• Knitting Angel

Förlovningsmiddag??

Har lite funderingar som jag skulle vilja höra andras synpunkter om.

Min sambo friade till mig i början på januari och jag sa ja. När min mamma fick reda på det vill hon och hennes nya (som jag aldrig har träffat innan) bjuda på förlovningsmiddag. Till min fråga är det någon som har blivit bjuden på en förlovningsmiddag av detta slaget? Är det någon gammal tradition eller något?

Både jag och min sambo tycket att detta verkar konstigt och är inget som vi har varit med om tidigare samt att jag är den enda av syskonen som mamma vill bjuda på förlovningsmiddag vilket känns konstigt eftersom att det är fler av syskonen som är eller har varit förlovade och gillar inte att bli annorlunda behandlad även om det är på ett positivt sätt eftersom att jag tycker det känns konstigt samt att äta middag med någon som man aldrig har träffat och jag misstänker att det blir han som betalar eftersom att mamma inte direkt har några pengar. Jag tycker inte att en person som man inte har träffat ska betala för en middag samt att det hade känts bättre att ha träffat honom innan och veta vem han är, känner ju bara till honom via namnet. Är det fler än jag som tycket att detta verkar konstigt? eller är det bara jag?

• Svar på tråden Förlovningsmiddag??
  • Stårschan

Jag tror att det var ganska vanligt förr. Men jag förstår om du motsätter dig att bli särbehandlad, även om det är positivt. Men vad jag förstår så är det bara ni fyra som ska gå på middagen. Kan ni då inte bara kalla det att ni blir bjudna på middag - punkt?

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Knitting Angel

Ja jo det kan man men det hade kännts bättre om man ska träffa hennes nya under andra omstänigheter än min och sambons förlovning. För mig är det en dag som de förlovade ska fira och inte alla andra. Men det är så jag känner samt att jag har en konstig känsla över det hela också. Den ena gången när jag pratade med min mor ville han prata ett par ord med mig vilket kändes konstigt och fick inget direkt gott intryck heller (tror inte att han var helt nykter men vet inte) vilket gör att jag tvekar enormt mycket över detta.

• Fruochmamma

Mina föräldrar gjorde precis samma sak. För dem var det bara extra roligt att träffa oss med tanke på "omständigheterna".

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Skeret

Nya människor introducerar sina traditioner. Det här låter som en väldigt trevlig ny tradition. Så, gilla läget och fundera inte så mycket mer på det. Varför krångla till det?
    Själv tänker jag i helgen bjuda min dotter och hennes kille på förlovningsmiddag. Jag har inte gjort det förut och ingen annan jag känenr heller, men det känns som en kul sak att fira.
    Lycka till!
    Birgitta

Svar på tråden Förlovningsmiddag??