• busfrösmamma

Glasögon på bebis

Var till ögondoktorn med en av grabbarna. Det var dags att förnya hans glasögonrecept. Ortopedisten passade även på att kolla upp min 8 månaders dotter. Jorå, hon har ärvt storebrödernas ögonfel så nu ska även hon få glasögon. Grabbarna har fått glasögon vid 4 års ålder och 2 års ålder. Det har gått jättebra med dem. Men hur sjutton ska man få en 8 månaders bebis som verkligen är på allt att låta bli glasögonen? Någon som vet hur detta funkar och hur det brukar gå? Ni kanske också har bebisar med glasögon?

Hjälp???

• Svar på tråden Glasögon på bebis
  • Hannah76

Jag fick glasögon när jag var 9-10 månader. Det fungerade tydligt över förväntan. Hade rejäl böj på skalmarna, och ibland även ett band som höll fast dem på huvudet.

• LyNxQ

Undrar detsamma eftersom min skrutt (21mån) ska få glasögon

• busfrösmamma

Nu har vi beställt glasögon, får dem om ca 1 vecka. Hon kommer att få två stycken. Känns bra att ha ett par i reserv. Hon tyckte att det var jättekul att prova bågar och det roligaste var att försöka få av sig dem. Suck, anar problem.

LyNxQ
    Min yngsta grabb var ungefär 2 år när han fick glasögon och det gick jättebra. I den åldern stoppar de ju inte allt i munnen. Inga problem alls vad jag kommer i håg. Sen förstår de ju inte att de måste vara rädda om dem och att de inte kan typ köra huvudet i soffan hur som helst. Men det fixar sig nog ska du se.

• LyNxQ

Ni som har barn som fått glasögon tidigt, har ni glasögon själva?

Vår son är visst översynt (+3,75) men varken jag eller pappan har glasögon. Visst är det många i släkten som bär glasögon, men knappast någon som fått det som barn. Är det vanligt?
    Känner inte speciellt många småbarn med glasögon, men de jag vet har föräldrar som haft glasögon redan i lågstadiet..

• busfrösmamma

Mina barn har ärvt synfel av pappan. Han är också översynt. Grabbarna har ungefär +6, +7, dottern hade nu +4 på båda ögonen. Jag är närsynt och har glasögon eller linser.

Vet att det finns en kille till på dagis som har glasögon och det är nog inte jätteovanligt. Tror ialla fall inte att man behöver vara rädd för att barnen ska bli retade för glasögon idag.

• carolinae

Jag var 1,5 år när jag fick.. det gick bra tydligen! Tack vare att man får tidigt så kan det göra att synfelet förbättras ordentligt!! Jag hade +5,5 när jag var 1,5 och idag när ajg är 31 så har jag + 0,5 på båda ögonen. Dvs. jag får till och med köra bil utan!!! Men har glasögon eftersom jag har brytningsfel också...

• LyNxQ

..Är lite orolig eftersom sonen började skela efter att han slagit bakhuvudet. Först tänkte läkarna göra magnetröntgen, men när de upptäckte att han var översynt struntade de i det. Vilket på sätt och vis var skönt eftersom han då skulle vara sövt och sådär, men vi är ju lite oroliga eftersom skelningen kom så snabbt! Men så har jag läst att dold skelning kan komma fram efter hög feber, så det är kanske samma med slag mot huvudet.
    Läkarna sa något om det, men man blev ju lite stirrig eftersom de först pratade på hjärnskador..och det var mycket information och många läkare.. men får väl ringa dem och ställa massa frågor nånda..

Fast visst kan inte ett slag mot huvudet göra att man blir översynt?

Vi ska ut och titta på glasögon imorgon och man ser ju bara centimetertjocka flaskbottnar framför sig, men vi får väl se hur det går.. Han är ju jättesöt när han provar morfars glasögon

• Hannaliv

Linser är nog bäst för en sån liten. Både för att han kan ramla och slå i glasögonen och skada sig men oxå för att man missar en del när man har glasögon med synfältet som blir mindre. Började själv med linser när jag var en vecka gammal så för liten är hon inte. Blir lite jobb med att sätta i och ta ut bara...

• goabarn77

En av mina bästa vänners son fick glasögon när han var 8 månader. Det fungerade alldeles utmärkt. Han märkte att han hade nytta av dem o lät dem sitta kvar.

• busfrösmamma

Hanna82a

Har aldrig hört om linser på barn. Vad jag vet så ska man inte ha linser förrän man är färdigväxt. Sen är det ju väldigt noga med hygien med linser också. Det kan ju bli riktigt illa med linser om man har otur. Det är nog inget att rekomendera till bebisar.

Hur kommer det sig att du fick linser när du bara var 1 vecka gammal?

• teha

Oj, har heller aldrig hört talas om linser till så små barn! Visste inte att de kunde ha det.

Min son är översynt och har ett brytningsfel, ska iväg igen nu snart för en ny koll. Troligtvis kommer han få glasögon. Funderar ju såklart på hur en sådan liten ska kunna ha glasögon? Kommer de få sitta kvar? Men ögonläkaren sa att oftast sätter man ju en rem på glasögon och runt huvudet så att de sitter kvar. Han är nu 10 månader och skelar även lite på ena ögat.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Hannaliv
    busfrösmamma skrev 2010-02-11 09:25:45 följande:
    Hanna82aHar aldrig hört om linser på barn. Vad jag vet så ska man inte ha linser förrän man är färdigväxt. Sen är det ju väldigt noga med hygien med linser också. Det kan ju bli riktigt illa med linser om man har otur. Det är nog inget att rekomendera till bebisar. Hur kommer det sig att du fick linser när du bara var 1 vecka gammal?
    Jag har ett ärftligt synfel så därför upptäcktes det redan på bb och det är viktigt för barns synutveckling att man tränar upp synen redan från början. Glasögon funkar nog inte på nyfödd iaf. Ja det kan bli problem om man använder linser för mycket. Man måste lufta ögonen för att de ska få syre. Det är om man har i dem för mycket det blir problem. Men har man bara i linserna under den tiden barnet är vaken så blir det ju faktiskt inte så många timmar.

Hygienen ska väl inte vara ett problem? Du tvättar händerna med tvål och vatten innan du tar i linsen och sköljer linsburken med linsvätska innan du häller på ny vätska. Det är allt.

Ögonen växer inte färdigt förrän du är runt 20 och du har väl sett folk under 20 med linser? Får man linser som barn så byter man storlek lite då och då bara. Optikern/ögonläkarn mäter ögat när man är på kontroll och har det växt så får man större linser nästa gång helt enkelt.

Men självklart ska du välja glasögon om det känns bäst. ;)
Svar på tråden Glasögon på bebis