• Wilda77

Godaste soppan, tack!

Skulle vilja ha recept på era goda, vardagliga soppor!

Wilda med vildingarna
  • Svar på tråden Godaste soppan, tack!
  • Valente

BÖNSOPPA, mycket god och matig. Blir en tjock soppa som är suveränt gott när det är lite kallt och ruggigt. Gärna med nybakt bröd. Brukar gå hem även hos barn:

Blödlagda bönor av valfri sort. Italienarna använder röda bönor, makedonerna vita. Ca 2-3dl torkade bönor räcker nog till en soppa för 4 pers.
    en hackad lök
    vitlök
    tomatpure, några matskedar
    mjöl till redning
    Vatten
    salt/svartpeppar/färsk persilia

Allting fräses i olja, sen tillsätts mjöl och sen vatten. Buljongtärning behövs inte. Koka tills bönorna är mjuka. Rör om ibland och späd med vatten ifall det blir för tjockt.

Till köttätarna ska soppan även innehålla strimlat rökt bog. Till vegetarianerna passar det bra att krydda med röksalt för lite mer mustig smak.

Blanda in lite kokt valfri pasta innan servering.

• Gurkan

Det finns ju så många!

Morotssoppa med färsk ingefära
    - Koka morotsslantar mjuka i en god grönsaksbuljong. Mixa soppan slät och tillsätt en liten klick creme fraiche, salt, peppar, riven färsk ingefära och lite sambal oelek.

Potatis- och purjolökssoppa
    - Strimla purjolöken fint och fräs till den innan du tillsätter skalade potatis i bitar samt vatten och grönsaksbuljong. Koka potatisen mjuk och mixa soppan antingen slät eller med bitar kvar. Smaka av med salt och peppar, persilja och gräslök.

Tacosoppa
    Fräs färs och lök och slå på vatten och krossade tomater och lite chilisås. Håll på en påse tacokryddor (eller om du gör egen mix av kryddor), en tärnad grön paprika och en burk majs och låt koka en fem-tio minuter. Smaka av med peppar och buljong. Servera med en klick creme fraiche i soppan. Qusedillas med ost är gott till.

Enkel gulaschsoppa
    Fräs färs och lök, slå på vatten och chilisås, grönsaksbuljong, vitlök, tärnad grön paprika, tärnad rå potatis och lite sambal oelek. Låt koka till potatisen är mjuk och servera med en liten klick creme fraiche

Grönsakssoppa
    Tärna potatis, morot, kålrot och strimla vitkål. Koka allt mjukt i en god grönsaksbuljong och smaka av med salt och peppar.

Redd grönsakssoppa
    Tag ovanstående recept men tillsätt creme fraiche mot slutet. Gott med toast med ost och senap!

• Wilda77

Åh, vad underbart mumsiga recept!
    Ska genast skriva ner i min receptbok och ta fram på lördagarna för då vankas det sopp-lunch i vårt vilda hem.

Min idé är att en av oss är inne och bakar bröd och den andre ute med barnen.

Tack ska ni ha!

Finns det om möjligt några fler goda recept - eller varíanter - så skriv på....

Wilda med vildingarna
  • nomina

1 rödlök
    1 fänkål
    4-5 potatisar
    4 morötter
    2 bitar laxfile
    2 bitar av vit fisk ex kolja
    ca 1 dl röda linser
    2 vitlöksklyftor
    sambal olek
    krossade tomater
    2 fiskbuljongtärningar

hacka lök, skär morötter och fänkål i stavar, fräs upp i lite olja tillsammans med vitlöken.
    häll över ca 1-2 liter vatten + ett par dl krossade tomater (efter behag) lägg i fiskbuljongen. tillsätt även sambal olek, salt och svartpeppar
     låt puttra upp o sen i med potatisen. puttra lite till o sen i med linserna.
    när allt känns klart lägger du i fisken som du skurit i lagom stora bitar.
    sen e de klart!
    gott med en klick gräddfil på toppen o kanske en brödbit till!
    detta är så otroligt enkelt att göra, smakerna är uuuunderbara o det är nyttigt!
    hoppas någon vågar prova!

ps: detta är improviserat recept så man får göra efter eget behag o smaker. man kan med fördel ha andra kålrötter, skippa linserna, toppa med räkor eller så!

• jagäraf

Jag gjorde en otroligt enkel och supergod soppa igår. Jag stekte ca 500 g kycklingfilé i ganska små bitar tillsammans med en tärnad röd paprika. Så hällde jag på en burk kokosmjölk och i den klickade jag ca 1 tsk sambal oelek. Så lite peppar, salt och smulad buljongtärning. Och så hade jag lite extra kokosfett (jag äter enl lchf). Hur gott som helst och så makalöst enkelt.

Svar på tråden Godaste soppan, tack!