• Anonym (jag)

Lön som handläggare eller utredare?

Funderar på att söka ett antal tjänster som jag hört blir lediga; alla är inom offentlig sektor. Två hos myndigheter och en inom kommunen.

Men vad är skillnaden på dessa benämningar, utredare och (LSS-) handläggare egentligen? Arbetstider, flextid, antal timmar i veckan....?

Vad kan man begära i månadslön?

Tack!!

• Svar på tråden Lön som handläggare eller utredare?
  • Anonym (Utb)

Lön beror ju lite på vad du har för utbildning och erfarenhet?

• Anonym (jag)

Jag har inte läst färdigt ännu, men det kommer att bli som samhällsvetare (sociologi eller statsvetenskap), 180hp.

Jag har även läst lite ekonomi, engelska m.m. Yrkeserfarenhet mest inom privata företag med marknadsföring innan (bytte bana), är 31 år.

• Anonym (hmmm)

Tror tyvärr det blir svårt för dig att få dessa tjänster, då de ofta kräver socionomexamen för de jobben. Lönen brukar ligga på 21-22 000, lite beroende på kommun.

• Anonym (jag)

Är alla utredare socionomer där? Eller menar du som LSS-handläggare?

Två av jobben är på myndigheter....

• Anonym (hmmm)
    Anonym (jag) skrev 2010-01-27 21:37:00 följande:
    Är alla utredare socionomer där? Eller menar du som LSS-handläggare?Två av jobben är på myndigheter....
    Jag menar framför allt som LSS-handläggare. Men det beror nog mkt på om du har juridik i din utbildning eller inte, inom socialtjänstlagen etc??

Vart är utredarjobbet på för myndighet?
    Jag har jobbat som utredare på en socialförvaltning/kommun och tjänade 23 000.
  • Anonym (jag)

Jo, jag har en smula juridik 15 hp - borde jag läsa nån mer kurs...?

Det ena är på ÖFM-nämnden, det andra på RPS.

• Anonym (jag)

Är du socionom alltså?

Ligger lönerna lika för samh.vetare och socionomer kanske?

• Lejån

Står det inte i ansökan vad du behöver ha för utbildning?

Har också svårt att tänka mig att LSS-handläggare ej har socionomexamen eller likvärdig utbildning.

Handläggare är ju ett väldigt vitt begrepp så där borde det också framgå lite mer information i annonsen.

längtar efter sommar & sol
  • Anonym (Utredaren)

Skillnaden mellan utredare och LSS-handläggare är stor. Med LSS jobbar socionomer och de handlägger ärenden rörande enskilda klienter hos socialförvaltningen, t ex äldre eller funktionshindrade. Sånt där kan jag inte mycket om.

Däremot jobbar jag själv som utredare inom privat sektor. Är 25 år och hade en ingångslön på 26 000 på nuvarande tjänst. Utreder olika förslag och tar fram beslutsunderlag inför beslutsfattare. Har även jobbat i offentlig sektor och tjänade då mindre (ca 24 000) men hade i princip samma arbetsuppgifter. Utredningar, utvärderingar, beslutsunderlag och liknande.

Med bakgrund som sociolog eller statsvetare hamnar du som utredare av de två du nämner. Inte LSS-handläggare för de kräver socionomexamen. Kan ju nämna att jag själv är statsvetare.

• Anonym (jag)

Tack!

Vad blir skillnaden om jag väljer sociologi eller statsvetenskap som huvudämne? Ser marknaden bättre/sämre ut för någon av dom och tjänar dom olika?

Offentlig sektor, har de längre arbetsveckor än privat sektor? Jo, jag minns att jag läst att man tjänar mindre inom offentlig sektor, men skiljer det mycket i långa loppet?

Är juridiken viktig att läsa mer av tro.......har bara 15 hp......

Lejan: Annonsen har ej kommit ut än, jag har bara pratat med chefen än så länge och presenterat mig via telefon.........

• Anonym (hmmm)
    Anonym (jag) skrev 2010-01-27 21:42:32 följande:
    Är du socionom alltså? Ligger lönerna lika för samh.vetare och socionomer kanske?
    nej jag är inte socionom, jag är samhällsvetare/beteendevetare med en tvärvetenskaplig utbildning och kurser i sociologi.
    Jag arbetar för närvarande som verksamhetsutvecklare inom offentlig myndighet. Har 26 000 i lön, men har bara haft två kvalificerade jobb efter min utbildning (tog ett tag innan jag hittade rätt) och räknar med en löneförhöjning framöver.
    Vet att många som gått samma utbildning som jag haft svårt att få jobb som ex socialsekreterare, LSS-handläggare etc.. pga bristen på juridik och även kurser i socialt arbete.

De 15 hp i juridik du har, inom vilket område är det? Är det socialtjänstlag etc??
  • Anonym (jag)

ingen socialtjänstlag så vitt jag minns....hm.

Borde väl läsa en kurs till i juridik? Frågan är vilken kurs?

Mjo, LSS-handläggare råkade det bara bli nu, men egentligen kommer jag ju söka jobb allmänt så allt kommer vara intressant....

Har lön med ålder eller yrkeserfarenhet att göra?

• Lejån
    Anonym (jag) skrev 2010-01-28 00:40:23 följande:
    ingen socialtjänstlag så vitt jag minns....hm.Borde väl läsa en kurs till i juridik? Frågan är vilken kurs?Mjo, LSS-handläggare råkade det bara bli nu, men egentligen kommer jag ju söka jobb allmänt så allt kommer vara intressant....Har lön med ålder eller yrkeserfarenhet att göra?
    Socialtjänstlagen är ju basen för LSS så det är ju "rätt viktigt".

Som sagt så tror jag att möjligheten att få anställning som LSS-handläggare utan socionomutbildning är minimal. Det är ju beslutsfattande som baserar sig på SoL.

Lön har med utbildning och yrkeserfarenhet att göra, främst.
    längtar efter sommar & sol
  • Anonym (jag)

Tack Lejan! Då fokuserar jag lite mer på de andra två jobben... Antar att juridiken är viktig, man kanske borde läst lite mer av den varan......*hmmm*.....

• Anonym (byta bana)

Hej trådstartaren!
    Nyfiken på att höra hur det gått för dig? Är själv inne på att byta bana, är 35 år och har jobbat inom det privata näringslivet i 15 år med personal-, verksamhets- och kundansvar,  men saknar formell utbildning. Har testat att söka jobb inom det offentliga (handläggare, utredare mm) men verkar svårt utan utbildning. Vad läste du? Kan du ge mig några tips?

• Anonym (jag)

Hej!

Det har inte hänt så mycket, jag är inte klar ännu med utbildningen, men sökt många viakriat inför sommaren för att "sondera marknaden" och se vilka möjligheter som finns...

Det är stora skillnader mellan privat och offentlig sektor på flera sätt.... Jag har liksom svårt får de spikade arbetstiderna där man måste vara fysiskt på plats hela tiden. På mitt gamla jobb kunde man jobba hemifrån via datorn om man så behövde nån dag....Jag har ännu inte hittat nån sån möjlighet....men det är viktigt för mig.

Så arbetstider är lite av ett problem för mig (jag hade en djup depression för några år sen och efter det har jag ibland dippar. Har även ocd som försvårar vardagen)...

Jo, jag har läst sociologi 90 hp, statsvetenskap 30 hp, företagsekonomi 30 hp....har lite kvar...och så en och annan omtenta. Sammanlagt 1,5 termin troligen. Vad vill du jobba med? Varför vill du bort från näringslivet?

Svar på tråden Lön som handläggare eller utredare?