• Anonym (kalori)

Vilket är det lägsta kaloriintaget som gravid?

Har fått igång träning och mat och vill helst inte släppa det om/när jag blir gravid. Just nu äter jag ca 1400kcal om dagen, vilket är det lägsta intaget man kan/får ha när man är gravid? Vill inte gå ner i vikt, men heller inte öka mer än nödvändigt, det finns endel att ta av redan. Men förstår ju såklart att 1400 är lite lite.

Sedan funderar jag på hur mycket det är ok att träna, jag tränar inte jättehårt nu, styrka 1-2 gånger i v och sen springer jag på en orbitrek 20 min om dagen. Är det ok att göra såvida det inte gör ont såklart.

• Svar på tråden Vilket är det lägsta kaloriintaget som gravid?
  • Anonym (hm)

så länge du inte har foglossning så kan du träna på som vanligt!
    dock bör din puls inte överstiga en viss nivå.. (hör med dem på ditt gym.. tror det är 120..)
    det är BRA om du orkar och kan träna så långt det går!

dock är nog som du själv förstått 1400kcal alldeles för lite..
    det går att kolla på olika internetsidor för att få fram den kcalmängd du bör äta efter din vikt+längd då..

annars kan du ringa en dietist eller din bm och höra.

men första och andra trimestern så bör man inte äta mer än 1smörgås med typ ost, extra om dagen i kcal då..

• Anonym (kalori)

Tack för svar. Jag är 163 och väger 80 kilo. Någon som vet om någon sida på nätet där man kan kolla hur mycket just jag bör äta?

• puss

prata med din bm.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Anonym (kalori)
    puss skrev 2010-01-28 09:46:29 följande:
    prata med din bm.
    Jag får göra det den dagen jag är gravid. Tills dess får jag fortsätta på det sätt som jag nu börjat. Ju mer jag går ner nu, desto mindre slipper jag kämpa med efter en graviditet.
  • Ogift Fru

Det är en myt att man skulle behöva mycket mer kalorier som gravid. Man brukar säga att man som gravid behöver ungefär en ostsmörgås extra/dag under andra halvan av graviditeten. Annars kan man fortsätta äta som vanligt.
    En enkel regel för att beräkna energiförbrukning under en dag är kroppsvikten x30 för personer som är stillasittande och kroppsvikten x35 för personer som tränar 2-4 ggr/vecka. Det gäller alltså för ickegravida.

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    pussgurkan86 skrev 2010-01-28 10:14:24 följande:
    man bör äta ca. 300 kcal mer om dagen när man är gravid.
    Vilket är vad man räknar med att ostmackan motsvarar.
  • Anonym
    Ogift Fru skrev 2010-01-28 10:18:47 följande:
    Vilket är vad man räknar med att ostmackan motsvarar.
    Nej du, två smörgåsar blir 300 kcal.
  • Ogift Fru
    Anonym skrev 2010-01-28 10:25:21 följande:
    Nej du, två smörgåsar blir 300 kcal.
    Beror ju helt på vad du har på din ostsmörgås...

Man räknar med att en smörgås innehåller mellan 200-300 kcal. Det varierar beroende på val av bröd, smör och ost och mängd av dessa.
  • Anonym
    Ogift Fru skrev 2010-01-28 10:30:04 följande:
    Beror ju helt på vad du har på din ostsmörgås...

Man räknar med att en smörgås innehåller mellan 200-300 kcal. Det varierar beroende på val av bröd, smör och ost och mängd av dessa.

Nej, man räknar att en vanlig ostmacka innehåller ca 150 kcal... Om man sen använder jättebröd, mycket fett eller extra ost så är man uppe i din nivå.
  • päronet76

Sidor på nätet om kalorier är det dåligt med men om träningsdos finns lite. Camilla Porsman har skrivit en bok jag lånade på biblioteket när jag var grav första gången. Om träning, graviditet och lite om kost också.
    Jag tränade hela min första graviditet (mådde jättebra nästan hela tiden) och gick mest på vad som kändes bra och inte. Kunde jogga till 5:mån. Sen kändes livmodern när jag sprang och så blev jag kissenödig hela tiden. Spinning funkade bra till de allra sista veckorna då orken tröt fullständigt. Jag hade en pulsklocka för att kolla att jag inte ansträngde mig för mkt. Jag kunde dock konstatera att jag rätt bra själv kände när pulsen steg över 150 (den gräns jag läst om i tidningen Fitness Magazine). Styrketränade 2-3 ggr/v. 
    Allt eftersom använde jag lägre vikter än vad jag kanske igentligen skulle klarat och trappade ner på intensiviteten i konditionsträningen. Annars är jag ganska prestationsinriktad men lade det åt sidan och tränade bara för att få röra på mig och hålla vanan igång. Gick upp 12 kilo den graviditeten. Nio månader efter förlossningen hade jag gått ner 13 kilo. 

Nu är jag grav i v 36 med mitt andra barn och det har varit en helt annan historia. Jag har mått mer illa, haft dålig aptit, inte kunnat äta många nyttiga saker pga magkrångel, väldigt ont av åderbråck och varit väldigt trött hela tiden nästan. Det har varit svårare att äta bra och att träna. Fortfarande har jag hållit igång så mkt jag kännt att kroppen o knoppen orkat. Jämfört med hur jag tränade innan jag hade barn är det ju en piss i missisippi men å andra sidan är man ju igång ändå när det redan finns ett barn att hålla ordning på.

Vad kalorier anbelangar får du nog gå till en dietist om du vill ha en exakt siffra som passar dig. 1400 är säkerligen alldeles för lågt. I perioder blir man ju väldigt hungrig och det är meningen att man ska äta. Jag har tänkt mer på att äta bra saker än på hur mkt. Godis, kakor, läsk osv på helger utan att överdriva och schysst mat för övrigt. Vardagsmotion och annan träning om jag orkat.
    Jag har själv vägt dryga 80 kg till mina 168 cm fast gått ner till 64 kg ngr år innan jag blev gravid.
    Orkar, vill och kan du träna som gravid så gör det. Modifiera träningen allt eftersom kroppen blir större o tyngre. Är du hungrig så ät. Den träningsnivån du har nu kan du säkerligen behålla under större delen av en graviditet.
    Lycka till!       

• Ogift Fru
    Anonym skrev 2010-01-28 10:34:41 följande:
    Beror ju helt på vad du har på din ostsmörgås... Man räknar med att en smörgås innehåller mellan 200-300 kcal. Det varierar beroende på val av bröd, smör och ost och mängd av dessa.Nej, man räknar att en vanlig ostmacka innehåller ca 150 kcal... Om man sen använder jättebröd, mycket fett eller extra ost så är man uppe i din nivå.
    Titta in på Jogg.se. En bra sida!
Svar på tråden Vilket är det lägsta kaloriintaget som gravid?