• Mrs Mousa

Tips på bra pyssel eller spel för en tvååring.

Hej! Jag undar om det är någon som har några bra tips på roliga pyssel och spel för en tvååring?
    Jag har en fyraåring oxå (båda killar) och vill ha något kul att göra med dem när vi umgås på dagarna.
    Vi har pussel, memory (funkar inte så bra för tvååringen bara saboterar... {#lang_emotions_frown}), pärlplattor, playdough, målmatta med vattenpennor...

Jag söker något som skulle kunna fungera för båda.. gärna konkreta tips med namn på produkten och gärna ett ca pris.

Tackar alla som vill hjälpa till.

• Svar på tråden Tips på bra pyssel eller spel för en tvååring.
  • Juppepuppe

Min tvååring älskar att pyssla. Hon är iofs 2,5 snart...
    Saker vi gjort hitills:
    * Målat vykort som vi skickat iväg till mormor, farmor etc.
    * Gjort egna halsband
    * Målat disktrasor (tygfärg finns på panduro, där köpte jag även lite tryckformar. Köpte 6 färger i små burkar för typ 129:-, finns mkt kvar)
    * Dekorerat figurer (Jag har klippt ut nallar som hon limmat på paljetter, nos, ögon och målat på)
    * Baka är alltid poppis och att dekorera t.ex. muffins

Saker jag inte testat, men har i åtanke:

* Trycka figurer på t-shirtar
    * Göra geléljus
    * Scrappa (låta henne få ett par foton och en liten fotobok och diverse pynt till)

• Juppepuppe

Förresten: ett spel som hon nyss lärt sig och gillar är "The fishing game" där man fångar fiskar med metspö. En gammal klassiker!

• Rosenöga

Köp kort (utan motiv) i bunter (block) med blandade färger. Brukar finnas billigt på marknader. Sedan några kartor med olika "fästisar" och kanske med bokstäver. Sedan kan de göra egna kort genom att sätta på motiv och fyraåringen kan sätta namn på kortet genom att sätta på bokstäver. 

• Mrs Mousa
    Juppepuppe skrev 2010-01-27 20:59:05 följande:
    Min tvååring älskar att pyssla. Hon är iofs 2,5 snart... Saker vi gjort hitills: * Målat vykort som vi skickat iväg till mormor, farmor etc.* Gjort egna halsband* Målat disktrasor (tygfärg finns på panduro, där köpte jag även lite tryckformar. Köpte 6 färger i små burkar för typ 129:-, finns mkt kvar)* Dekorerat figurer (Jag har klippt ut nallar som hon limmat på paljetter, nos, ögon och målat på)* Baka är alltid poppis och att dekorera t.ex. muffinsSaker jag inte testat, men har i åtanke: * Trycka figurer på t-shirtar* Göra geléljus* Scrappa (låta henne få ett par foton och en liten fotobok och diverse pynt till)
    Tack för svaret! Det låter väldigt pyssligt å kul... vet inte om min lille son skulle klara av det dock...

Jag tänkte mig mer ngt som man kan göra med barnen som e lätt att plocka fram och PLOCKA BORT!! Jag vet inte hur det e med andra barn, men mina vill inte sitta så länge med varje grej, så en sak som jag tycker e lite jobbig e playdough, för det skräpar ner så mkt =(
  • Mrs Mousa
    Juppepuppe skrev 2010-01-27 20:59:50 följande:
    Förresten: ett spel som hon nyss lärt sig och gillar är "The fishing game" där man fångar fiskar med metspö. En gammal klassiker!
    Fiskspelet med fiskarna e en favorit på dagis...kom på det nu.. Jag skall definitiv köpa det! (samtidigt så vill man ju att dem skall ha olika saker på dagis å hemma... med min första son så köpte jag allt som han visade intresse för på dagis, tågbana, klossar m.m)
  • Mrs Mousa
    Rosenöga skrev 2010-01-27 21:00:48 följande:
    Rittavla där man kan rita och skriva och sedan sudda, dra bort det man ritat. Finns här.shopping.kelkoo.se/ssc-168001-magneter-leksak...
    Tack för svaret!

Den där rittalvan har jag oxå... den har vi haft nu ett tag, så den e inte så rolig just nu =(

Det där med korten låter kul, men oxå väldigt invecklat! Min 4-åring har precis fyllt 4, å han kan inte bokstäverna än.... har försökt lära honom...det går sådär.. intresset ligger inte på topp!

Anledningen till att jag vill aktivera dem och göra saker med dem är att dom inte får titta på TV mer än 1 tim/dag. Dom går på dagis 5 timmar/dag, så hela eftermiddagen är de hemma och just nu som vädret är, så är det svårt att vara ute så mkt som man skulle vilja!
  • Rosenöga

Tänkte väl att ni hade rittavlan redan.

Men att göra kort är inte så avancerat. Man kan låta bli bokstäverna och köpa fästisar som är lite större och lättare att handskas med. Om det hamnar snett eller upp-och-ner gör inget.

Spel för en tvååring är lite svårt. De flesta behöver nog vara runt tre för att spela spel.

Handdockor eller djur där de kan ha var sin och låtsas att djuren pratar med varann, vinkar till varann, kramar och pussas var populärt här när de var i 2-4-årsåldern.

Bygga koja brukar vara kul också men det är ju inget pyssel.

Har de dockskåp - dockhus? Det kan de hålla på länge och greja med, även om killar leker lite annorlunda med det än tjejerna. Kör runt i rummen med små bilar osv.

• Juppepuppe

Ja, min tjej har ett enormt tålamod och sitter gärna länge och pysslar med små, små saker. Kan tänka mig att inte så många i hennes ålder gör det.
    Pyssel brukar ju innebära lite framplock och undanplock, men jag har allti i en låda, så det är bara att ta fram lådan på bordet och sopa ner allt igen... ;)

• Mrs Mousa
    Rosenöga skrev 2010-01-27 22:37:54 följande:
    Härifrån kan du dra ut sidor att måla. Finns oändligt många olika.www.kidscolorpages.com/coloringpages2.htm
    Tack för de fina tipsen!
    Jag kommer absolut att gå in på sidan du rekommenderade och skriva ut lite roliga papper att måla på.

Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg... jag vill ha saker som jag kan göra tillsammans med barnen..inte nödvändigtvis pussel. Ibland har man sån idétorka! =(

Att bygga kojor verkar vara ngt som de skulle gilla. Gärna fler sådana tips!! =)
Svar på tråden Tips på bra pyssel eller spel för en tvååring.