• Babalu

Har hon rätt att kasta ut sin sambo på gatan?

Hej!
    Min far har precis blivit utslängd ur sin sambos bostadsrätt (som hon äger). De har bott ihop i 15 år och den nuvaranden lägenheten är inköpt för några månader sedan. Sambolagen har de avtalat bort. Har hon rätt att göra så här (han betalar t.ex. hälften av hyra/boendekostnad)? Har han inte rätt att bo kvar några månader till dess att han kan skaffa ny bostad?
    Om hon inte har rätt att göra så, var står detta i så fall beskrivet? Har läst sambolagen, men där står det inget vad jag kan se (sambolagen tar väl mest upp vem som har rätt till t.ex. lägenheten, men där är det ju utan tvekan hon som äger den). Letar istället efter en lag som styr upp rätten till sin bostad, dvs att man inte direkt kan bli utkastad på gatan, utan behöver en rimlig tid att skaffa ny bostad.

• Svar på tråden Har hon rätt att kasta ut sin sambo på gatan?
  • Myra88

har de avtalat bort sambolagen så är han rätt körd...

• Froststar

Svaret på din fråga är nej, hon har inte rätt att göra så. Det är tyvärr inte helt okomplicerat ändå i.o.m. att de har avtalat bort sambolagen.

Anledningen till att hon inte får göra det trots att bostaden är "hennes" (står i hennes namn), är att de varit sambos så pass länge och där finns också möjlighet att bevisa att den nuvarande bostaden skaffades för gemensamt boende. Dessutom borde din far ha kontotransaktionsinformation som kan fås från banken där det står varifrån och vart pengarna gick (du skriver att han betalat på bostaden).

Man kan få gratis juridisk rådgivning på olika sätt hos olika advokatfirmor, oftast tidsbegränsad till en halv - en timme där man i alla fall kan få en förhandsuppfattning om hur man kan gå vidare med det här, i.o.m. att det inte är helt rättfram. Det borde din far göra snarast. Även om han under tiden har någon annanstans att bo finns där möjligheter till ekonomisk kompensation som hon får utbetala till honom. Dessutom får hon betala hans advokatkostnader om han vinner i rätten om han stämmer henne. Men allt detta förklaras för honom i detalj hos en advokat och de kan också, baserat på all fakta, komma med en kvalificerad gissning om utfall. Det är svårt att svara rakt upp och ner utan all fakta.

Han kanske har någon försäkring som i viss mån täcker juridisk hjälp?

• Babalu

Tack för svaret. Finns det regler på uppsägningstid beroende på hur lång tid man varit tillsammans???? Eller varför spelar tiden roll?

• LyckligtSlut

En normalt funtad människa gör knappast så mot en annan individ. Vad har han gjort egentligen? Skrämmande om det är lagligt. Hade en kompis som gjorde så mot sin flickvän. Extremt dålig stil.

• Babalu

Ja. Det är ju liksom inte så jätteschysst direkt. Men man vet tydligen aldrig vart man har en annan människa.

• Bedan

Varför tittar du i sambolagen ifall de har avtalat bort den?

• Babalu

För att där inte står något om uppsägningstid och rätten till bostad. Så då borde det ju finnas reglerat någon annan stans?

• stjärnmamman

Jag fick inte ens byta lås på min dörr när min förra  sambo hade flyttat ut och vägrade ge mig tillbaka nyckeln

han vägrade oxå byta adress..  Stod skriven hos mig på en lägenhet som jag hyrde i endast mitt namn

Inte ens fast han dödshotade mig fick jag byta lås..

Detta informade polisen mig om samtidigt som jag av rädsla ringde o polisanmälde hans hot

• Babalu

Stjärnmamma. Oj då. Det är ju med tokigt. Han bodde ju inte där längre, då borde du ju få byta lås! Juridiken är krånglig tycker jag.

• Bedan

Men han är ju inte hyresgäst hos henne så hyreslagen gäller inte. Han bor i hennes bostadsrätt. I bästa fall kanske han kan få tillbaka den delen av månadskostanden för tiden han inte kan nyttja lägenheten p.g.a. han inte bor där. Har de inget avtal sinsemellan för hur det ska lösas i händelse av separation är han rätt rökt.

• h8him

Om han är folkbokförd i bostaden har han rätt att stanna. De ska komma överens om en skälig uppsägningstid. Det spelar ingen roll om sambolagen är bortskriven. Vill tanten bli kvitt honom så är det hon som får flytta ut en tid. Han kan alltid höra med polisen och jag kan nästan garantera att de säger att hon begår ett brott om hon vägrar honom tillträde till bostaden.

• Babalu

Ja, han är folkbokförd på adressen så man kanske ska ta ett snack med polisen.

Jag hittade nyss en fråga på lawline.se med ett svar som verkar ange var man kan hitta en lag som styr detta. Är det någon juridikkunnig som kan bekräfta att detta stämmer:

Fråga:
    Hej! Jag undrar om jag kan vräka min sambo? Jag köpte en lägenhet (bostadsrätt) i Augusti min mamma står för lånet, och enbart jag står på kontraktet. Min fd. har sin adress där men står inte med på kontraktet. Det var nu två månader sedan det tog slut och han vägrar flytta. Måste jag nu sälja lägenheten? eller har jag rätt att låta honom flytta? Tacksam för svar!

Svar:
    Hej!
    Som ägare av bostadsrätten är du att betrakta som hyresvärd för din sambo och han som din hyresgäst i andrahand. Eftersom du så att säga hyr ut en del av din egen bostad har din sambo inget besittningsskydd, d.v.s. ingen rätt till automatisk förlängning av hyreskontraktet 12:45 st. 1 p. 3 JB. Det skydd din sambo har är istället rätten till uppsägningstid. Om inget annat avtalats (vilket torde vara normalfallet mellan sambor) har han rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen, 12:4 st. 1 p. 1 JB. Uppsägningen ska vara skriftlig om din sambo bodde hos dig i mer än tre månader i följd och delges din sambo, 12:8 JB. Om han efter denna tid ännu vägrar flytta kan det bli aktuellt att begära handräckning enligt lagen 1990:746 om betalningsföreläggande och handräckning.

Du bör även notera att om du förvärvade lägenheten för att ni skulle bo tillsammans i den så kommer den att anses som samboegendom enligt 3 § Sambolagen och därmed ingå i en bodelning 8 § Sambolagen – såvida ni inte har ett samboavtal som gör bostadsrätten till enskild egendom 9 § Sambolagen. En begäran om bodelning måste dock göras inom ett år, 8 § 1 st. Sambolagen. Beroende på hur länge ni varit samboende och med tanke på att förhållandet upphörde relativt kort tid efter lägenhetsköpet kan det vara möjligt att jämka (sätta ned) eventuell ersättning till din sambo för hans del i bostadsrätten, 15 § Sambolagen.

• h8him

Det är uppsägningstid som gäller. Har du pratat med polisen?

• Babalu

Jag har blivit kopplad till någon av polisens jurister, men han/hon har inte svarat ännu...
    Får se om jag får något svar.

• ardath bey
    Babalu skrev 2010-01-28 20:29:11 följande:
    Ja, han är folkbokförd på adressen så man kanske ska ta ett snack med polisen.Jag hittade nyss en fråga på lawline.se med ett svar som verkar ange var man kan hitta en lag som styr detta. Är det någon juridikkunnig som kan bekräfta att detta stämmer:
    Det verkar vara ett korrekt svar som du hittat.
  • Froststar
    Babalu skrev 2010-01-28 18:19:08 följande:
    Tack för svaret. Finns det regler på uppsägningstid beroende på hur lång tid man varit tillsammans???? Eller varför spelar tiden roll?
    Nej, det finns inga tidsregler. Men det är lättare att bevisa att man skaffat gemensam bostad just för att bo ihop, även om den bara står i ena partens namn, om man varit ihop lite längre än t.ex. ett par månader.
Svar på tråden Har hon rätt att kasta ut sin sambo på gatan?