• Sigrid

Fråga om vildjäst

Jag är sugen att testa att baka med vildjäst.

Jag har hittat recept där man ska starta en surdeg med hjälp av vildjästen, men kan man använda vildjästen direkt utan surdeg?

Kan man byta ut vanlig jäst mot vildjäst? Och i så fall, hur mycket vildjäst tar man istället för vanlig färsk jäst?

Ni som testat, vilken frukt har ni gjort vildjäst på (russin, aprikoser, fikon...)?

• Svar på tråden Fråga om vildjäst
  • BuoBä

Jag har aldrig provat själv, men jag har läst den här bloggen:

paindemartin.blogspot.com

Han skriver om bland annat vildjäst så där kan du kanske hitta tips. Det verkar inte vara för nybörjare precis.

• Sigrid
    BuoBä skrev 2010-01-27 20:12:06 följande:
    Jag har aldrig provat själv, men jag har läst den här bloggen: paindemartin.blogspot.com   Han skriver om bland annat vildjäst så där kan du kanske hitta tips. Det verkar inte vara för nybörjare precis.
    Tack. Där har jag redan läst och jag använder redan massor med hans recept på surdegsbröd. Men vad jag kan se så använder han vildjästen till surdegen.
  • BuoBä

Ja det verkar vara så att man måste göra en surdeg.

Men du kan ju testa att baka direkt, någon måste ju vara först.

• Sigrid
    BuoBä skrev 2010-01-27 20:37:28 följande:
    Ja det verkar vara så att man måste göra en surdeg. Men du kan ju testa att baka direkt, någon måste ju vara först.    
    Ja, någon måste ju testa.
    Jag kan ju börja med att göra själva vildjästen, det tar ju några dagar.
  • wilsjessica

Komiskt funderade precis på samma sak i dag...  Bakade morotsbröd med jäst häromdagen men fick kasta då jag inte står ut med lukten och smaken av jästen... Håller mig till surdegsbaken jag.. Testa och skriv här sen så kanske jag provar sen... Eller nu blev jag ju sugen på att prova sätta en vildjäst bara för att prova själv... När du gör vildjäst använder du russin och aprikoser då?

• wilsjessica

Förlåt mig! Lästa inte klart ts.. Du frågade ju samma sak som mig.. Men jag ska nu prova med en blandning av russin och aprikoser..

• Tygtiiger

Jag har inget tålamod så jag använde vildjästen som jäst. Upptäckte följande:

1: lite varmare degvätska än annars, typ 40 grader
    2: behöver jäsa länge, för det har inte riktigt samma jäskraft som pressjäst
    3: jäser inte i kylskåp

Men om man sätter en deg på morgonen så har man goda frallor på kvällen, eller vice versa!

Tänk på att använda ekologiska och osvavlade aprikoser eller russin, annars möglar det bara!

Jag gillade verkligen vildjäst, men min man tyckte det var en äcklig sörja att ha i kylen så jag la ner. Kanske ska göra en ny omgång?

• Sigrid
    Tygtiiger skrev 2010-01-27 20:52:02 följande:
    Jag har inget tålamod så jag använde vildjästen som jäst. Upptäckte följande:1: lite varmare degvätska än annars, typ 40 grader2: behöver jäsa länge, för det har inte riktigt samma jäskraft som pressjäst3: jäser inte i kylskåpMen om man sätter en deg på morgonen så har man goda frallor på kvällen, eller vice versa!Tänk på att använda ekologiska och osvavlade aprikoser eller russin, annars möglar det bara!Jag gillade verkligen vildjäst, men min man tyckte det var en äcklig sörja att ha i kylen så jag la ner. Kanske ska göra en ny omgång?
    Då ska jag testa. Tack!
Svar på tråden Fråga om vildjäst