Hemsk sits med svärföräldrar & man
Har hamnat i vad som känns som en absurd situation... Jag och min man väntar vårt andra barn, och är (har varit) lyckliga över det. När vårt första barn föddes hade vi mycket problem (inte ovanligt), och livet kändes mörkt och svårt. Jag tycket att det var väldigt jobbigt med besök, speciellt långväga som hände kvar flera dagar. Inför detta vårt andra barn tänkte jag föregå en del problem (och ångest & stress) genom att klart och tydligt tala om för folk att jag inte vill ha besök i början. Till saken hör att min mans släktingar inte bor i Sverige, och just därför inte kommer förbi bara ett par timmar på fika. Speciellt är jag nervös nu andra gången, eftersom vi redan har ett barn att ta hänsyn till.
Jag kände mig nöjd med att ha rett ut situationen, ända tills det igår damp ner ett mail när mina svärföräldrar skrev att de tyckte vårt önskemål om besök blev "för sent", och att de därför bokat flyg + hotell fyra veckor efter bf. Eftersom jag gick över tiden förra gången räknar jag att göra det nu med, och skulle det bli så kan barnet vara 2-3 v när de kommer. Min värld kraschade, dels för att jag såg den hemska första tiden i repris, och dels för att mina svärföräldrar så totalt ignorerat vår (eller min) önskan. Det minsta man kan begära är väl att man ringer och kollar om det är ok INNAN man bokar en resa?
Min man höll med mig, och tyckte situationen blivit tråkig (sade han). Stänger in sig i ett rum för att prata med sina föräldrar, och jag låter honom vara ifred.
En timme senare säger han att han vill skiljas, för han kan inte leva med mig om jag hatar hans föräldrar så. och, tillägger han, jag ska bara veta att han har förstört min relation till sina flöräldrar för all framtid.
Idag ångrar han sig för att ha reagerat så hårt. Men själv känner jag en stor sorg i bröstet. -Hur tar vi oss vidare i detta? Finns det något sätt att reparera detta? Har ni några råd ang hur man lagar en trasad svärföräldrarelation (på distans)?