• Fröken Smilla

Dosera välling

På paketet står det 2dl vatten och 5 matskedar pulver. Kan jag göra mer välling?? Kanske dum fråga men jag har trott att det blir för mkt för magen om jag gör 1,5-dubbel "dos"? Min dotter är 10 mån.

Hur gör ni andra? Klarar ni er på den anvisningen som står på paketen?
  • Svar på tråden Dosera välling
  • Smulan87

en matskedar pulver varje 40 ml är det =)

40 -1
    80 -2
    120 -3
    160 -4
    200 -5

förstår du? =)

(¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • madde1983

min dotter e 1 år hon äter 275 ml välling

allså 2,5 dl vatten 6 msk välling

gör gärna lite mer   så du vet att hon e mätt 

lycka till

• Kina79
    Fröken Smilla skrev 2010-01-27 15:05:43 följande:
    På paketet står det 2dl vatten och 5 matskedar pulver. Kan jag göra mer välling?? Kanske dum fråga men jag har trott att det blir för mkt för magen om jag gör 1,5-dubbel "dos"? Min dotter är 10 mån. Hur gör ni andra? Klarar ni er på den anvisningen som står på paketen?
    Vid den åldern gjorde jag ibland 1½ dos - det gick jättebra. Jag antar att hon är van vid vällingen, så du vet att hon tål den och mår bra av den?
  • Trollet Ludenben

Nej, vi gör "egen" dos. 2 dl vatten, 5 msk pulvet. Halv dos blir 1 dl och 2,5 smk. Vi kan göra på 1,5 dl vatten med. Bara man följer antal mått per dl så blir det rätt.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Fröken Smilla
    Smulan87 skrev 2010-01-27 15:08:15 följande:
    en matskedar pulver varje 40 ml är det =) 40 -1 80 -2 120 -3 160 -4 200 -5 förstår du? =)
    I get it  
  • Fröken Smilla

Tack för svaren allihopa! Är det vanligt att barnen dricker mer än 200 ml välling?

• Smulan87

Devin dricker 260 el 280

Fröken Smilla skrev 2010-01-27 15:53:47 följande:
    Tack för svaren allihopa! Är det vanligt att barnen dricker mer än 200 ml välling?
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • madde1983
    Fröken Smilla skrev 2010-01-27 15:53:47 följande:
    tja,, du kan ju testa om hon vill ha så mycket , hon äter ju tills hon bli mätt,
    och om det e mer en 250  ml så tycket jag att du ska fortsätta med det,
  • ELLEoClara

Min tjej på 8 mån dricker 270 ml välling inför natten ( 250 ml vatten och 5 skopor enligt förpackning på semper välling)

Om hon vill ha välling på natten gör jag "bara" på 200ml vatten och någon enstaka gång till mellis äter hon på 150-200 ml vatten.
  • anchel

Det är lite besvärligt med mild fullkornsvälling från 8 månader tycker jag. Då är doseringen 200 ml vatten och 4.5 matskedar pulver. Jag har fått suttit med miniräknare för att räkna ut hur mycket pulver jag ska blanda i... Brukar göra av 180 ml vatten eftersom det blir 4 matskedar. Lättare med 4 än 4.5 tycker jag. Om Erika äter välling till mellis äter hon av 135 ml vatten och 3 skopor pulver. Hon är 10 månader.

• lovemissen

hejsan. vet inte om ngn ser detta nu för det var ett tag sen ngn skrev här..

men jag behöver hjälp jag med...

till en bebis första välling får man ju en röd sked med i varje paket, men nu när min bebbe är stor och äter 6 månaders välling så står det 2 dl till 4 msk.
    fattar noll. jag är van med 7 röda mått till 2 dl vatten..

vad gör jag för fel???

min son har inte fått magknip för det borde ha märks av.

snälla hjälp mig.

• MikaelaEriksson
    lovemissen skrev 2010-05-31 00:30:45 följande:
    hejsan. vet inte om ngn ser detta nu för det var ett tag sen ngn skrev här.. men jag behöver hjälp jag med... till en bebis första välling får man ju en röd sked med i varje paket, men nu när min bebbe är stor och äter 6 månaders välling så står det 2 dl till 4 msk. fattar noll. jag är van med 7 röda mått till 2 dl vatten.. vad gör jag för fel??? min son har inte fått magknip för det borde ha märks av. snälla hjälp mig.
    vad är de du inte förstår?:P du ska ha 2 dl vatten i en flaska sen ha i 4 matskedar välling pulver:P

ersättning o välling är två helt olika saker, därför olika mått:P
  • lovemissen
    MikaelaEriksson skrev 2010-05-31 14:07:45 följande:
    vad är de du inte förstår?:P du ska ha 2 dl vatten i en flaska sen ha i 4 matskedar välling pulver:P

ersättning o välling är två helt olika saker, därför olika mått:P
    okej
Svar på tråden Dosera välling