• Anonym

Hemorojder, hjälp !

Har problem med gamla hemorojder, som blivit till skinnflikar. Tycker verkligen detta är jätte pinsamt,, och vågar inte ta upp det med sambon..
    Sexet fungerar bra, men det är pinsamt... snyft..

Hur gör man för att få bort dessa, vart vänder man sig, till vilken avdelning på sjukhus om man vill ta bort dem ??

HJÄLP!!!!!!

• Svar på tråden Hemorojder, hjälp !
  • Anonym (orolig)

En till som oxå har fått skinflikar i ändan. Det är väl inget farligt?
    Man blir ju lite orolig. Vågar heller inte ta upp det för min sambo

• Anonym

Tyvärr finns det inget annat än operation som gäller för flikarna. Hemorojden har tänjt ut huden och även om hemorojden är borta så finns skinnet kvar och det går tyvärr inte tillbaka av sig själv.
    Har du nån husläkare du kan få remiss av?

• Anonym (orolig)

Kan det blöda vid dessa skinflikar? Tycker det är ömt och det kommer lite blod på pappret när ja torkar mig.

• Anonym

Ännu en anonym samling gamla skinnflikar ...

Det värsta tycker jag inte är att ha sex, utan det är ju helt omöjligt att känna sig fräsch när man gjort nummer två, om man inte har en duschslang till hands nära toan.
    Eller är det bara jag som tycker det?

• Anonym (orolig)

Har ni en eller många flikar? Hur stora är dom? Har en som är ca 1cm stor.. Uchh och fy. Har ni varit hos läkare och konstaterat att det är efter en hemorojd? Blöder era i bland?

• Anonym (hemorrojden)

Har samma problem här, ett par (stora) skinnflikar, ibland går dom nästan tillbaks för att sedan komma tillbaka ondare och svullnare än någonsin. Blöder gör det ibland, och man önskar att man alltid hade våtservetter till hands. Har väl nämnt det för gubben någon gång men tycker också att det är lite pinigt. När det var som värst lästej ag på nätet om hemmorojdoperationer och det lät inget kul, skitont och man kan bli bajs-inkontinent (ja, vad heter det då) om man har otur.
    Har inte varit hos läkare men jag vet att det är hemmorojder.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-02 18:56:23 följande:
    Ännu en anonym samling gamla skinnflikar ...Det värsta tycker jag inte är att ha sex, utan det är ju helt omöjligt att känna sig fräsch när man gjort nummer två, om man inte har en duschslang till hands nära toan.Eller är det bara jag som tycker det?
    samma problem här :( så jobbigt att behöva duscha efter varje gång man gjort nr 2.
    jag hade en hemorojd som de skar ut koagulerat blod från. läkte bra, men nu när jag va gravid så kom det fram som en flik och d gamla såret spricker upp när jag gör nr 2, gör så jäkla ont. ska kontakta läkare så snart jag ammar lite mer sällan.
  • Anonym (undrar)

HUr se dom här flikarna ut? Eller hur känns dom?

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-03-05 21:43:59 följande:
    HUr se dom här flikarna ut? Eller hur känns dom?
    alltså d ser inte normalt ut, är bulligt typ.. små svullnader/flikar vad man nu vill kalla d. o känns likadant, som små mjuka svullnader.. har ett hårt ställe i en av mina, vet inte om d är ärret från min gamla hemorojd eller om d är en ny.. hade jätteont nga dgr, men sen försvann d.
  • Anonym (pinsamt)

Här är ännu en som sällar sig till skaran...Jag har också skinflikar, dessa svullnar upp ibland och försvinner ibland. Jag har märkt att det beror lite på vad jag äter, försöker se upp för fett, inga chips, mcdonals mat, pommes frites, friterat mm som innehåller mycket fett. Hjälper faktiskt :)

Har också hört att man kan operera bort dem, men jag hoppas kunna hålla mina i schack med rätt diet :D

Mina spricker också ibland och börjar blöda, inte så kul:(

Finns någon slags salva man kan köpa receptfritt på apoteket. Jag har använt den ibland och tycker den funkar :)

• Anonym (Dör oxå!)

Har också problem och vill inte träffa killar längre pga dem, och jag mår också väldigt dåligt över dem.

Har köppt laxermedel som jag tar några droppar varje dag som gör att bajset blir mjukt, dock är det varning för beroendeframkallande.

Därför har jag sett över det hela och börjat äta havregrynsgröt varjedag och mår bättre i magen av det.
    Men det är tok tjatigt att käka det varje dag men men vad gör man inte för att inte baja blod...

Alltså man läser om hur vanligt det är och bla bla men va fan man kan må skit när man själv har det.

(är det sant att man kan få problem om man op?) Eller är du inte säker?

• Anonym (pinsamt)
    Anonym (Dör oxå!) skrev 2010-03-17 21:30:10 följande:
    Har också problem och vill inte träffa killar längre pga dem, och jag mår också väldigt dåligt över dem.Har köppt laxermedel som jag tar några droppar varje dag som gör att bajset blir mjukt, dock är det varning för beroendeframkallande.Därför har jag sett över det hela och börjat äta havregrynsgröt varjedag och mår bättre i magen av det.Men det är tok tjatigt att käka det varje dag men men vad gör man inte för att inte baja blod...Alltså man läser om hur vanligt det är och bla bla men va fan man kan må skit när man själv har det.(är det sant att man kan få problem om man op?) Eller är du inte säker?
    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=28579&PreView=

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hemorrojder/

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5627

Kolla in den första länken, där står att användande av laxermedel under lång tid kan leda till förstoppning, som i sin tur kan ge hemorrojder. Se upp så du inte hamnar i en ond cirkel.

Xyloproct är en receptfri salva som kan köpas på apoteket.

Inser när jag läser om det att det kanske inte är det att jag skippar den feta maten, utan mer att jag äter nyttigare mat, som gör att de försvinner :D
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (pinsamt) skrev 2010-03-17 21:18:26 följande:

Här är ännu en som sällar sig till skaran...Jag har också skinflikar, dessa svullnar upp ibland och försvinner ibland. Jag har märkt att det beror lite på vad jag äter, försöker se upp för fett, inga chips, mcdonals mat, pommes frites, friterat mm som innehåller mycket fett. Hjälper faktiskt :)

Har också hört att man kan operera bort dem, men jag hoppas kunna hålla mina i schack med rätt diet :D

Mina spricker också ibland och börjar blöda, inte så kul:(

Finns någon slags salva man kan köpa receptfritt på apoteket. Jag har använt den ibland och tycker den funkar :)

Hur ofta blöder dem och hur länge/hur mycket?
  • Anonym (Vc)

Man ringer till vårdcentralen så skickar dom remiss vidare. 

Svar på tråden Hemorojder, hjälp !