• SweetStarAngel

Hur många tårtor på dopet?

Vi ska snart döpa vår minsta tjej, det ska bli så kul
    Vi har bjudit 45 personer och det blir efter dopet kaffe, saft, kaffebröd och tårta. Jag ska göra tårtorna själv. Vad tror ni, blir fem tårtor, normalsize lagom till 45 pers?

• Svar på tråden Hur många tårtor på dopet?
  • Pernilla o Ronny

Jag skulle nog göra 6 tårtor för att vara på den säkra sidan.
    Om du menar runda tårtor, med tårtbotten som man köper i affären...?
    Men det beror lite på om man bara bjuder på tårta eller någonting innan.
    Är det barn inräknat i 45 pers? För barn kanske inte äter så mycket tårta som en vuxen.
    Lycka till!

• Ananak

6 tårtor?? vi hade bara 1 tårta och vi var ca 40 stycken, vi hade kakor och gott samtidigt som tårtan, iofs så hade vi mat först så folk var mätta. De dop jag varit på där har dom gjort 2 tårtor i en braspannastorlek ( man gör botten, mitten o överdel i en sån).

• SweetStarAngel

Ja jag köper bottnarna och tänkte sen göra prinsesstårtor och gräddtårta och en chokladtårta. Men som sagt jag gör nog 6 st så är man säker på att det räcker och då kan jag göra två av varje sort

• Pernilla o Ronny

ANANAK:Det är klart att man kan göra färre tårtor om de är större size på dem....!
    Det är smart att göra stora tårtor, de hade jag tänkt göra också.

SweetStarAngel: Oj, ska du göra tre olika sorter? Varför? Jag hade bara tänkt göra en sorts tårta till Wilmas dop. Blir inte det krångligt att göra så mycke olika...?

//Pernilla

• HumDis

Det enda man skall tänka på om man gör flera sorters tårta är att folk gärna tar "en liten bit av varje" för att dom vill smaka på alla vilket gör att det går åt mer tårta.... har varit med om det på en 30-årsfest...

• pyrett

vi döpte vår dotter i helgen vi var 85 personer och hade 7st stora prinsesstårtor men det blev två hela kvar...

• Avonlea

Vi var 47 st på dopet och hade 5 prinsesstårtor och 1 hel tårta blev över. Då hade vi 3 kaksorter vid sidan om också.

Tänk på vad HumBis skrev, det stämmer verkligen! Så hade vi på en fest och då gick tårtorna åt på ett helt annat sätt!

• Aannaa

Vi hade beställt 3 tårtor a´ 16 pax o var exakt 48 pers på dopet. Fick 1½ tårta över
    Då hade jag iof en stor kakbuffé också, 7 sorter.

Tror 6 tårtor blir absolut för mkt, onödigt jobb o pengar!!! Läs på förpackningen i affären, hur många de räcker till o gå där efter, det kommer räcka

• SweetStarAngel

Tack för era råd. Jag gör flera tårtor för att jag tycker det är kul att baka Tack för tipset HumDis

• Alicia05sMamma

Vi ska ha dop den 29/10. Jag ska köpa färdiga tårtbottnar & kommer nog göra 4 tårtor. Bättre göra för mkt än för lite

• Alicia05sMamma

Min mamma gav mig tipset att om man bakar egen tårta & tårtbotten, så kan man göra den lite högre än vanligt för då tar folk oftast en mindre bit.

• AmandaPitkänen

får jag låna tråden lite TS?

Jag ska oxå baka egna tårtor till sonens dop, vad kan ni rekommendera att man bakar? Finns det nån rolig tårta man kan lyckas göra själv??

• Alicia05sMamma

Amandapitkänen: Jag kommer fylla med marzankräm & banan alt. hallonsylt eller liknande. Sedan ska jag ha sugarpaste på tårtorna & sedan dekorera med ngt skojjigt

• Lycklig Mamma

Vi hade tre tårtor på vår dotters dop, 15-17 bitars. Det gick bara åt 2 st. Vi var 42 pers.

De tårtbottnar man köper (normalstora) brukar vara ca 12 bitar, men jag tror att de räcker till fler.

• Lycklig Mamma

..glömde... Vi hade ca 8 sorters kaffebröd/kakor också.. Det kanske gjorde sitt till att det blev en tårta över.

• nikon

Vi gjorde 5 cheesecake när vår son döptes förra augusti. Det blev (om jag minns rätt) 1 kvar, men det gjorde inte så mycket - de är så goda. + Att vi bjöd på smörgåstårta, men de blev det inte mycket kvar av.

Vi gjorde cheesecake-varianten som man använder philadelphiaost i och som man sen fryser.

• nikon

Vi gjorde 5 cheesecake när vår son döptes förra augusti. Det blev (om jag minns rätt) 1 kvar, men det gjorde inte så mycket - de är så goda. + Att vi bjöd på smörgåstårta, men de blev det inte mycket kvar av. Vi var 20 pers.

Vi gjorde cheesecake-varianten som man använder philadelphiaost i och som man sen fryser.

Svar på tråden Hur många tårtor på dopet?