• ugla

gi recept

Hej kan vi inte dela med oss av goda recept

• Svar på tråden gi recept
  • faffner

Absolut! Köttfärsbiffar med blomkålsmos!

Har tyvärr inget exakt recept eftersom det var min sambo som lagade maten, men köttfärsbiffar vet nog de flesta hur mangör ändå :) man blandar köttfärs, hackad lök och ägg + fetaost om man gillar det! Sedan rulalr man dem till lagom stora biffar och steker dem på hyfsat låg värme tills de är helt genomstekta.

Blomkålsmos - Funkar med både färsk och fryst blomkål. Koka blomkålen (valfri mängd) tills den är mjuk. Häll av vattnet, blanda i en skvätt grädde, lite smör och salt/örtsalt + vitpeppar och ev. andra kryddor som känns passande. Kör igång stavmixern och mixa tills du har fått ett fluffigt mos :)

Ev. sallad som tillbehör! Den här maträtten är supergod och mättande och blomkålsmos är godare än potatismos och jag får säga det själv ^^

• ugla
    faffner skrev 2010-01-27 10:31:53 följande:
    Absolut! Köttfärsbiffar med blomkålsmos! Har tyvärr inget exakt recept eftersom det var min sambo som lagade maten, men köttfärsbiffar vet nog de flesta hur mangör ändå :) man blandar köttfärs, hackad lök och ägg + fetaost om man gillar det! Sedan rulalr man dem till lagom stora biffar och steker dem på hyfsat låg värme tills de är helt genomstekta. Blomkålsmos - Funkar med både färsk och fryst blomkål. Koka blomkålen (valfri mängd) tills den är mjuk. Häll av vattnet, blanda i en skvätt grädde, lite smör och salt/örtsalt + vitpeppar och ev. andra kryddor som känns passande. Kör igång stavmixern och mixa tills du har fått ett fluffigt mos :) Ev. sallad som tillbehör! Den här maträtten är supergod och mättande och blomkålsmos är godare än potatismos och jag får säga det själv ^^
    ja det receptet är kanon, görs ofta här
  • Juno

Igår gjorde jag kycklingsoppa. Stek bitar av kycklingfilé (100 gr/pers) och strimlad purjo i smör, slå på 1 l kycklingbuljong och låt koka upp. lägg i paprikabitar och låt dem bli varma men inte koka.

Familjen åt nudlar i sin soppa, jag toppade med creme fraiche. Efterrät blev ugnspannkaka på dinkelmjöl

Idag blir det kålpudding

Hacka en gul lök och bryn den i smör. Srimla ett halvt vitkålshuvud (ca 800 gr) och bryn kålen. Blana med löken. Blanda 800 gr köttfärs med salt och peppar, ett ägg och en skvätt grädde. Lägg ett lager köttfärs i bottnen på en smord ugnssäker form. Lägg på ett lager kål, ännu ett lager färs och avsluta med ett lager kål. Slå 2 dl buljong över och baka i ugnen på 175 grader i 40-50 minuter.

Svar på tråden gi recept