• Macpau

    Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

    Hejsan!

    Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

    Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

    Välkomna! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

  • Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Rondellen

    Hej!

    Jag förekommer mig själv genom att ställa mig i denna tråd. Har haft ett x i somras, och har med all säkerhet ett x nu med. Så fort det är fastställt och jag fått opereras så kommer vi ställa oss i kö till sahlgrenska med. Är faktiskt inte lika ledsen denna gång som förra gången, utan mest tacksam att man lever i en tid när det finns hjälp att få...

  • Macpau

    Hej Frikadellen!

    Vad tråkigt med dina X. 2st-höjden av otur :(.

    Jag fick ett ma i höstas och sen dess har inget hänt. Vi var faktiskt på SU idag, läkaren sa att de inte har så långa kötider. Hoppas på att du snart får opereras. Har ni försökt länge? Vi började janauari 2008...

    Visst ska man se till det positiva-hade det varit för 60 år sedan...

    kram & lycka till:)

  • Rondellen

    Vi började försöka i somras, jag blev gravid på en gång men det slutade med X, vi lät hösten passera innan vi försökte igen, för att låta kroppen läka pluss att jag hade en väldigt stressig period på jobbet. ORkade inte med att håla på och försöka och testa och oroa mig. Satte januari som start, och det gick vägen på en gång. Dock är det nog den sista äggledaren som ryker, allt tyder på X, jag blöder och har ont, och inget i livmodern. Ett sista blodprov imorgon för att se om det avvecklar sig självt elelr om jag måste opereras. Även om det avvecklar sig självt så går viv idare mot ivf. Min läkare tyckte också att det var bäst, som han sa, har det fastnat så fastnar det troligtvis igen.

    MA vad hemskt! VIlken vecka var du i när det hände?

    Hur känner du inför ivf? Roligt, läskigt? Jag känner mig på ngt kosntigt sätt upprymd inför det. Tror och vill att det ska gå bra. Det gör det ju för de allra flesta.

  • Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-27 18:58:33 följande:
    Vi började försöka i somras, jag blev gravid på en gång men det slutade med X, vi lät hösten passera innan vi försökte igen, för att låta kroppen läka pluss att jag hade en väldigt stressig period på jobbet. ORkade inte med att håla på och försöka och testa och oroa mig. Satte januari som start, och det gick vägen på en gång. Dock är det nog den sista äggledaren som ryker, allt tyder på X, jag blöder och har ont, och inget i livmodern. Ett sista blodprov imorgon för att se om det avvecklar sig självt elelr om jag måste opereras. Även om det avvecklar sig självt så går viv idare mot ivf. Min läkare tyckte också att det var bäst, som han sa, har det fastnat så fastnar det troligtvis igen. MA vad hemskt! VIlken vecka var du i när det hände? Hur känner du inför ivf? Roligt, läskigt? Jag känner mig på ngt kosntigt sätt upprymd inför det. Tror och vill att det ska gå bra. Det gör det ju för de allra flesta.
    Jag fick mitt ma i v.10..jag fick bara en ljusrosa blödning...som en 10-öring. Jag kände att nåt var fel så jag ringde alla privata gynekologer för att få en tid-fick komma dagen efter och enligt fostrets storlek så hade hjärtat precis slutat slå-alltså iom den lilla flytningen.  Hade alla symptom fram till operationsdagen, så jag är sååå glad att jag undersökte det direkt. Hemskt att gå & tro att allt är ok i flera veckor.Jag hade precis börjat ta in det. Ville inte riktigt göra det & vågade inte glädjas då vi hade kämpat ett bra tag...men men.

    Jo, efter mötet med läkaren idag så känns det faktiskt bra! Hon sa att vi hade rätt bra chanser då det var äggledaren som krånglade- och nu skippar vi ju den . Sen sa hon att vi inte var så gamla (31) och att vi har lyckats innan... Detsamma borde väl vara för dig! Att det inte blir några fler X och att det sätter sig direkt i livmodern!

    Jag ser verkligen fram emot det nu...men är smärtsamt medveten om att det är "sista anhalten" (om än med flera försök).
  • Macpau

    oj, missade att det var din sista äggledare som ryker...hur känns det? tack gode gud för ivf!! Där behövs inga äggledare minsann.

  • Liffan

    Hej tjejer!

    Jag är gärna med här! Jag och min sambo har försökt sedan oktober 08 men det har inte velat ta sig. Vi påbörjade utredning i höstas. Min sambos spermaprov var dåligt och han fick lämna nytt men det andra var super. I december spolades mina äggledare jag hade fin passage på höger äggledare men lite sämre på vänster. nu inväntar vi min andra mens efter spolning och hoppas att vi får komma på ett avslutande utredningssamtal snart där vi ska få reda på vad som kan göras. jag gissar att det inte finns så mycket annat än IVF eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning och de andra värdena är också bra.

    Jag känner mig inte särskilt nervös inför vad som ligger framför oss - hittills har de varit fantastiska på SU och jag hoppas att vi ska kunna bli gravida om vi får lite hjälp... Jag ser också lite fram emot det - som att det liksom är nu som vi börjar på riktigt. har alltid känt på mig att jag skulle ha det svårt att bli gravid.

    Jobbigt med X och MA men också skönt att veta att det kan ta sig. Kul med flera som känner sig upprymda inför processen! är vi kanske bara lyckligt ovetande om vad som väntar oss {#lang_emotions_smile}

  • Macpau
    Liffan skrev 2010-01-27 19:21:12 följande:
    Hej tjejer!Jag är gärna med här! Jag och min sambo har försökt sedan oktober 08 men det har inte velat ta sig. Vi påbörjade utredning i höstas. Min sambos spermaprov var dåligt och han fick lämna nytt men det andra var super. I december spolades mina äggledare jag hade fin passage på höger äggledare men lite sämre på vänster. nu inväntar vi min andra mens efter spolning och hoppas att vi får komma på ett avslutande utredningssamtal snart där vi ska få reda på vad som kan göras. jag gissar att det inte finns så mycket annat än IVF eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning och de andra värdena är också bra. Jag känner mig inte särskilt nervös inför vad som ligger framför oss - hittills har de varit fantastiska på SU och jag hoppas att vi ska kunna bli gravida om vi får lite hjälp... Jag ser också lite fram emot det - som att det liksom är nu som vi börjar på riktigt. har alltid känt på mig att jag skulle ha det svårt att bli gravid.Jobbigt med X och MA men också skönt att veta att det kan ta sig. Kul med flera som känner sig upprymda inför processen! är vi kanske bara lyckligt ovetande om vad som väntar oss
    Hej Liffan-välkommen!

    Jag har lite som du- tröga, ärrade äggledare med bra värden & egen äl. Första 6 månaderna satte de mig på Pergotime...och det resulterade ju i en graviditet efter 2a kuren så det var ju bra...men efter mitt ma så åt jag det i 4 månader till utan att ngt hände, tyvärr...mer än 2 stora cystor (ofarliga, men hyfsat osköna ;) ). De försvann av sig själva tack och lov.

    Har ni fått nåt ungefärligt datum när ni har ert avslutande utredningssamtal?

    Jag håller med- ivf känns faktiskt väldigt spännnande. Man måste bara ha hunnit vänja sig vid tanken.
  • Liffan

    Tack för välkomnandet!

    Jag trodde att man åt pergo om man inte hade ägglossning eller om man hade oregelbunden sådan. men jag kan ha helt fel - vad sa de till dig?

    De sa att vi skulle få komma efter två menscykler efter spolningen och jag ska få mens idag till fredag (har tydligen fått 30-dagars cykel de senaste månaderna - annars har mensen alltid varit som en klocka) så jag hoppas att vi får brev SNART, annars ringer jag typ nästa vecka.

    Macpau, har du gjort din utredning på SU? hur har du upplevt det och hur snabbt har det gått framåt för dig?

    Fricadellen, vad händer med ditt X nu? när blir det operation?

  • Rondellen
    Macpau skrev 2010-01-27 19:11:46 följande:
    oj, missade att det var din sista äggledare som ryker...hur känns det? tack gode gud för ivf!! Där behövs inga äggledare minsann.
    Nej, jag tar omvägen :) Som min läkare sa, är det bara äggledarna som är bekymret ska det nog gå bra på andra sätt. Hade du också problem med äggledarna?

     Vi måste ju dock tänka på att de flesta lyckas först på andra försöket, första är lite av en test av hormonnivåermna.
  • Rondellen

    Liffan

    Jag ska lämna blodprov igen imorgon för se min hcg-nivå, och de tar beslut under eftermiddagen. Eftersom jag visste att risken var hög för X igen så har jag bearbetat det mesta på förhand, jag känner mig ganska lugn och söker tröst i att jag har fått mian ägg befruktade två ggr. Jag måste bara komma förbi det där äggledarproblemet...

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?