• Pigelinen

VArt är det varmt och mysigt i oktober???

Har varit i Asien nu 4 gg i rad och nu har vi bestämt oss för en kortare resa. Vi vill ha värme o sol o bad samtidigt som lite att göra. Var inne på Kroatien men har insett att de inte är varmt då. Inte Kanarieöarna el Turkiet.

• Svar på tråden VArt är det varmt och mysigt i oktober???
  • Ellinora

Egypten kanske! Lagom lång flygtur på ~5 timmar, billigt att både äta o shoppa där nere samt garanterat sol- o bad säkert i oktober!

Gillar själv Hurghada o hotell Grand Resort (redseahotels.com/index.php)!

• astalacasta

Malta är fortfarande rätt varmt då.

• CosmicCat

Svärmor var på Mallorca i början av oktober och de hade riktigt varmt och skönt.

• AnnamedAochJ

Jag bor på Malta och i oktober är det definitivt varmt och skönt fortfarande. Visserligen finns risken för regn men det brukar inte vara någon längre stund, och oftast kommer det nattetid.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • Pigelinen
    AnnamedAochJ skrev 2010-01-28 22:35:31 följande:
    Jag bor på Malta och i oktober är det definitivt varmt och skönt fortfarande. Visserligen finns risken för regn men det brukar inte vara någon längre stund, och oftast kommer det nattetid.
    nice, jag har ingen koll på Malta kan du inte berätta lite?
  • AnnamedAochJ

Att komma till malta i oktober är "rätt" tid, enligt mig och alla utlfyttade malteser som bor i kanada och australien, det är då man kommer tillbaka på besök. Mer lagom varmt och svalkar lite på kvällarna och man orkar göra utflykter om man är intresserad av sånt. Sandstränder finns inte så många men klippbad med badstegar finns i mängder. Utflykter jag skulle rekomendera är Valletta (huvudstaden), Mdina (den gamla huvudstaden), kanske en dagstur till Gozo (systerön) och Blue Grotto med båtuflykt på 20 minuter ung. Skulle rekomendera att bo I Bugibba om ni inte är ute efter party, finns en mysig strandpromenad och många restauranger. Sliema/St. Julians om party känns viktigt.

Jätte svårt att bara skriva en massa men nu har du kanske någon ide, hör gärna av dig om du har fler frågor så ska jag svara så gott jag kan

• Pigelinen
    AnnamedAochJ skrev 2010-01-29 14:25:00 följande:
    Att komma till malta i oktober är "rätt" tid, enligt mig och alla utlfyttade malteser som bor i kanada och australien, det är då man kommer tillbaka på besök. Mer lagom varmt och svalkar lite på kvällarna och man orkar göra utflykter om man är intresserad av sånt. Sandstränder finns inte så många men klippbad med badstegar finns i mängder. Utflykter jag skulle rekomendera är Valletta (huvudstaden), Mdina (den gamla huvudstaden), kanske en dagstur till Gozo (systerön) och Blue Grotto med båtuflykt på 20 minuter ung. Skulle rekomendera att bo I Bugibba om ni inte är ute efter party, finns en mysig strandpromenad och många restauranger. Sliema/St. Julians om party känns viktigt. Jätte svårt att bara skriva en massa men nu har du kanske någon ide, hör gärna av dig om du har fler frågor så ska jag svara så gott jag kan
    Åh vad bra... jag kollade just men insåg att det är svårt att veta vart man ska börja...

Vi vill ha mysigt och resturanger med gångavstånd och bad. Vi har idag en dotter men planerar en till och vi ska isåfall åka nästa höst (vet att jag är ute tidigt men jag ÄLSKAR att planera) så då kommer vi ha en på ca 3 år o ev ett barn på ½år. Vi är två vuxna sen är det tänkt att både mina och min mans föräldrar ska med. (Vi kom just hem från Thailand förra helgen hela gänget).

Vi gillar att titta på intresanta saker men också sol o bad.
  • AnnamedAochJ

Om det är en familjeresa skulle jag rekomendera att bo i Bugibba/St paul´s bay. Som jag sa, strandpromenad och många restauranger att välja mellan. Det finns en "man made" sandstrand men det är lite lurigt att ta sig i vattnet. Dock går ju bussar till de bästa stränderna, billigt och rätt ofta.

www.visitmalta.com är en ganska bra hemsida för information där man kan se vad man kan göra och se.

Som jag sa rekomenderar jag de ovan nämda utflykterna (man hinner väl inte alla på en vecka, så det är bara att välja) men Valletta är ändå rätt trevligt och här kan man se "filmen" Malta experience, det är en jätte bra introuktion till Malta och dess historia.

Hör av dig igen om fler frågor dyker upp :)

• Pyff

I början på oktober så är det varmt och skönt fortfarande på Rhodos, Kreta, Cypern och i Turkiet om du vill hålla dig inom Medelhavet. Vi var på Rhodos första veckan i oktober och hade runt 30 grader hela veckan

Pyff på er!
Svar på tråden VArt är det varmt och mysigt i oktober???