• Mammas gossar

Ögonmigrän?

Jag får ofta att jag ser en silverpärla eller stjärna fladdra förbi ögonen, vad kan detta bero på??

Sedan Har jag under flera år nu haft nån typ av ögonmigrän, synfältet börjar försvinna succesivt och det blir zicksack, som en halvmåne. Det blir större o större i ca 30 min och sedan försvinne rdet. Jag har varit hos läkarna men dem vet inte vad det är utan kallar det för ögonmigrän, känner nån igen detta?
    Jag får inte ofta huvudvärk efter detta.

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Svar på tråden Ögonmigrän?
  • luckyme83

jag har ögonmigrän, fast med huvudvärk oxå..värken kan sitta i flera timmar =/

angående silverpärlan, ser du det lättast om du tittar på en ljus bakgrund ?

• skriva

Ja det här känner jag igen. Jag har själv klassisk, vanlig migrän men har hört talas om s.k. ögonmigrän, bl a verkar det som att kvinnor med migrän som får det lättare efter klimakteriet kan få ögonmigrän istället för vanlig migrän.

De där fenomenen i synfältet har jag också. Det kan komma när jag t ex är trött eller har lågt blodsocker, eller ibland som ett förstadium till migränanfallet. Även detta har jag hört om ifrån andra med migrän.

Om jag tittar upp mot himlen eller mot en ljus vägg så har jag alltid en massa små prickar i synfältet men jag vet inte om det har med migrän att göra. Jag är nog allmänt ljuskänslig pga migränen.

Skönt att slippa huvudvärk och kräkningar! Vad har läkaren sagt, är det lönt för dig att ta t ex tre st Eeze-tabletter eller vad har de sagt att du ska göra?

Migrän är inte farligt men det kan ställa till med mycket problem för den som har det.

• luckyme83
    skriva skrev 2010-01-28 13:42:27 följande:
    Ja det här känner jag igen. Jag har själv klassisk, vanlig migrän men har hört talas om s.k. ögonmigrän, bl a verkar det som att kvinnor med migrän som får det lättare efter klimakteriet kan få ögonmigrän istället för vanlig migrän.De där fenomenen i synfältet har jag också. Det kan komma när jag t ex är trött eller har lågt blodsocker, eller ibland som ett förstadium till migränanfallet. Även detta har jag hört om ifrån andra med migrän.Om jag tittar upp mot himlen eller mot en ljus vägg så har jag alltid en massa små prickar i synfältet men jag vet inte om det har med migrän att göra. Jag är nog allmänt ljuskänslig pga migränen.Skönt att slippa huvudvärk och kräkningar! Vad har läkaren sagt, är det lönt för dig att ta t ex tre st Eeze-tabletter eller vad har de sagt att du ska göra?Migrän är inte farligt men det kan ställa till med mycket problem för den som har det.
    ljusprickarna du ser mot en ljus vägg, kan vara glaskroppsavlossning..det är ofarligt...
  • skriva

Glaskroppsavlossning, det låter ju förfärligt!

Dessa små prickar har jag alltid haft så jag tror inte det är ngt hemskt men glaskroppsavlossning låter INTE som ngt jag vill ha!

• luckyme83
    skriva skrev 2010-01-28 15:17:00 följande:
    Glaskroppsavlossning, det låter ju förfärligt!Dessa små prickar har jag alltid haft så jag tror inte det är ngt hemskt men glaskroppsavlossning låter INTE som ngt jag vill ha!
    du kan googla och läsa om det...det låter värre än vad det faktiskt är !
  • antitanten
    antitanten skrev 2010-01-28 17:29:43 följande:
    Det kan vara grönstarr . Sk glaukom. ( Jag har det )Googla på det får du se.
    Jag trodde också att jag hade klassisk migrän när jag fick som du.
  • skriva

Jag har nu sökt på Vårdguiden och läst om både glaskroppsavlossning och glaukom. Inget av det stämmer in på mig.

Men jag vill inte stjäla tråden från TS med sin ögonmigrän, så nu är det slutsnackat om mina ögonfenomen

• Doriath

Jag har också ögonmigrän. Det är inget farligt eller så, bara irriterande.

• hhönan

Jag får oxå nån slags pärla franför ögonen ibland, särskilt när jag tittar på snö, vita tavlan i skolan eller något annat ljust. Har alltid undrat vad det är.

• Frantic

Jag har det också. Hela min familj har klassisk migrän med svåra smärtor och kräkningar et.c men jag är tack och lov förskonad från värken. jag ser en lysande blå stjärna i höger synfält oftast, eller ett guldglitter i nederkant av synfältet. Ibland blir jag liksom blind mitt i fokus, vilket är äckligt för när man tittar på ngon så ser det ut som att de saknar ansikte, jag får titta precis bredvid ansiktet.

• Mammas gossar

Skriva: Ingen fara- Fl e till för oss alla =)

Jo jag kan se massa små prickar när jag tittar mot ljusbakgrund, men jag menar en mer större silverpärla som kan fladdra förbi...man kan ju få jättemånga sådana om mna tex reser sig för fort.... men detta e liksom bara en som kommer då o då.

Jag e också ljuskänslig, gillar inte tex att köra i mörker o få möte o så.

Det logiska är väl att det är stress, trötthet o för dåligt med mat.

• Mammas gossar
    skriva skrev 2010-01-28 13:42:27 följande:
    Ja det här känner jag igen. Jag har själv klassisk, vanlig migrän men har hört talas om s.k. ögonmigrän, bl a verkar det som att kvinnor med migrän som får det lättare efter klimakteriet kan få ögonmigrän istället för vanlig migrän.De där fenomenen i synfältet har jag också. Det kan komma när jag t ex är trött eller har lågt blodsocker, eller ibland som ett förstadium till migränanfallet. Även detta har jag hört om ifrån andra med migrän.Om jag tittar upp mot himlen eller mot en ljus vägg så har jag alltid en massa små prickar i synfältet men jag vet inte om det har med migrän att göra. Jag är nog allmänt ljuskänslig pga migränen.Skönt att slippa huvudvärk och kräkningar! Vad har läkaren sagt, är det lönt för dig att ta t ex tre st Eeze-tabletter eller vad har de sagt att du ska göra?Migrän är inte farligt men det kan ställa till med mycket problem för den som har det.
    Jag har egentligen inte ont av det eftersom det kommer under ca 30 min o sen försvinner men det e irreterande o lite obehagligt ibland...
  • Mammas gossar
    Frantic skrev 2010-01-28 18:00:41 följande:
    Jag har det också. Hela min familj har klassisk migrän med svåra smärtor och kräkningar et.c men jag är tack och lov förskonad från värken. jag ser en lysande blå stjärna i höger synfält oftast, eller ett guldglitter i nederkant av synfältet. Ibland blir jag liksom blind mitt i fokus, vilket är äckligt för när man tittar på ngon så ser det ut som att de saknar ansikte, jag får titta precis bredvid ansiktet.
    Så är det för mig också när jag får det, börjar som en prick som växer sig större för att sen försvinna. Jag blir också "blind" just på stället, kan inte läsa eller titta på nått för det e ju nått ivägen  liksom, allt bara suddas ut under tiden då jag har ögonmigränet.
Svar på tråden Ögonmigrän?