• Yo gabba gabba

Alla snickeri/byggerfarna, är detta pris rimligt?

Hej alla byggkunniga, är detta rimligt?

Offert ang. uppsättning av vägg

Pris:  10 710,00 kr inklusive moms och ROT-avdrag

Material samt arbete enligt nedan

Tillverkning av vägg 2300mm x 2400mm.
    Väggen tillverkas av plåtreglar och gips. Montage av dörr, foder, sockel, taklist.
    Spackling, slipning och grundmålning och täckmålning.

Material målning            1 125,00 kr
    Material bygg                3 750,00 kr
    Transport av material och verktyg        1 875,00 kr

Arbete målning 6 timmar á 495,00 kr        2 970,00 kr
    Arbete bygg 5 timmar x 2 man á 495,00 kr        4 950,00 kr

Totalt:             14 670,00 kr

Rotavdrag får göras på renovering av bostadsutrymmen. Vänligen kontrollera med skatteverket om ni har rätt att göra ROT-avdrag på detta jobb.

Med ROT-Avdrag blir priset 10 710,00 kr

Har ingen koll själv och har bara tagit in en offert. Tycker det känns dyrt.

• Svar på tråden Alla snickeri/byggerfarna, är detta pris rimligt?
  • Stårschan

Jag tycker att det verkar rimligt. Dyrt, men rimligt. Det finns en anledning till att man gör så mycket själv...

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Pappa G

Jag tycker det verkade väldigt högt.
    Möjligen ligger prisbilden på dessa nivåer i Stockholmsregionen.

• Yo gabba gabba

Ja, vi bor i stockholmstrakten. Drar kanske upp priset.

• mirakelasta

Är det det som jag tänker nu. 2 gipsskivor eller en, ingen OSB-skiva? En gipsskiva modell tjockare kostar en 100-lapp.

Ingår foder, lister etc i materialkostnaden? Man ska aldrig betala mer än man får göra som privatperson för då köper man bara arbetet.

Om det bara är gipsskiva, stålregalar och spackel som ingår i materialkostnaden så är det skitdyrt.

Arbetskostnaden är helt rimlig tycker jag och den beräknade arbetstiden.

• mirakelasta

Alltså vad jag vill ha sagt med mitt röriga inlägg är : Räkna ut materialkostnaden själv och vad det kostar att  hyra en bil på Statoil för att få hem materialet och köp bara arbetet.

Det är bara att ta en tumstock och mäta. Storlek på gipsskivor finns att se på Beijer byggs hmsida eller Byggmax.

• Yo gabba gabba

ojdå, jag gissar att de lägger på lite på materialet då

Vad kostar en dörr och dörrfoder och sånt då? HAr du koll på det också?

mirakelasta skrev 2010-01-27 19:54:44 följande:
    En gipsskiva 13 mm tjock 1200mm x 2500 mm kostar på Byggmax 72, 50 kr inkl moms.
  • Pappa G

Bor ni i lägenhet eller?

Ibland kan det ju finnas omständigheter som gör att det tar onormalt lång tid, som att det inte finns hiss, eller svåra andra omständigheter.

• Yo gabba gabba

Nej, inte alls.Bor i ett lättillgängligt radhus. De har varit här och mätt, de jobbar just nu i ett likadant hus längre ner på gatan fast med ett badrum tror jag.

• Pappa G

Ja, då låter det häftigt..

Varför måste man vara 2 man som bygger?

• Yo gabba gabba

Men om jag bara köper arbetet av dem och fixar materialet själv, hur funkar det då? Kan man få en lista av byggfirman på det som de behöver? Jag menar , det är ju svårt att ha koll på alla detaljer de behöver...

Det verkar ju bli väldigt billiga materialkostnader om jag kollar på tex Byggmax.se

• Pappa G
    Yo gabba gabba skrev 2010-01-28 10:48:39 följande:
    Men om jag bara köper arbetet av dem och fixar materialet själv, hur funkar det då? Kan man få en lista av byggfirman på det som de behöver? Jag menar , det är ju svårt att ha koll på alla detaljer de behöver... Det verkar ju bli väldigt billiga materialkostnader om jag kollar på tex Byggmax.se
    Risken finns ju att de vill ha mer betalt för arbetet då de inte får någon förtjänst på materialet.

Vad som är svårare är ju om något skulle bli fel, vara trasigt eller liknande. Då tar ju inte firman ansvar för det, och risken finns att de står där och ska göra jobbet , och så är materialet felaktigt..

Begär in fler offerter på jobbet!
  • mirakelasta

Det är din ekonomi, dina pengar, ditt hus, du bestämmer. Man ska alltid be om en offert med material och en med arbetskostnad.

Man ska alltid kolla materialpriser först. Det finns ingen anledning att betala mer för matrial än du som privatperson gör i butik. Däremot så får hantverkaren ta betalt för den arbetstid det tar att handla och forsla hem materialet.

Ang vad du behöver är ju något som du som husägare bestämmer själv. Fråga på byggvaruhuset så hjälper de dig. Ge det lite tid och titta runt efter material.

Tänk på att om ni bara ska ha gips så är det svårt att hänga upp tavlor, man brukar ha OSB-skivor också så man har ngt att skruva i.

Nu när det är rotavdrag så lägger många hantverkare kostnaderna på matrial och transporter i stället för på arbetet.

• mirakelasta

Sen angående trasigt material så tar ingen firma ansvar för det utan det brukar vara de extra procenten som slås på slutfakturan.

Sen kan väl jag tycka att ibland så knäcker man en gipssiva av misstag, sågar lite fel även om man är en duktig hantverkare. Jag tycker inte att det är ngn stor sak. Om dörren har fel på sig så lämnar man tillbaka den och ber om en ny. Gör hantverkarna skador på den så får de ersätta den. Man behöver inte krångla till allt.

Någonstans måste man själv ta ställning till om man tycker att det är värt besväret att köpa matrial själv eller om man vill låta någon annan göra det.

Svar på tråden Alla snickeri/byggerfarna, är detta pris rimligt?