Japp - här i Sthlm sätts man i gång 42+0, men mellan vecka 40 och 42 har man inte gått över tiden än konstigt nog. Det är normalt att föda någon gång mellan vecka 38 och 42, alltså plus/minus två veckor från BF, men har inget hänt efter det blir man igångsatt.
Går du över BF får du en tid för överburenhetskontroll - brukar vara ungefär 10 dagar efter BF. Den ska du gå på om inget händer (svinjobbigt att vänta). Då kollar de att bebisen mår bra och att du mår bra, det görs en ctg-mätning av hjärtljuden och de kollar ditt blodtryck samt mängden fostervatten hos bebben och så görs det ett UL. Sen går man varannan dag på kontroll efter det (också skitjobbigt) om inte den första kontrollen visar att bebisen behöver komma ut. I så fall kan det bli igångsättning pronto - annars väntar de som sagt till 42+0, men då sätts du igång.
Läs gärna min förlossningsberättlse i min dagbok där det står mycket om hur det gick till med min tid efter bf och min igångsättning om du vill veta mer.
Men kolla med ditt sjukhus om vad de har för igångsättningspolicy. Den ändrades här i Sthlm bara för ett par månader sedan - innan gick man plus tre veckor nu får man max gå två eftersom det anses som säkrar. Vet ej vad som gäller i Gbg?
Hoppas du fått lite svar
Lotta