• vårat

v 27 sammandragningar HJÄLP

jag har så himla mycket sammandragningar, så fort jag gör något så drar det i magen, ex när jag reser på mig, kissar, går, till och med på nätterna vaknar jag av det. ringde bm idag och ska lämna ett urinprov för att kolla om jag har någon bakterie i urinet, hon sa inte så mycket mer. Är det någon mer som har det så här? bäbisen rör på sig massor i magen så jag hoppas den har det bra.
    Har ni fått för tidigt ni som haft det så?
    Finns det fler andledningar till det?
    Jag går i skola och läser så jag jobbar inte tungt.
    Tack för tips o svar!

• Svar på tråden v 27 sammandragningar HJÄLP
  • vargaa

Vissa får mer sammandragningar än andra. Vet en som blivit sjukskriven från v 16 pga sammandragningar och det gick bra ändå. Jag hade en del sd runt v 22 men nu i v 28 är det inte så mkt för tillfället. Tror att det där kan gå lite upp och ner.  Gör dom ont? Tror inte du behöver oroa dig.

• vårat
    vargaa skrev 2010-01-27 12:47:03 följande:
    Vissa får mer sammandragningar än andra. Vet en som blivit sjukskriven från v 16 pga sammandragningar och det gick bra ändå. Jag hade en del sd runt v 22 men nu i v 28 är det inte så mkt för tillfället. Tror att det där kan gå lite upp och ner.  Gör dom ont? Tror inte du behöver oroa dig.
    nej dom gör inte ont, nä jag hoppas att det inte är någon fara. tack
  • FruNaftra

Jag har också sammandragningar extremt ofta. Kan också vakna av det på natten. Det är riktigt jobbigt för det känns som musklerna aldrig får vila. MEN...eftersom BM har sagt att det är normalt med sammandragningar så har jag inte brytt mig om att kolla upp det.

• vårat

ingen mer som har haft det som jag? har det gått bra eller har ni fått för tidigt?

• JLS

Jag har haft sammandragningar sedan runt vecka 22 med båda mina graviditeter och min dotter föddes på bf+4

Denna graviditet är nu i vecka 34 och det har inte satt igång någonting och lär inte göra det heller, är inte ett dugg orolig och det behöver du nog inte heller vara

Men självklart ska du om du misstänker något konstigt kontakta förlossning eller om du får jättejätteont. Det går att stoppa sammandragningar med om det är så ett tag för de flesta så barnet hinner växa till sig. Men jag tror att det går alldeles utmärkt för dig.

Julia 08 och bf mars 2010
  • vårat
    JLS skrev 2010-01-27 14:39:47 följande:
    Jag har haft sammandragningar sedan runt vecka 22 med båda mina graviditeter och min dotter föddes på bf+4 Denna graviditet är nu i vecka 34 och det har inte satt igång någonting och lär inte göra det heller, är inte ett dugg orolig och det behöver du nog inte heller vara Men självklart ska du om du misstänker något konstigt kontakta förlossning eller om du får jättejätteont. Det går att stoppa sammandragningar med om det är så ett tag för de flesta så barnet hinner växa till sig. Men jag tror att det går alldeles utmärkt för dig.
    känns skönt:) jo det känns så konstigt bara att dom kommer så ofta.
  • JLS
    vårat skrev 2010-01-27 14:41:12 följande:
    känns skönt:) jo det känns så konstigt bara att dom kommer så ofta.
    Jo man funderar ju lätt när det är så. Jag har ett antal sd per dag och ja som sagt även förra graviditeten.

Vissa har väl känsligare livmoder än andra? nej jag vet inte orsaken men så länge de inte gör jätteont och man kollat sig för uvi så skulle jag inte oroa mig i onödan.
    Julia 08 och bf mars 2010
  • xoxonathalie

Det kan vara uvi, jag fick en massa sammandragningar runt vecka 20 och blev då behandlad för uvi. MEN nu i efterhand fick ja reda på att det inte var uvi, för mig är det så att jag får sammandragningar om bebis sparkar el trycker på vissa ställen. Eller om jag varit stressad o har märkt att nu i vecka 28-29 så har de börjat komma lite titt som tätt o håller i sig längre, men om de inte kommer för ofta så ska det inte vara nån fara. Hur som helst lycka till =)

• Susanna86

Under min förra graviditet startade sammandragningarna runt v.20 och de var ganska onda. Bebis var påväg ut i v.35+5 men blev stoppad med bricanyldropp så hann bara öppna mig 1,5 cm. sen kom han inte förrän i v.39+2.
    Nu är jag gravid med andra barnet och har haft sammandragningar sen v.9. De kommer ofta och är kraftiga, jag har smått ont varje dag mer eller mindre och vaknar även vissa nätter. Har även mensvärk och ett enormt tryck neråt.
    Har fått tid för en läkarundersökning på måndag då de ska se så jag inte öppnar mig i för tid ( är i v. 33 (32+3) )

men den informationen jag har fått är att så länge de inte gör ont så ska det inte vara någon fara alls. Men är du orolig så kontakta förlossningen. Oro och stress kan också framkalla SD. Så tänk på det

• vårat

tack för era svar. jag var inne och lämnade ett urinprov och det visa äggvita, men det var inte min barnmorska, så jag skulle vänta till min kom tillbaka på måndag. om det vore farligt så hade väl dom sagt något väl? var betyder det när man har äggvita i urinet? någon som haft det?

Svar på tråden v 27 sammandragningar HJÄLP