• Naijna

Vad tjänar ni som jobbar i butik?

Har hamnat i en liten diskussion kring lönerna inom handels, främst syftat på de som arbetar inom (mat)butik. Det verkar skilja sig oerhört mycket när man lämnat grundlönen.

Så om det är någon som vill dela med sig vore jag glad.

Har full förståelse om man inte vill nämna vilket företag man arbetar inom.

Vad jobbar du med för område?
    Vad är dina arbetsuppgifter?
    Har du något ansvarsområde?

• Svar på tråden Vad tjänar ni som jobbar i butik?
  • Mrs Vader

Jobbar på ica, hela butiken, ansvarig för frukt och grönt. 110:-/h + OB

• Jenny N

Jag jobbar i en inredningsbutik, har 128:- i timmen + ob och tillägg för extra ansvar

• Naijna
    Styrkekram skrev 2010-02-08 19:41:59 följande:
    Jobbar på ica, hela butiken, ansvarig för frukt och grönt. 110:-/h + OB
    Hur lång erfarenhet har du då? Inget ansvarstillägg?
  • Mrs Vader
    Naijna skrev 2010-02-09 20:49:40 följande:
    Hur lång erfarenhet har du då? Inget ansvarstillägg?
    Jag har jobbat i två år (frukt och grönt 1 år). Jag fick högre timlön när jag blev ansvarig men inget särskilt ansvarstillägg.
  • Naijna
    Styrkekram skrev 2010-02-10 20:22:24 följande:
    Jag har jobbat i två år (frukt och grönt 1 år). Jag fick högre timlön när jag blev ansvarig men inget särskilt ansvarstillägg.
    ok. Tyckte din lön lät väldigt låg men har du "bara" två års erfarenhet så förklarar det saken.
  • MrsMurphy

Hej!

Har haft tråden liggandes i några dagar och försökt komma ihåg detaljer runt en liten kalabalik som uppstod med handels för några år sen. Jag har inte fått detaljerna klara men försöker ändå sammanfatta mitt brutala uppvaknande som jag fick.

Jag jobbar i detaljhandel dock. Som det ligger till hos oss så kör de efter fackets löner, den årliga ökningen etc. Utöver det så är det en lokal pott som fördelas varje år och oftast går den till att täcka upp de värsta orättvisorna.

Om jag kommer ihåg rätt och som det var för ett x antal år sedan så fick man efter 2-3 år en ganska stor ökning och efter det så var man helt utelämnad till dessa årliga ökningar och de lokala potterna som fördelas.

Jag själv började som 16-åring med en "fantastisk" lön på 29 kr i timmen. Sen var det lite ökningar pga ålder och sen denna erfarenhetsökning efter några år. Nu efter 16 år med trippla ansvar och kontorsjobb, rycker in när chefen är ledig etc så ligger jag på 21,7 innan ob. Men jag har fått stor del av de lokala potterna vilket resulterar i att mina kollegor inte får så mycket ökning. Och de mesta har rasat in de senaste åren, men som du ser så är det kanske inte så konstigt när hyggligt nyanställda ligger runt 110-130. Det har varit en ruskigt stor ökning i lönerna de senaste åren om man ser till hur det var förr. Och har du arbetskamrater som har jobbat rätt länge så kan du nog drabbas av att arbetsgivarna gör allt i sin makt för att få deras löner att få en skjuss uppåt för facket har sumpat detta under väldigt många år. 

Blev fackrepresentant för några år sedan och då ifrågasatte jag detta med den usla lönen som jag hade och att de nyanställda låg enbart några kronor ifrån mig och då fick jag veta vi gamla rävar var "bortglömda", de har kämpat så hårt för att öka ingångslönerna för att det ska bli lite attraktivare yrke så de övriga lönerna har inte fått någott krut lagt på sig. Fantastiskt bra för de nyanställda men helt klart en örfil för sådana som mig som jobbat i många år. Jag betedde mig så moget att jag helt enkelt bad dem att fara och flyga... Numera pluggar jag. Jag ger upp!

Jag tänkte att detta kanske kan belysa lite hur löneutvecklingen varit och jag vet inte vad du reagerat över och vad era diskussioner har rört sig om men om det är liknande potter och sådana fördelningar så kan det ju slå olika. Om det är en arbetsplats med äldre rävar så kan jag tänka mig att det mesta går till dem för att utjämna orättvisor och är det arbetsplatser med stor personalomsättning så tror jag att lönerna kan utvecklas till det bättre. Tråkigt nog. Alla blir drabbade för att facket klantar till sig. *morr* Iofs så vet jag ju inte om ni har en pottfördelning men vi har samma fack.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    JellyBean skrev 2010-02-21 01:38:27 följande:
    Jag har 3 års branschvana. Hur mycket Borde jag få i timmen?
    Jag vet inte om det var en fundering iom mitt inlägg men kollade nu och då var det 2 år som det fanns en minimigrundlön. Sen är det lokala potter etc som gäller. I min bransch så är minimilönen 115kr efter 2 år.

2600kr/mån är 14 års längre erfarenhet värd... *tandgnissel* Plus att dessa siffror inte ens visar på avdelningsansvar och sådant är värt.
  • MrsMurphy

Ska kanske tillägga att jag tror att matbutiker kan ligga på lägre löner, som sagt, jag tillhör inte den delen av handels.  Alla har ju olika avtal utifrån deras "bransch" inom handels.

• Naijna

Intressant inlägg Lättja77.

Anledningen till att diskussionen kommit upp är att lönerna skiljer sig så enormt trots arbetslivserfarenhet och arbetsuppgifter.

Jag har 6 års branchvana och idag ett ansvarsområde som ger ansvarstillägg. Min mamma har över 20 års erfarenhet och tjänar lika, en kollega har 1 års erfarenhet utan ansvarsområde men tjänar inte särskilt mycket mindre.

Det verkar som att efter 3 års branchvana så har man nått toppen för löneutvecklingen, då får man snällt hoppas på att facket förhandlar fram en bra ökning vid den årliga löneförhandlingen.

• Knytets

jobbar inom detaljhandeln sen sep -06 och har innan årets löneökning 115,37/h
    vet ej ännu vad löneökningen kommer bli, men det brukar väl bli några ören
    När jag började tror jag lönen låg på 106, men då hade jag jobbat 3 år inom handels sen innan men i matbutik.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • saris 83
    Knytets skrev 2010-02-22 12:14:24 följande:
    jobbar inom detaljhandeln sen sep -06 och har innan årets löneökning 115,37/h vet ej ännu vad löneökningen kommer bli, men det brukar väl bli några ören När jag började tror jag lönen låg på 106, men då hade jag jobbat 3 år inom handels sen innan men i matbutik.  
    Har också 115 någonting. Löneförhandlingarna verkar ju inte gå bra i år... De vill ju frysa lönerna ett år till.
    Jag ska löneförhandla med min chef när årets löneavtal är klara. Har jobbat i samma butik i 7 år nu och känner att jag gärna vill ha lite mer i lön ;) Man får ju inte mindre uppgifter direkt...
    Godingen Lucas 080424
  • Hedi

som sagt det lönar sig knappt att utbilda sig i Sverige . Man kanske skulle jobba pa ica istället.

• MrsMurphy
    Naijna skrev 2010-02-22 10:20:54 följande:
    Intressant inlägg Lättja77. Anledningen till att diskussionen kommit upp är att lönerna skiljer sig så enormt trots arbetslivserfarenhet och arbetsuppgifter. Jag har 6 års branchvana och idag ett ansvarsområde som ger ansvarstillägg. Min mamma har över 20 års erfarenhet och tjänar lika, en kollega har 1 års erfarenhet utan ansvarsområde men tjänar inte särskilt mycket mindre. Det verkar som att efter 3 års branchvana så har man nått toppen för löneutvecklingen, då får man snällt hoppas på att facket förhandlar fram en bra ökning vid den årliga löneförhandlingen.
    Jag tror att det skulle vara bra om fler "gamla rävar" börjar skälla på facket för sånt här får inte ske.

Tanken med lokala potter är ju att arbetsgivaren ska kunna skjuta till några extrakronor här och var till dessa som visar framfötterna ex. Men det går ju oavkortat till att jämna ut orättvisor som är helt och hållet deras fel. Visst är det bra att det blir bättre ingånslöner men inte på det här viset, det är en förolämpning.
Svar på tråden Vad tjänar ni som jobbar i butik?