• Mizca

Vad är psykologi?

Jag pluggar just nu lite olika kurser blandannat psykologi.. Det är väldigt intressant men jag har svårt att koncentrera mig och förstå vad det handlar om just för att läraren är så virrig!

Han hör väldigt dåligt då han har hörapparat så frågar han något så får man ta det tre-fyra ggr innan han hör, han avbryter när man säger någonting och han blandar ihop mycket! Väldigt rörigt med andra ord!!

Så att jag skall ha ett hum om vad jag läser - vad är psykologi?

• Svar på tråden Vad är psykologi?
  • Seldonia

Från Umeå Universitets hemsida:

Vad är psykologi?

Psykologi (från grekiskans psych: själ, liv och logia: lära, vetenskap) har givits olika definitioner under olika perioder, som t.ex. "läran om själslivet" eller "läran om beteendet". Det är naturligt att definitionen ändras i takt med ämnets vetenskapliga utveckling. En definition som nu är vanligt förekommande är att psykologi handlar om individers handlingar, tankar och känslor. Denna definition täcker dock inte allt som kan vara av intresse för psykologer, t.ex. grupprocesser. Studier av individer och grupper/organisationer sker med krav på vetenskaplighet både avseende hur data samlas in, bearbetas, analyseras, tolkas och rapporteras. Exempel på vetenskapliga metoder är observationsmetoder, intervjuer, frågeformulär, test, experiment. Psykologi består av många underområden som belyser olika aspekter av människans mentala funktioner och hur dessa funktioner utvecklas; perceptionspsykologi, kognitionspsykologi, utvecklingspsykologi, socialpsykologi, personlighetspsykologi, neuropsykologi är endast några få exempel på dessa underområden. Eftersom människan är både en biologisk och social varelse har psykologin som universitetsämne anknytningar till många andra vetenskapliga discipliner, från filosofi till genetik.

• Leo1977
    Kort och gott: psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor.

Svar på tråden Vad är psykologi?