Vad göra åt bananflugor??
Börjat få en o annan bananfluga som flyger omkring.
Sett nån vid kattmaten, o den kan jag ju inte gärna ta bort:)
I slasken och vid nårra torkade blommor.
Nån som har nåt knep som "skrämmer" bort dom?
Börjat få en o annan bananfluga som flyger omkring.
Sett nån vid kattmaten, o den kan jag ju inte gärna ta bort:)
I slasken och vid nårra torkade blommor.
Nån som har nåt knep som "skrämmer" bort dom?
Ta ett glas med vatten och häll i lite ättika - dödar både banan och blomflugor
Tändstickor, har jag hört är bra mot dem.
Fast det är kanske mer när de är i blomjorden, då stoppar man i tändstickor
med svavel uppåt.
har oxå lite problem med dessa flugor..usch..
det finns typ 80 trådar om bananflugor
Inget som skrämmer bort dem, men hitta på en kanonfälla av en slump.
Glömde en vinflaska med kanske 0,5 cm vin kvar i på diskbänken över natten. På morgonen hade det drunknat säkert 50 små bananflugor i flaskan. Hjälpte iaf några dagar.
Vart kommer alla flugor ifrån? =o
Ett glas med saft,några droppar diskmedel+ några droppar ättika.Ättikan och saften drar till sig flugorna,ytspänningen av diskmedlet gör att de drunknar:)
För att undvika att få bananflugor.Låt aldrig "trasig" frukt ligga framme,inge disk och matrester i diskhon. Varje fluga kan få 500 bebisar på 8 dygn*iuhhhh*
Fille: De lägger ägg i rören till diskhon och i golvbrunnar.För att få bort alla ägg somde lägger så måste du skura med grov borste och diskmedel tex.Eller hälla i fettlösande medel eftersom de lägger äggen i fett.
mamma tipsa om kryddnejlikor i fruktfatet - ska visst hålla dem borta...
har ej testat - värt ett försök...
dog... hmm..har alltid disk i diskhon... o halva bananer ligger ibland när kira bara orkar en halv
Hidden angel: Försök att alltid spola av disken och släng matresterna som blir i diskhon.Det är maten som drar till sig flugorna. Men ha alltid ett glas med saft+ättika+diskmedel bredvid diskhon så dras de oftast dit först och drunknar:) Sen om du gör ren rören så att de inte har några ägg kvar där!Till frukt dras de oftast om de har legat ngn dag så en ouppäten banan är nog ingen fara såvida den inte ligger där en vecka;)