• Selfish Geene

orm som bits

Sonens snok har börjat bitas (kalifornisk kungssnok)

Den är ca 2 år gammal men vi har bara haft den i 1 år.

När han (tror att det är en hane) kom till oss var han väldigt lätthanterlig och åt lite dåligt.
    Han piggnade till efter ett tag och började äta och ömsa bra, men var fortfarande "snäll" de första 9-10 månaderna

Nu har han börjat bitas.
    När jag tar upp honom ur terrariet biter han först ordentligt och håller fast i några minuter innan han släpper taget, sen smånafsar han och "buffar" som om han letade efter något, han har även blivit väldigt aktiv på nätterna.

Det är en pigg liten krabat men det känns tråkigt att sonen inte vågar hantera honom.

Kan det vara en "fas" som går över? eller kan vi göra något för att få bukt på beteendet?

• Svar på tråden orm som bits
  • Epeemaster

Du får väl prata honom till rätta. Få honom att förstå det omoraliska i att bitas....

• Selfish Geene
    Epeemaster skrev 2010-01-27 23:55:23 följande:
    Du får väl prata honom till rätta. Få honom att förstå det omoraliska i att bitas....
    Det skulle vara slöseri med tid att försöka prata med en varelse vars hjärna är för liten för att ha någon uppfattning om moral.
  • Selfish Geene
    Lathunden skrev 2010-01-28 09:26:37 följande:
    Könsmognad?
    Kan det vara så enkelt?
    Vet du när kungssnokar blir könsmogna? Om det är pga det, kommer det att gå över av sig själv eller kommer han att fortsätta bitas för alltid?
  • Lathundarna
    Selfish Geene skrev 2010-01-28 09:29:14 följande:
    Kan det vara så enkelt? Vet du när kungssnokar blir könsmogna? Om det är pga det, kommer det att gå över av sig själv eller kommer han att fortsätta bitas för alltid?
    Jag har ingen aning, därav länken
  • Selfish Geene
    Lathunden skrev 2010-01-28 09:30:41 följande:
    Jag har ingen aning, därav länken
    Nu såg jag den! tackar!
  • logg81

Jag är uppväxt med en likadan orm. Helcrazy sak... "Äcklet" döptes han till för de är kannibaler och han åt upp sin fru. Men det visste ju inte vi från början så mamma skulle packa och flytta om jag och min bror letade reda på den, vad hon trodde, förrymda ormen...

Jag upplevde Äcklet som opålitlig. Han bet varenda gång man hanterade den och jag gillade det inte alls så jag använde krok. Det gjorde ju inte ont men ja... baciller och sånt...
    Den blev 18 år. Till slut var han nog lite dement för han började käka på sig själv. Åt upp svansen och försökte äta. Vid ett tillfälle fick brorsan lägga den i en hink med vatten så han skulle spotta ut sig själv... Ormen såg ut som en cykelslang

Helbäng...

Nej jag tror att kedjesnokar/kungssnokar (samma orm) är lite bitiga av naturen. Jag har hört fler som haft samma "problem".

Vi hade kungspyton oxå. Mycket trevligare och lugnare. Det åt, bajsade och ömsade... Jag blev aldrig biten av dom.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Selfish Geene
    logg81 skrev 2010-01-28 09:33:51 följande:
    Jag är uppväxt med en likadan orm. Helcrazy sak... "Äcklet" döptes han till för de är kannibaler och han åt upp sin fru. Men det visste ju inte vi från början så mamma skulle packa och flytta om jag och min bror letade reda på den, vad hon trodde, förrymda ormen... Jag upplevde Äcklet som opålitlig. Han bet varenda gång man hanterade den och jag gillade det inte alls så jag använde krok. Det gjorde ju inte ont men ja... baciller och sånt... Den blev 18 år. Till slut var han nog lite dement för han började käka på sig själv. Åt upp svansen och försökte äta. Vid ett tillfälle fick brorsan lägga den i en hink med vatten så han skulle spotta ut sig själv... Ormen såg ut som en cykelslang Helbäng... Nej jag tror att kedjesnokar/kungssnokar (samma orm) är lite bitiga av naturen. Jag har hört fler som haft samma "problem". Vi hade kungspyton oxå. Mycket trevligare och lugnare. Det åt, bajsade och ömsade... Jag blev aldrig biten av dom.
    Hahaha ja inte är det fötterna det är fel på :)

Snok (den heter så) är inte agressiv, verkar mest hungrig och lite förvirrad.

Han äter en vuxen labbmus varannan vecka, jag tycker inte att det borde vara för lite (eller??)

Funderar på en pyton ist men det känns inte så kul att göra mig av med den när den blir för stor. Är ingen reptilälskare så jag har ingen lust att bygga om vardagsrummet till terrarie, men jag vill ju inte heller att sonen ska tvingas att sälja den efter några år för att den blir för farlig att hantera.
  • logg81
    Selfish Geene skrev 2010-01-28 09:42:34 följande:
    Hahaha ja inte är det fötterna det är fel på :) Snok (den heter så) är inte agressiv, verkar mest hungrig och lite förvirrad. Han äter en vuxen labbmus varannan vecka, jag tycker inte att det borde vara för lite (eller??) Funderar på en pyton ist men det känns inte så kul att göra mig av med den när den blir för stor. Är ingen reptilälskare så jag har ingen lust att bygga om vardagsrummet till terrarie, men jag vill ju inte heller att sonen ska tvingas att sälja den efter några år för att den blir för farlig att hantera.
    Kungspyton blir inte större än en kedjesnok. Äcklet var ca 2 meter lång och pyton var ca 1,5 meter...

Kanske behöver den mat en gång/vecka? Eller 2 st möss varannan?

Det finns ett jättebra forum för reptilägare. Repti.net tror jag det heter... Där finns det massor av kunnigt folk.
  • Selfish Geene
    logg81 skrev 2010-01-28 09:52:04 följande:
    Kungspyton blir inte större än en kedjesnok. Äcklet var ca 2 meter lång och pyton var ca 1,5 meter... Kanske behöver den mat en gång/vecka? Eller 2 st möss varannan? Det finns ett jättebra forum för reptilägare. Repti.net tror jag det heter... Där finns det massor av kunnigt folk.
    tack för tipsen! Ska kolla upp det.
  • Moonis

Snokar är lite mer bitska av sig tyvärr. Vill ni ha en riktigt snäll orm så kolla på bollpyton (kungspyton). Biter väldigt sällan och blir inte jätte stor heller.

Sen kan det vara att han helt enkelt är mer hungrig. Sen ska man ju inte sticka ner händerna om man luktar mat naturligtvis.

• Moonis

Kom på att ni kanske ska köpa en ormkrok att ta upp han med istället om ni inte redan har det. Många gånger kan dom ta fel på mat och hand, tar ni kroken så undviker ni situationen han biter. Om han nu inte biter även när han är uppe vill säga.

• Selfish Geene
    Moonis skrev 2010-01-28 21:46:45 följande:
    Kom på att ni kanske ska köpa en ormkrok att ta upp han med istället om ni inte redan har det. Många gånger kan dom ta fel på mat och hand, tar ni kroken så undviker ni situationen han biter. Om han nu inte biter även när han är uppe vill säga.
    Han biter efter jag tagit upp honom.
    Jag tror inte att han "tar fel" för han biter inte direkt jag tar i honom. det är inte för att hota eller försvara sig heller, han biter fast ordentligt.

Får prova att ge mer mat och se vad som händer...
  • Selfish Geene

Måste berätta något häftigt som hände ikväll!

Vi skulle mata ormen. När jag öppnar terrariet kommer han ut ur sitt bo och börjar vädra i luften.
    Jag släppte ner den döda musen och petar lite på den, ormen hugger direkt. Han drar ner musen i sin håla och börjar äta den.

Då säger sonen: "Det gör inget att Snok inte är tam längre, jag vill hellre att han ska må bra och vara vild än att jag ska kunna kela med honom! Jag vill att han ska bete sig som han skulle gjort om han levt i naturen och i naturen bits dom faktiskt!"

Behöver jag påpeka hur stolt min mogna, omtänksamme son gör mig?!

• logg81
    Selfish Geene skrev 2010-02-08 19:06:25 följande:
    Måste berätta något häftigt som hände ikväll! Vi skulle mata ormen. När jag öppnar terrariet kommer han ut ur sitt bo och börjar vädra i luften. Jag släppte ner den döda musen och petar lite på den, ormen hugger direkt. Han drar ner musen i sin håla och börjar äta den. Då säger sonen: "Det gör inget att Snok inte är tam längre, jag vill hellre att han ska må bra och vara vild än att jag ska kunna kela med honom! Jag vill att han ska bete sig som han skulle gjort om han levt i naturen och i naturen bits dom faktiskt!" Behöver jag påpeka hur stolt min mogna, omtänksamme son gör mig?!
    Jag kan tänka mej att du blev minst 5 cm längre i det ögonblicket
    Mycket smart liten kille!

Och en otam orm kan vara kul att bara se på också
  • Dagsländan

Tycker det låter som han är hungrig och därför hugger utan att fråga först, så betedde sig min boa som jag hade. han blev också väldigt aktiv på natten om han var hungrig. Öka maten till honom, pröva att ge två möss nästa gång. Du ser ju om han äter upp dom eller inte-mätt eller inte. Vänta sen några dagar innan du hanterar honom då lukten av maten finns kvar i terrariet och det kan bli fel. Antar att ni tvättar händerna med tvål och vatten innan hantering om ni tex har katt eller hund så att ni inte luktar "mat" innan ni hanterar honom.
    Lycka till.

• Selfish Geene
    Dagsländan skrev 2010-02-27 19:38:23 följande:
    Hur har det gått med ormen?
    Bra!
    han bits fortfarande, men vi har accepterat det nu;)
    Jag hoppas att det går över av sig själv så småningom, men om det inte gör det känns det inte som att det är hela värld, så länge han mår bra är jag nöjd.

Om ormintresset består och sonen känner behovet får han kanske kompletera beståndet med en pyton i framtiden.
Svar på tråden orm som bits