• Nenne2

Rödtunga- Snääla snabbt svar

Min mamma vill bjuda mig på middag idag. Med bla rödtunga och spenatstuvning. Men får jag äta rödtunga? Kollade på livsmedelsverket utan att hitta. Någon som vet.

• Svar på tråden Rödtunga- Snääla snabbt svar
  • Lola Jämtland

Vad är rödtunga? En sorts fisk?

• johandra

Om du inte hittade på livsmedelsverket så e det ok...Det e BARA dom man kan lita på!

Smaklig måltid

• Monster

Om det inte står på listan om förbjudna/undikbara maträtter skulle jag nog göra antagandet att det är ätbart.

Monstermor

• jojjo113

Det beror ju på var den är fiskad!

• Nenne2

Lola Jämtland: Rödtunga är en jättegod fisk. Du borde testa den :)

Ja. jag antog att eftersom det inte står på livsmedelsverket så är det nog ok.

• Lola Jämtland

Ts

Ok...aldrig hört talas om den fisken.....

O jag håller nog med jojjo113.....

• låjsan1

Rödtunga är en platt fisk. Fritt fram!

• Lola Jämtland

låjsan1

Som rödspätta?

• Jillisen

För det första.. vill min mamma bjuda på middag o vet att jag e gravid tror jag itne att hon hade velat förgifta oss eller hur???

där e en sak. om man inte hittar på slv, så e dt okej..

• Lola Jämtland

Jillisen

Fast mycket har förändrats sen våra mammor väntade oss. Då fick man nog äta det mesta...idag finns det rekomendationer som kan vara bra att följa.

• Monster

Sen kan man frågasig att hur stor skada man egentligen orsakar fostret om man en gång under sin graviditet äter en god rätt på fisk av "tvivelaktig karaktär" (insjö, tonfisk mm). Knappast så stor. Du har ätit av fisken tidigare - det finns redan miljögifter i din kropp från det och annat. Samtidigt kör man bil, åker buss, vandrar genom stadens alla avgaser, eller kanske bor i närheten av en fabrik.....

Monstermor

• Lola Jämtland

Monster

Rekommendationer är ju ingen lag man måste följa...men vissa vill vara helt säkra på att det de äter är ok för bebisen.

• jojjo113

Monster -- Och just för att det redan finns så mycket gifter överallt som man inte kan undvika, så är det ju ännu viktigare att avstå från det man kan...

• Monster

joviss, det är helt förståeligt att man vill skydda sin bebis från onödiga risker. Det var en tankeställare jag ville ge - skall man behöva vara superorolig för allt eller kan ma ta sin graviditet med en uns salt. Det finns så mycket man i dagens värld kan vara orolig för.

Monstermor

• låjsan1

....jag är tvungen att hålla med monstermor, för mycket tid läggs på att oroa sig. Själen behöver oxå sitt då mår hela kroppen bra även lill bebben!

• Nenne2

Jilisen: Självklart fattar jag väl att min mamma inte skulle vilja förgifta mig. Det var inte det frågan handlar om. Den handlar kort och gott om att jag inte hittade rekomendationer om att få äta eller inte äta rödtunga hos livsmedelsverket. Om du har problem med det är det väl bäst att inte läsa inläggen här på sidan...eller.

Jag har nu fått svar på min fråga. Tack så mycket.

• doktorC

Vari ligger din logik Monster??? Nej, man ska inte vara superorolig, eller oroa sej för mycket. Men det behöver man väl inte heller? Det är såå enkelt: följ livsmedelsverkets rekommendationer = ingen oro!

Och, nej, man ska definitivt INTE äta tonfisk, det blir man knappast mindre orolig av att göra... när man sedan läser hur mycket kvicksilver den innehåller.

• Smilla75

Rödtunga finns i Östersjön och Västerhavet. Man bör vara försiktigt med fisk från Östersjön.

Svar på tråden Rödtunga- Snääla snabbt svar