Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Hallonsnören

Få vattkoppor igen.

Hur stor är risken att få vattkoppor igen om man bara hade 2-3st vattkoppor när man var liten?

Eller blir man alltid immun oavsett hur lite vattkoppor man hade?

• Svar på tråden Få vattkoppor igen.
  • Hannah76

Det är väldigt ovanligt att man får vattkoppor igen. Men bältros kan man få (fast inte av nån som har vattkoppor).

• Hallonsnören
    Hannah76 skrev 2010-01-27 15:08:09 följande:
    Det är väldigt ovanligt att man får vattkoppor igen. Men bältros kan man få (fast inte av nån som har vattkoppor).
    Tack det var så jag trodde.

Men blev osäker när en vän sa tvärtom.
  • Coming Soon

Du behöver få ungefär ett 30 tal koppor för att bli immun.. både jag och stora tjejen har haft det 2 gånger. På 2-3 koppor är du garanterat INTE immun..tyvärr.

• sarsparis

Jag har själv bara haft en vattkoppa, och enligt läkare finns det risk att jag kan få det fast då blir det väl bältros antar jag.

• Agamemnon

Min man hade också fler än 30 när han var barn och han fick dem ändå en gång till för 4 år sen (också konstaterat av läkare). Ingen aning hur stor risken är eller vad det hänger ihop med. Någon sa att om man får dem innan man är 6 månader blir man inte immun men maken var 5 år när han hade dem första gången...

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • nurken

Jag hade 3 koppor när jag hade det. Har tydligen blivit immun eftersom jag varit utsatt för smitta massa gånger efter det. 

Min syster har haft det 2 ggr och haft massor med koppor båda gångerna. Så jag tror inte entalet koppor spelar någon egentlig roll.
  • FiaiMalmö

Jag hade få koppor som liten och fick sedan bältros under mellanstadiet.

Men jag har läst att man alltid kan få bältros om man haft vattkoppor. Det har att göra med att man har viruset i kroppen.
    Min dotter har precis haft vattkoppor och kom nog inte upp i mer än 20 stycken. Så det är svårt att veta hur det blir.
  • rosakaninen

Yngsta dottern fick vattkoppor två ggr. på samma sommar. Först fick hon det (ca 25-35 koppor mest på lår och rumpa), sen storebror, sen storasyster och sen fick hon det alltså igen och då betydligt fler koppor över hela kroppen. Det var den semestern!

• Mamasnest
    rosakaninen skrev 2010-05-08 22:37:26 följande:
    Yngsta dottern fick vattkoppor två ggr. på samma sommar. Först fick hon det (ca 25-35 koppor mest på lår och rumpa), sen storebror, sen storasyster och sen fick hon det alltså igen och då betydligt fler koppor över hela kroppen. Det var den semestern!
    Hua, jag känner igen det där med att det aldrig verkar ta slut.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Fiansess

Puffar upp denna tråden lite då vår dotter hade det förra sommaren och igårkväll började det dyka upp exakt likadana prickar och inatt lite fler. Vi får se hur det artar sig, än är de inte vätskefyllda men det tar ju ngt dygn så ev ikväll då... Trodde först det var insektsbett igår men eftersom hon duschade innan hon lade sig och det kommit fler inatt plus att de är mer framträdande är det troligen ngt annat. Frågan är bara vad .

Pratade dom med 1177 precis om det och hon sa att man ALDRIG kan få vattenkoppor igen om man så bara har haft 1 koppa? Hittar ingen info om det när jag googlar heller. Så trist för man vågar sig ju inte iväg ngnstans nu!
    Kusinerna hade det för 3 veckor sen så det kan ju vara därför jag tycker de ser så lika ut .

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Omstart

Fast det är det som är trist med 1177... det är som roulette att prata med dom, man vet aldrig om man kommer fram till någon som vet vad dom pratar om. Eller om dom ens kommer vara trevliga i telefon och inte idiotförklara en...

Både jag och en av mina systrar hade vattkoppor 2 gånger som blev konstaterat båda gångerna av läkare och även min dotter har haft det 2 gånger så det stämmer verkligen inte. Däremot är det inte särskilt vanligt att man får det 2 gånger. 

• mandelblomma
    sarsparis skrev 2010-05-07 19:21:05 följande:
    Jag har själv bara haft en vattkoppa, och enligt läkare finns det risk att jag kan få det fast då blir det väl bältros antar jag.
    bältros kan du alltid få efter att ha genomgått vattkoppor. Men då smittas man liksom inte av annan person, utan det har en endogen smittväg.
    vattkoppor brukar man nästan aldrig få fler gånger än en, och får man det är det nästan alltid en feldiagnos en av gångerna...men med mycket få undantag kan man få det två gånger.
Svar på tråden Få vattkoppor igen.