Lite frågor till er ang kaniner utomhus på vintern
hur gör ni med vattenflaskorna på vintern? vattnet fryser ju. hur tina det i flaskan. vad täcker ni för buren med tex nattetid?
hur gör ni med vattenflaskorna på vintern? vattnet fryser ju. hur tina det i flaskan. vad täcker ni för buren med tex nattetid?
Man måste ju ha ett isolerat "rum" till kaniner som är ute på vintern.. Buren måste vara isolerad och då fryser oftast inte vattnet för det ska inte vara minusgrader inne iden delen...
men flaska hänger ju på utsidan in genom gallret. men sovplatsen är isolerad och skyddat mot vind.
glömde skriva att vinterburen består av 2 rum, en sovrum (som är extra isolerat), och ett ute rum.
Ja det har du ju rätt i... Men fanns det inte något som man kunde ha i vattnet som gjorde att det inte frös (som då var ofarlig för kaninerna) Kommer knappt ihåg.. Jag hade kanin när jag var liten
Det funkar med en skål också som finns där hela tiden, de slickar i sig av isen... Vi har skålar och de fylls på med nytt vatten varje dag.
Man behöver inte ha en isolerad bur. När jag hade utekaniner så gick det alldeles utmärkt utan isolerad bur. Jag hade bara extra mycket tidningar och hö i buren. Kaniner har ju bra päls och den blir ju tjockare dessto kallare det är.
När jag hade kaniner så hade jag vanlig vattenskål på vintern. Och jag fick ge kaninerna vatten morgon och kväll och då hade jag ganska så ljummet vatten i skålen så då frös det inte så fort. Det gick alldeles utmärkt.
*lycka till*
När jag hade kanin, det var måååånga år sen, då stod hon ute på vintern.
Själva "stora" buren var inte isolerad, däremot en "låda" inne i buren som hon hade som sovplats var isolerad. (+x-tra mycket halm)
Jag hade en vanlig vattenflaska som hängde utanför gallret och det vattnet fick man byta flera gånger/dag p.g.a att det vattnet frös fast. Så 2-3 vattenflaskor bör man ha så man har lite o byta med
Dum fråga kanske...!? Men kan inte tungan fastna om dom slickar på vattnet i en "vanlig" vattenskål??
Lycka till
Har två vattenflaskor och byter flaska minst en gång om dan, så den som varit ute får komma in och tina upp.
Jag har för tillfället 14 kaniner (hoppas bli av med några innan vintern).
Mina ninisar är ute och har varit alltid.
Min älsta kanin är ca 6,5 år och jag har hållt på med avel i ca 7 år nu.
Jag använder inte alltid den bur som är isolerad, men massa spån , halm & hö.
Inget tidningspapper för de äter på tidningen och trycksvartan är nog inte så bra att äta.
Jag serverar vatten i skål och de slickar på isen om de behöver (Tungan fastnrar inte, har aldrig hänt här i alla fall) det enda att tänka på är väl att man byter vatten 2 ggr per dag och att man då tar varmt vatten och löser isen med så att man kan hälla ut isklumpen för att sedan fylla på nytt vatten.
Om skålen är tom spelar det nog ingen större roll om man tar varmt eller kallt vatten för i en sådan liten skål kallnar det varma vattnet på några minuter.
men det är ju mer bakterier i varmt vatten har jag hört, eller har jag fått det om bakfoten kanske? vattenskål välter dem bara omkull, men kan funkar o ha varmt vatten o sätta ner flaskan i så tinar det väl, eller?
jag använder endast isolerad bur. och spån i botten och halm överst.