• snysop

Gått över tiden, är jag då i v. 42 eller 43? När sätts man igång?!

Var hos BM idag men blev inte så mkt klokare av hennes svar... En normal graviditet varar väl i 40 veckor, rätt eller fel?

Om man går 2 veckor över tiden så sätts man väl igång? Och då är man väl i vecka 42? Det är väl inte ytterligare 2 veckor längre, dvs 44?! Brukar man få tid snabbt för igångsättning?

Försöker räkna ut vilket som är det senaste datumet för min bebbe att titta ut. Julafton ligger farligt nära... Jag har BF 21/11 - när kan den senast titta ut??

• Svar på tråden Gått över tiden, är jag då i v. 42 eller 43? När sätts man igång?!
  • Sealander

Precis, och allt som är över 40 veckor kallas väl för övertid. Hade en kollega på mitt förra jobb som gick över 3 veckor och var i 43+4 när de beslutade att äntligen sätta igång henne. Verkar vara olika, men annars vad jag hört så sätts man igång efter 2 veckor över tiden... som allt annat så är väl också det individuellt från kvinna till kvinna - konstigt...

• jojjo113

3 veckor över tiden brukar vara det vanligaste... Och då får du räkna hela veckor... Bf är ju på 40+0 och sen tre veckor framåt...

• jojjo113

Att mellan v 38-42 är "normal tid" Man har inte gått över igentligen förräns man gått över v 42....

• Sara24

Jag gick över i i 2veckor och vart inte igångsatt men dom kontrollerar så att bebisen mår bra oftare i slutet. Nu kom min dotter ut i v42+0. Dom två längsta veckorna i mitt liv!!!!

• snart tre

Japp - här i Sthlm sätts man i gång 42+0, men mellan vecka 40 och 42 har man inte gått över tiden än konstigt nog. Det är normalt att föda någon gång mellan vecka 38 och 42, alltså plus/minus två veckor från BF, men har inget hänt efter det blir man igångsatt.

Går du över BF får du en tid för överburenhetskontroll - brukar vara ungefär 10 dagar efter BF. Den ska du gå på om inget händer (svinjobbigt att vänta). Då kollar de att bebisen mår bra och att du mår bra, det görs en ctg-mätning av hjärtljuden och de kollar ditt blodtryck samt mängden fostervatten hos bebben och så görs det ett UL. Sen går man varannan dag på kontroll efter det (också skitjobbigt) om inte den första kontrollen visar att bebisen behöver komma ut. I så fall kan det bli igångsättning pronto - annars väntar de som sagt till 42+0, men då sätts du igång.

Läs gärna min förlossningsberättlse i min dagbok där det står mycket om hur det gick till med min tid efter bf och min igångsättning om du vill veta mer.

Men kolla med ditt sjukhus om vad de har för igångsättningspolicy. Den ändrades här i Sthlm bara för ett par månader sedan - innan gick man plus tre veckor nu får man max gå två eftersom det anses som säkrar. Vet ej vad som gäller i Gbg?

Hoppas du fått lite svar

Lotta

• snysop

TACK för era svar!!! Så m.a.o så är risken för att bebben kommer vid jul ganska minimal? För då skulle jag ju vara nästan i vecka 44...

• snart tre

Väldigt minimal, för att inte säga obefintlig.

• snysop

Iom att jag går hem en månad före BF så hoppas jag att bebisen kommer runt BF. Att vänta ytterligare 2 veckor betyder att jag gått hemma "sysslolös" i 6 veckor, det känns ju inte jättekul, men det är något jag ställt in mig på... Mamma gick 1-2v över med både mig och min bror och det sägs ju ligga lite i släkten? Ojoj, får hålla hårt i internethandels-visakortet om jag går 2 veckor över tiden... plus att FL kommer bli ändå mer "drabbat" av mig. *moahahaaa*

• snart tre

Jag jobbade tills det var två veckor kvar till Bf - hann alltså vänta i fyra veckor. Jag slet nästan sönder mitt Visa-kort av all shopping och fikade så mycket att det sprutade latte ur öronen på mig. Men jag lovar att hur tröstlöst det än känns om du nu går över som du tror så lovar jag att bebben kommer även om det inte känns som det. På slutet började jag nästa tro att jag inbillat mig min graviditet.

• snysop

snart tre,
    *Hahaha* Jag kan än idag ibland komma på att "jajust det ja, jag är ju gravid"... Trots att magen är stooor, ligger på övre strecket(!), att jag har svårt att sova och får ont i bäckenet efter 1 timmas promenad... Konstigt hur kroppen och hjärnan fungerar (eller inte fungerar ;) ).

Hade jag vetat vilket kön det skulle bli så hade det blivit mer shopping, så det är nog bra att vi inte vet. Dessutom är det ju RS-tider när bebisen tittar ut så då får man hålla sig borta från shoppingstråken. Iofs så finns ju internet och det är farligare eftersom det är billigare... så shopping kommer det allt bli. *hmm*

• snart tre

Snysop: Du får shoppa julsaker och julklappar i stället

• snysop

snart tre,
    Åh, julklappar... Påminn mig inte... Har svårt för att tänka på prylar som inte är bebis-inriktade.

• Fröken Stålhand

Jag gick till v.43+0 (bf+21) och blev igångsatt med första barnet. Här i jämtland får man gå till 43+0 om allt ser bra ut. Extrakontroller varannan dag efter 42+0 med ul o ctg. Egentligen är ju bf-datumet bara en riktlinje för allt mellan 38+0-42+0 anses ju normalt så egentligen går man inte "över tiden" förrens man är i v.42+1, så förklarade min bm när jag väntade och väntade... Nu med andra barnet har jag bf 29/11 och +3 veckor blir 20 dec plus nån dag på BB. Jag räknar med att komma hem till julafton...

• Rapunzella

I Sthlm har man två gränser (enl. BM på föräldrautbildningen). Alla sjukhus (förutom DS & BB Sthlm) sätter igång efter 41+3. DS & BB Sthlm sätter igång vid 42+6.

• Mamma2001

alltså en normal graviditet räknas som mellan v 38-42 2 veckor över/under tid alltså! Allt före/efter är tidigt/sent.

När du kommit till v 42+0 bestäms oftast ett närliggande datum för igångsättning.

• zazla

Här i halmstad får man inte gå längre än 42+3. Det är ju fruktansvärt skönt att veta... Även om jag tycker att det är i senaste laget det med.

• Ankissen

I vårt landsting sätter de igång oss om vi går 2 veckor över tiden, räknat från bf. Skönt.

Svar på tråden Gått över tiden, är jag då i v. 42 eller 43? När sätts man igång?!