Hortons huvudvärk
Hej, finns det någon som har haft Hortons huvudvärk? Hur känns det? Hur länge varar den? Kan man lindra eller bota den? Tack för svaret.
Hej, finns det någon som har haft Hortons huvudvärk? Hur känns det? Hur länge varar den? Kan man lindra eller bota den? Tack för svaret.
Hej.
Jag är en sk Hortonist.... ( ja man får försöka göra det så roligt man kan)
Hortons huvudvärk, även kallad djävulens huvudvärk är som en svår migrän fast tusen resor värre. Det går knappt att ta miste på.
Hortons värken kan kännas som om någon står inne i skallen och slår med hammare och spik. Så ont gör det. Bakom ögonen är det värst. Smärtan blir värre om man stressar, äter korv o annat med nitriter (precis som med migirän).
Alkohol triggar också igång Hortons. Även vissa mediciner.
Dukan gärna gå in på min blogg o läsa från förra hösten då jag hade otroliga "skov" av Hortons.
Hortons huvudvärk kommer plötsligt, är mycket intensiv och sitter kring det ena ögat. Den är ovanlig och ofarlig, men väldigt besvärlig.
Det är vanligt att man får en pulserande och kraftig värk bakom ena ögat som varar i mellan 15 minuter och tre timmar. Oftast kommer och försvinner värken plötsligt, men den brukar komma samma tid på dygnet, ofta på natten. Det brukar göra ondare när man ligger ned.
Man får alltid huvudvärk samtidigt som
Man bör undvika alkohol under sjukperioderna. De flesta som får Hortons huvudvärk är rökare och därför kan det vara bra att sluta röka. Har man ont på natten kan det hjälpa om man höjer huvudändan på sängen 25-30 centimeter.
Värken kan förebyggas med olika receptbelagda mediciner. Vid värkattacker kan man få till exempel nässprej eller sprutor att ta, som verkar inom tio minuter.
Själv brukade jag ta och stoppa in huvudet i frysen faktiskt. Kyla känns skönt i o med att det krymper blodtillförseln och det känns bättre.
Antitanti Tack så jätte mycket för ditt inlägg de ovannämda symptomen stämmer korrekt med mina. Jag har bokat en tid för röntgen för att jag oroar mig att det kan vara något allvarligt. Och att du skriver att den är ofarligt det har gjort min dag. Jag har haft den i över 3 mån nu varje dag det är värst på natten. Jag undrar hur läne varar den innan den försvinner för gott.
Tack Antitanti för din hjälp jag återkommer till Dig så fort jag vet något nytt. Trevligt helg !
Hej, tack för ditt svar igen,Jag undrar om Hortons huvudvärk kommer i skov eller kan det vara vardaglig huvudvärk. Jag har haft huvudvärk varje dag de sista 3 mån de största besvären kommer på natten. Jag lindrar de med en Alvedon, värken kommer i olika delar av huvud oftast bakom huvudet ibland bakom öronen runt ögat och ibland spänner mycket i pannan. Det känns lite lättare om jag håller huvudet högt. Jag undrar m det är Hortons eller något annat, jag har bestäält tid till min läkare nästa vecka och bett honom att skicka en remiss för CT av skallen. Tack för hjälpen.
Hej igen Tessa 17
Hortons kommer ofta i sk skov som du skriver.
Men det är också säsongsbetonat, kommer oftast på höst o vinter.
Vet inte varför.
Stressutlöst ? Ja faktiskt.
Ju mer man har omkring sig och så, desto kämpigare.
Även om man dricker för lite vätska om dagarna kan det hända att man får skov.
Smärta bakom ögonen är ganska typiskt för Hortons, men även synbortfall, suddig syn osv.
Du ska absolut gå till ögonläkare också.
Det kan ( men behöver inte så klart ) röra sig om GrönStarr.
Då ökar trycket i ögat/ögonen och en svår huvudvärk intäder.
Man kan innan känna sig frusen, illamående också - ungefär precis som vid migrän.
Därför är det ofta svårt att får en diagnos.
Bra att du ska röntga skallen tycker jag.
Neurolog är också viktigt att komma i kontakt med, i synnerhet om man misstänker migrän.
Migrän kan utlösas av följande saker o mat:
Mat: allt med nitriter i, dvs korv, kött, ost , choklad
Alkohol, i synnerhet rött vin, parfymer, TV-tittande, datoranvändande
Stress, för lite sömn, för mycket sömn.
Ögonmigrän kan man också få om man behöver glasögon utan att "veta om det".
Ögonläkare på akuten bör du gå till snarast tycker jag. Gå kvällstid ( om du kan förstås) då du får din huvudvärk , för då ser dom lätt om trycket ökat i ögat.
Medicindroppar till ögonen blir det om det skulle visa sig att det är grön starr.
Jättevanligt med grönstarr faktiskt, men många får inte diagnosen förrän det gått lång tid, just för att man kan misstänka migrän istället.
Risken med att upptäcka grönstarr för sent s.as. är att synnerven kan bli så otroligt förstörd och man kan riskera att förlora mycket av synen.
Synnerven sitter i bakhuvudet, och ofta är huvudvärken i hela huvudet och speciellt bakom ögonen men även smärta i bakhuvudet finns.
Hoppas du får hjälp snarast.
Kram
Tack så mycket Antitanti för din hjlälp, jag har blivit lite klokare nu. Kram
Hej Antitanti, jag har gjort CT av skallen och den visade ingenting. Min läkare har skickat en remiss till neurolog för att hon tror att det är neurologiska värkar. <det blev nog 2-3 veckor vänte tid för att komma dit. Vad gör en neurolog? hur undersöker han skallen ? Får man någon medicin mot värkar?Jag kommer att be honom att även skicka en remiss till ögon läkare för säkerhets skull för att jag har ofta värkar runt ögonem och i käkbenet i samband med min huvudvärk. Tack för din hjälp. Kram.
Hej tessa17 och Antitanti.
Ja, det finns sätt att bota eller linda Hortons/Cluster-huvudvärk. De är dock inte särdeles lagliga och därför kan det vara svårt att hitta dem. Kolla in www.clusterbusters.com/ för mer info och www.magiskamolekyler.org för ytterligare mer info efteråt.
Väl värt att veta är att lysergsyredietylamid är strukturellt väldigt likt psilocybin, som finns i den svamp jag har som presentationsbild och garanterat växer inom en 5km-radie från ditt hus. Den har inte lika goda effekter mot Hortons, men ändå goda. Dock kan det vara värt att beakta att just den svenska även innehåller alkaloiden baeocystin som i vissa ovanliga fall kan ge huvudvärk i sig om man är överkänslig mot det. Att både ha Hortons och vara överkänslig mot baeocystin är dock så sannoligt att jag inte skulle oroa mig över den biten.
Ta det lugnt, var försiktig, och så hoppas jag att din huvudvärk redan gått över eller gör det med behandlingen.
Mvh,
Psilocybe