:a vån.
    Ja huset är på 200kvm, borde jag väl tillägga.

Jesus han är svaret för vår värld idag, han har makt att göra under än idag!
Svar på tråden Hur många brandvarnare har ni hemma?